بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهرانجهانگیر درویشکاربریمعمارانمیراث معماری ایرانیورزشی

استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی) | جهانگیر درویش

استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی)
معمار :
جهانگیر درویش

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت : ساخته شده 
کاربری : ورزشی 
تاریخ : ۱۳۴۲-۱۳۵۶
دوره تاریخی : پهلوی


استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی) | جهانگیر درویش
استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی) | جهانگیر درویش

درباره پروژه استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی)

ورزشگاه تختی تهران پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران با گنجایش ۳۰۱۲۲ نفر می‌باشد که در شرق تهران جای گرفته‌است.ورزشگاه تختی با نام ورزشگاه فرح برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ در دوره پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد و پس از انقلاب اسلامی به ورزشگاه تختی تغییر نام داد. این ورزشگاه بخشی از مجموعه ورزشی تختی تهران است.

تاریخچه استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی)

این ورزشگاه پیش از انقلاب ایران،ورزشگاه فرح تهران خوانده می‌شد. ورزشگاه ۳۰ هزار نفری برای مسابقات آسیایی تهران با طراحی مهندس مطرح ایرانی جهانگیر درویش با الهام از ورزشگاه المپیک مونیخ ساخته شد. همچنین ورزشگاه بر اساس تاج فرح و از روی نقشهٔ تاج فرح ساخته شده‌است؛ و جایگاه تماشاگران آن بر اساس طرح این تاج ساخته شد.در خرداد ماه ۱۳۴۵ طبق دستور فرح پهلوی معمار جهانگیر درویش مشغول طرح ورزشگاه سی هزار نفری شدند.بنا شد

موقعیت استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی)

این استادیوم به دلیل طراحی خاص خود در منطقه فرح آباد تهران – بین سلیمیانیه و قصر فیروزه ساخته شود. و چون نام این منطقه فرح آباد بود به همین نام نیز معروف شد که برخی به اشتباه آن را با فرح پهلوی اشتباه می‌گیرند. این منطقه به دلیل داشتن ارتفاع زیاد نسبت به مرکز شهر – شیب کم و یکنواخت زمین به طرف کوه و خصوصا فضای آزاد و باز دامنه کوه، بهترین موقعیت را برای یک مجموعه ورزشی دارا بود۰ کلیه راه‌های شرقی – غربی تهران در حد این منطقه به طرف شمال و جنوب منحرف می‌شوند و به علت موقعیت طبیعی کوه‌ها این منطقه در موقعیت بین راهی ترافیک قرار نداشت و ترافیک آن به صورت مماسی بود. منطقه‌های پر جمعیت شرق تهران که فاقد تأسیسات ورزشی بودند لزوم ایجاد چنین منطقه ای را ایجاب می‌کرد.

ادامه مطلب
تنفس هوای پاک در پایتخت

امکانات ورزشی مجموعه

در این مجموعه، ورزش‌هایی نظیر دو و میدانی، دوچرخه سواری و تنیس انجام می‌شود. هم‌چنین، در سالن‌های چند منظوره مجتمع ورزشی فعالیت‌های نظیر بدن‌سازی (خانم‌ها و آقایان)، والیبال، بسکتبال، فوتبال و ژیمناستیک به صورت آموزشی انجام می‌شود. برای خانم‌ها این کلاس‌ها فقط در تابستان دایر است. زمین چمن فوتبال نیز با گنجایش ۳۰۱۲۲ نفر برای مسابقه‌های رسمی، ۱۲ زمین خاکی، و ۶ زمین چمن برای بازی‌های محلی، چمن مصنوعی و استخر و سونا در نظر گرفته شده‌است.

مواردی که باعث اجرای این طرح گردید

الف: نیاز شهر تهران در سال ۱۳۵۴ که بانوان به‌طور اختصاصی در آن فعالیت ورزشی داشته و در آینده برای بهره‌برداری ورزشی وسیعتری قابل استفاده‌است.ب: ایجاد استخوان بندی ساختمانی که مطابق با تازه‌ترین تکنیک‌ها و مصالح و ادامه فعالیت‌های آرشیتکی در خارج از ایران باشد.
پ: پیش‌بینی ورزشگاه در مجموعه‌ای که برای فعالیت‌های مختلف ورزشی شهر تهران برای سال‌های آینده قابل استفاده باشد.

پوشش سقف استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی)

شکل هندسی استخوان بندی پوشش به صورت یک زین اسب می‌باشد.پوشش از یک طرف متصل به کناره صلب بتنی ورزشگاه و از طرف دیگر توسط یک کابل مرکب به عنوان کناره داخلی غیر صلب مهار شده‌است.دو طرف کابل کناره در دو نقطه قرینه نسبت به محور عرضی ورزشگاه به فاصله ۲۳۵ متر از یکدیگر و هر کدام در ارتفاع ۷۰و۷۱ متر مهار شده‌اند.

ادامه مطلب
مجتمع آموزشی شهر جدید هشتگرد | مشاور پي‌كده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 16 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا