آثار معماری ایرانالیکا زارعیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریکرجمرتضی علی نیا مقدممعمارانمهران ازهاریان فر

سردر اصلی پردیس دانشگاه هنر کرج|مرتضی علی نیا مقدم

سردر  پردیس دانشگاه هنر کرج
معمار:مرتضی علی نیا مقدم، الیکا زارعی، مهران ازهاریان فر ( از تهران)

موقعیت:ایران -کرج -دانشگاه هنر
وضیعت:
تکمیل شده
مساحت:۱۵۰ متر مربع
کاربری: سردر ورودی
معماران اصلی:مرتضی علی نیا مقدم، الیکا زارعی، مهران ازهاریان فر ( از تهران)


سردر اصلی پردیس دانشگاه هنر کرج
سردر پردیس دانشگاه هنر کرج

 

درباره پروژه سردر پردیس دانشگاه هنر کرج

سر‌در

عنصری معماری برای شاخص‌سازی مجموعه‌ای در ساختمان‌ها است.

در رویکرد اولیه‌ی طراحی، مسئله‌ی فوق از یک عنصر کلیشه‌ای تبدیل شد به فضایی جدید با خواص جدید و منحصربه‌فرد ومسئله‌ی طراحیِ فضایی مطرح شد که حد فاصل جهان مادی و ذهن هنرمند است

فضایی برای گذر از جهان ماده و واقعیت به واقعیت ذهن هنرمند و حرکتی به جهان انتزاع.

شاخص بودن این فضا در مقیاس محل پروژه می‌تواند مخاطب را به سفری به درون دعوت کند.

دعوت‌کنندگی فرمال و دعوت از بیرون به درون حجم، خود را به صورت دعوتی از جهان مادی به جهانغیر‌مادی و بدون مرز تبدیل کرد؛ دعوت از ماده به انتزاع.

فضایی برای شناخت و ادراک مرزهای مادی مفاهیم انتزاعی

دانشگاه هنر را فارغ از ساختمان و کالبد معماری و مصالح می‌توان به عنوان فضایی برای شناخت و ادراک مرزهای مادی مفاهیم انتزاعی و محل تولدی برای مفاهیم خیالی و انتزاعی ذهن هنرمند به

ادامه مطلب
ویلا آپ | استودیو طراحی ارش بعد چهارم فضا

اشکال مختلف مادی دانست.

تراش توده‌ای و خلق لحظه‌ای، رنگ بازی و جان مادی دادن به مفهومی احساسی، بازی بیان و بدن و نمایش دغدغه های انسانی و تعامل صدا و احساس در ساز.

از این منظر،

دانشگاه هنر، فاصله‌ی زیادی از عالم مادی می گیرد، لذا توجه به کالبد مادی بناها که توده‌هایی از آجر و آهن و مصالحی اینچنین است،

حجم نهایی سر‌در

در طراحی حجم نهایی سر‌در و محوطه‌ی ورودی:

 راه به جایی نمی برد! اهمیت مطالب مذکور، طراحی را در مسیری بین خیال و واقعیت هدایت نمود؛ مسیری که نرمی خیال را به فرم القا می کرد،

سیالیت و حرکت در این مسیر، فرم را به چالش نفی تقارن و برقراری تعادل کشید.

عنوان اصلی مسابقه‌ی طراحی سر‌در ورودی دانشگاه هنر

عنوان اصلی مسابقه‌ی طراحی:

سر‌در ورودی دانشگاه هنر بود که در شروع روند طراحی به تعریف فضای ورودی نزدیک شدیم.

در ادامه‌ی تعریف فضای ورودی،

به مسئله‌ی استفاده از ماده و جِرم در معماری، به عنوان عنصری کاربردی برای خلق یک فضا رسیدیم؛ مسئله ای کهن در گرافیک خوشنویسی ایرانی و ایجاد فضای پر و

خالی در صفحه، همچنین سایه روشن ایجاد شده در حروف، هنگام نوشتن آنها.

ادامه مطلب
خانه شهرک فردوس | دفتر معماری فیروز فیروز

 شکل مسئله‌ی نهایی در طراحی 

توجه به جِرم برای تعریف فضای مورد نظر. هنگام نگارش یک سیاه مشق، هنرمند سعی دارد تا به صورت بداهه و همزمان، فضاهای مثبت و منفی را در صفحه به یک کمپوزیسیون با‌ارزش زیباشناسی و

دارای تعادل تبدیل کند.

از این رو، مسئله‌ی تعادل، تضاد و کلید‌واژه‌هایی نظیر پر و خالی و سیاه و سفید در صفحه، ذهن را به خود مشغول می‌کند که می‌توان در زبان فرمال معماری آن را با فضا، توده، جرم، نور وسایه متناظر کرد.

شاخصه های خط نستعلیق

یکی از شاخصه های خط نستعلیق که در نگارش آن مورد توجه قرار می گیرد، سایه روشنی است که باید هنگام نگارش در حرف و کلمات ایجاد گردد،

از این رو،

جهت حرکت و لحظه‌ای که قلم حرکت می کند و باز می‌ایستد، در حروف به صورت سایه روشن دیده می‌شود.

در بیان فرمال معمارانه‌ی طرح پیش رو، سعی شده تا با ایجاد سایه روشن و پیچیدگی درحجم، علی‌رغم مینیمال بودن طرح، این ویژگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

به منظور رابطه‌ی معماری فضای ورودی با زمینه،

به نظر می رسد که همسویی فرمال و تشابه مصالح سر‌در با بناهای سایت، هنر را در کالبد مادی اسیر خواهد کرد و بخش انتزاعی هنر را به شدت

ادامه مطلب
مسکونی قیطریه | گروه معماری مام

تضعیف می‌کند.

از این رو مسیر طراحی، فارغ از هویت فرمال بناها و مصالح غالب به کار رفته، در ساختماهای موجود در سایت طی شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا