بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهرانکاربریمراکز مسکونیمعمارانمیراث معماری ایرانیهوشنگ سیحونویلا

خانه دولت آبادی | هوشنگ سیحون

خانه دولت آبادی
معمار :
هوشنگ سیحون 

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت : ساخته شده 
کاربری : مسکونی ، ویلایی
تاریخ : ۱۳۴۸/۱۹۶۹
دوره تاریخی : پهلوی
عکاس : پدرام جعفربیگی


خانه دولت آبادی | هوشنگ سیحون
خانه دولت آبادی | هوشنگ سیحون

درباره پروژه خانه دولت آبادی

خانه دولت آبادی یکی از آثار متفاوت هوشنگ سیحون در زمینه بناهای مسکونی است این اثر تلاش موفقی است از تلفیق معماری سنتی ایرانی با معماری مدرن سیحون با استفاده از هندسه منظم در پلان، نورگیرها، قوس ها و ترکیب دیوارها و سقف و همچنین استفاده مصالحی همچون آجر و سیمان لخت به شکل تازه ای از معماری مسکونی دست پیدا کرده است. شیوه طراحی هوشنگ سیحون به گونه ای میباشد که با استفاده از ساده ترین مصالح صاحب سبکی خاص است.

ترکیب فرم ها

ترکیب فرم های تغییر یافته و مدرنیزه شده ایرانی در پیشانی بام، درگاه ها و راهروهای ورودی متاثر از دید نوگرایانه طراح به این بناست.

موقعیت پروژه

موقعیت مناسب خانه در تقاطع دو خیابان امتیاز استفاده منظری جهت نمای جنوبی را افزایش داده و طراح با قرار دادن ورودی اصلی بنا از حیاط در این جبهه به تاثیر و کشش دید از سمت جنوب نسبت به خانه کمک شایانی نموده است.

ادامه مطلب
تئاتر شهری Torrevieja | فرشید موسوی

ورودی خانه دولت آبادی 

ورودی خانه در بخش شرقی بنا و رو به خیابان شمالی جنوبی است.

پلان خانه

پلان به دو بخش اصلی تقسیم می گردد بخش اول شامل چند اتاق و دو طبقه همراه با سرویس های بهداشتی و بخش خدماتی است که در شمال غربی بنا واقع شده است. بخش دوم نشیمن یا پذیرایی است که دارای سقف گنبدی چهار بخشی با نورگیرهای تعبیه شده در قسمت بالایی بام است که از نمای بیرون سقف به صورت چهار بادگیر دیده میشود.

مصالح نما

کل نماهای آجری و پوشش بخش گنبدی که در گذشته از سیمان بوده اخیرا با مواد محافظ پوشانده شده و رنگ نقره ای به آن اضافه گردیده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سیزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا