آثار معماری ایرانآموزشیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدانشگاهدفاترشیرازکاربریگروه معماران مداممحمدرضا مقتدرمعماران

مجموعه دانشگاهی شیراز|مهندسین مشاور مدام

مجموعه دانشگاهی شیراز
معمار: مهندسین مشاور مدام، مقتدر-آندرف-مندا
(محمدرضا مقتدر)

موقعیت:ایران -شیراز
وضیعت:
تکمیل شده
کاربری: آموزشی – دانشگاه
تاریخ: ۱۹۶۳
معمار:محمدرضا مقتدر


مجموعه دانشگاهی شیراز
مجموعه دانشگاهی شیراز

درباره پروژه مجموعه دانشگاهی شیراز

مجموعه دانشگاهی شیراز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تأسیس شد.

دانشگاه شیراز یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به‌شمار می‌آید.

دانشگاه شیراز اولین دانشگاه کشور است که مدرک آن اعتبار بین‌المللی یافت.

همچنین اولین دانشگاه ایران است که برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در آن سخنرانی کرد.

پردیس ارم و یا خوابگاه ارم، دانشکده‌ی مهندسی، دانشکده‌ی علوم، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی و دانشکده­‌ی آموزش‌­های الکترونیکی از جمله فضاهای آموزشی و کاربردی این دانشگاه هستند.

یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های دانشگاه شیراز، بنای کتابخانه و خوابگاه دانشجویانش می‌باشد که در سال ۱۳۵۴ تکمیل شد

ساختمان کتابخانه

ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه شیراز در سایت دانشگاه و محل تقاطع دو بلوار دانشگاه و دانشجو و بین ساختمان‌های دانشکده‌‌ی علم و هنر، موزه، پارکینگ و میدان مرکزی قرار دارد که چنین موقعیتی، دسترسی‌های آسان سواره و حمل‌ونقل عمومی به این بنا را فراهم آورده است.

این بنا در زمینی مستطیل‌شکل به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع، با زیربنای ۸,۴۰۰ متر مربع و سطح اشغال ۶۰% احداث شده که شیبی ۸ درصدی از شرق به غرب دارد. پلان کتابخانه در راستای جنوب‌شرق-شمال‌غرب امتداد یافته و محور اصلی نسبت به محور شمال-جنوب، چرخشی سی‌درجه‌ای به سمت شرق دارد.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی کامران | گروه معماری آراد 

کتابخانه­‌ی دانشگاه شیراز به طراحی محمدرضا مقتدر (دفتر مهندسان مشاور مدام، مقتدر-آندرف-مندا) در بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۸ خورشیدی ساخته شد.

حجم واحد و تندیس‌گرای این بنا یادآور احجام معماری سبک بین‌الملل اروپاست که البته، تکنولوژی بتنی و مفصل‌بندی حجم نیز این مطلب را تأیید می‌کند. فرم‌تندیس‌وار ساختمان کتابخانه، متأثر از نهضت تندیس‌گرایی و بروتالیسم اروپای دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی است.

مشاهده‌ی عواملی همچون:

طراحی آزاد پلان، فقدان محدودیت‌های سازه‌ای برای عناصر فضایی

تفکیک فضا با مبلمان و تیغه‌های متحرک، ایجاد فضایی گسترده و یکپارچه

عدم تقارن نماها

بیان خشن مصالح

ممانعت در استفاده از عناصر معماری سنتی و مانند این‌ها، حقیقتِ گرایش به معماری مدرن در این بنا را فاش می‌سازد.

طرح کتابخانه

طرح کتابخانه بر پایه‌ی ایده‌های پیشرفته‌ی آموزشی و تعامل اساتید و دانشجویان شکل گرفته است.

تا در ارتقای سطح علمی، یاری‌رسان باشد و عدم تفکیک بنای کتابخانه از قسمت‌های آموزشی موجب شد تا این مجموعه‌ی مطالعاتی به بخشی از فضای دانشکده‌ی علوم انسانی تبدیل شود.

ساختمان مجسمه‌گون کتابخانه‌ی دانشگاه شیراز شکل ترکیبی از احجام بنا شده که بیشتر آنها منشورهایی شش‌ضلعی هستند.

عنصر سازه‌ای:

عنصر سازه‌ای بتن مسلح است و بتن نمایان در ترکیب با آجر و شیشه، پوسته‌ی بیرونی نما را به‌وجود آورده‌اند.

فضایی برای نگهداری ۵۰۰,۰۰۰ جلد کتاب، سالن مطالعه‌ی عمومی، سالن اجتماعات، مطالعه‌ی انفرادی، بخش اداری و خدمات و پشتیبانی از ملزوماتی بودند که در طرحی به هفت‌طبقه گنجانده و توزیع شدند.

ادامه مطلب
ویلا ماگوش | آتلیه مکعب سفید

ردیف ستون‌های سرپوشیده و عقب‌نشینی Uشکل دیواره‌های پلان در ضلع جنوب‌شرقی، ورودی بنا را تعریف کرده‌اند.

و حصول عملکردهای مختلف با تنوع در آرایش مبلمان و تیغه‌های کوتاه و متحرک میسر است.

پارکینگ مجموعه

طبقه‌ی همکف پارکینگ شامل سه قسمت مجزاست:

اول، بخش علوم انسانی، اتاق‌های سمینار و یک کافه‌تریای کوچک

دوم، بخش اداری، کتابدار و سرویس‌های مربوطه

سوم، ورودی کتاب، صحافی، ضدعفونی کتاب، بالابر کتاب برای طبقات بالا، بخش مطالعه‌ی کتاب‌های نفیس، تهیه‌ی میکروفیلم، فتوکپی و خدمات است.

اولین طبقه‌ی روی پارکینگ که همکف میدان مرکزی‌ست، شامل:

ورودی اصلی دانشجویان، پیشخوان ورود به بخش کتب مرجع و مجلات، برگه‌دان و سالن مطالعه‌ی انفرادی‌ست

طراحی طبقات

در طبقات اول و دوم، سالن‌های مطالعه‌ی عمومی و قفسه‌های کتاب گنجانده شده‌اند.

این دو طبقه دارای پیش‌آمدگی سه‌متری و پلانی متمایزی با همکف هستند.

شبکه‌ی هندسی در این دو طبقه، متشکل از:

خطوط افقی به فاصله‌ی محور به محور ۷ متر و خطوط مورب موازی (زاویه‌ای ۳۰درجه نسبت به خطوط افقی) به فاصله‌ی محور به محور ۸ متر شبکه‌ای ساخته‌اند که پاسخگوی نیازهای کاربری و تأسیساتی ساختمان است.

به‌علاوه در طبقه‌ی دوم:

از روی میدان مرکزی یک پل رابط به ساختمان موزه پیش‌بینی شده است.

البته این طرح اصلی و اولیه‌­ی ساختمان بود و سامان‌دهی مجموعه و جانمایی کاربری‌ها بعداً آنقدر دچار تغییرات شد که اکنون تقسیمات فضایی کاربری‌ها با نقشه‌ی اولیه‌ی خود، قابل شناسایی و تشخیص نیستند.

ادامه مطلب
تأکید شهرداری بر تأمین پارکینگ های پلاسکوی جدید

تالار کنفرانس، بخش ریاست دانشکده‌ی علوم انسانی، بخش اداری و تأسیسات در دومین و سومین زیرزمین استقرار یافته‌اند. هماهنگی طراحی زیرزمین با شیب سایت، این بخش را از تهویه و نور طبیعی بهره‌مند ساخته است.

 طراحی پلان 

فضایی خالی با پلان مثلثی و امکان نورگیری از سقف در بخش مرکزی بنا طراحی شده که عامل ارتباط فضایی بین طبقات است؛

آسانسورها و پله‌های فرار، به‌عنوان مراکز ارتباطی و نیز سرویس‌های بهداشتی در حول این فضای مرکزی، ارتباط بین طبقات اول و دوم را ایجاد کرده‌اند.

بازشوهایی که بر بدنه‌ی بیرونی تعبیه شده‌اند، نور طبیعی را به سالن‌های مطالعه‌ی عمومی هدایت می‌کنند.

ساختمان ۴ نمای غیرمتقارن دارد و سایبان‌های عمودی ذوزنقه‌شکل به ضخامت ۵ تا ۸ سانتیمتر بر روی نما اجرا شده‌اند.

گستردگی پلان، گسترش نما و تأکید بر کشیدگی افقی آن را به‌همراه داشته که این امر با افزودن تیغه‌های آفتابگیر و بازشوهای عمودی تعدیل شده است.

منابع

منبع: تدوین: خانی‌زاد، شهریار. مترجمین: گلکار، آبتین؛ سیداحمدیان، علیرضا؛ رحیمی، الناز؛ احسانی مؤید، فرزانه. طراحی کتابخانه (در ایران و جهان) (اصول و مبانی طراحی داخلی کتابخانه‌ها از کلاسیک تا معاصر). تهران: نشر هنر معماری قرن،چاپ دوم (ویراست دوم) تابستان ۱۳۹۲. ص.۱۳۶.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا