استودیو زادپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریکانسپتگروه معماری چالشمجتمع مسکونیمراکز مسکونیمشهد

برج اکولوژیک ونداد | استودیو چالش، استودیو زاد

برج اکولوژیک ونداد
معمار: استودیو چالش، استودیو زاد

موقعیت: ایران، مشهد
وضعیت: کانسپت
مساحت: ۴۰۰۰۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۳
کارفرما: محمد باغشنی
همکاران طراحی: محسن تاج‌الدين، مرضيه رجب‌زاده، محسن مريزاد
گرافیک: ۲r-Studio , مونا ميرزايي


برج اکولوژیک ونداد
برج اکولوژیک ونداد

مشخصات پروژه برج اکولوژیک ونداد

برج‌ مسكونى ونداد با مشخصه معمارى سبز، همانند يك شهر كوچك عمودى، در شهر مشهد قرار گرفته است. شكل‌گيرى اين جريان طراحى بر اساس خواسته‌هاى كارفرما مبنى بر استفاده از انرژى پايدار در طراحى بوده که این خواسته هوشمندانه، با ايجاد يك فضاى مشترك عمومى در دل پروژه كه يادآور برداشت امروزى از روستاهاى ايرانی‌ است، مهم‌ترين نقش را در شكل‌گيرى اين طرح داشته است.در اين پروژه سعى شده است طراحی با بررسى عميق‌تر مسائل معمارى و شهرسازى مدرن كه زندگى امروز شهرى را شكل مى‌دهند، و با تشخيص و در برگرفتن مبانى يك زندگى پايدار و مدنى و آگاه نسبت به شرايط محيطى كه انطباق بيشترى با نحوه زندگى طبيعى و پايدار نسل‌هاى گذشته دارد، صورت بگیرد.

شکل گیری فضاها 

مهم‌ترين مشخصه شكل‌دهنده زندگى مدرن شهرى، فضاهاى صلب شهرى و حقوق مالكيت فضاست كه در نتيجه اين برخورد، ارتباط‌هاى انسانى و محيط طبيعى، محدود به فضاى مالكيت شده است. اين امر، حس مسئوليت اجتماعى و آگاهى نسبت به شرايط محيطى و زیست‌محیطی را در شهرهاى امروز ايرانى كم‌اهميت كرده است. اين طرح با تمركز بر زندگى اجتماعى و محيط طبيعى، و تشويق ايجاد ارتباط و وابستگى از طريق يك فضاى سبز مشترك، سعي در افزايش كيفيت زندگى مدنى و تجربه جديدى از زندگى مدرن شهرى را دارد. استراتژى طراحى اين برج بر اساس طراحى فضاهاى منفى است كه فضاهاى كم‌شده با ايجاد فضاى سبز، گفتمان اجتماعى و ارتباط با طبيعت را در درون خود جاى مى‌دهند.

ادامه مطلب
میدان هفت باغ | رامین عظمایی

اين تكنيك كاهش فضايى منجر به ايجاد يك دره سبز بين دو برج شده است كه در واقع، رسيدگى و مواظبت از فضاى سبز اختصاصى، چشم‌انداز مناسب را براى برج مقابل ايجاد مى‌كند و اين خود، شکل‌دهنده جالب‌ترين نوع ارتباط و وابستگى اجتماعى است. نماى ساده و بدون تزيينات خارجى برج اکولوژیک ونداد، به نماى غالب شهرى احترام گذاشته است و در عين حال، نماهاى داخلى با ايجاد شفافيت در درون فضا و ارتباط بيشتر ريزفضاها، سعى در ايجاد صميميت در فضا را دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا