آثار معماری ایرانآموزشیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترسیستان بلوچستانفرامرز پارسیکاربریمدرسهمعمارانمهندسان مشاور عمارت خورشید

مدرسه کپری روستای چاه سادات هناران|مهندسان مشاور عمارت خورشید

مدرسه کپری روستای چاه سادات هناران
معمار:مهندسان مشاور عمارت خورشید
(فرامرز پارسی)

موقعیت:ایران ، استان سیستان و بلوچستان،شهرستان گشت،روستای چاه‌سادات هناران
وضعیت:
ساخته شده
مساحت:۵۶ متر مربع
کاربری:آموزشی
تاریخ شروع:
۱۵/۰۶/۹۷
تاریخ پایان ساخت:
۳۰/۰۷/۹۷
معماران اصلی:
فرامرز پارسی
همکاران طراحی:
سحر بنار، آرش معمارزاده
مجریان طرح:
پریسا باقری – کیارش اقتصادی
طراحی و دکوراسیون داخلی:
سحر بنار،آرش معمارزاده
نوع تاسیسات/نوع سازه:
سازه بومی کپر (با استفاده از الیاف درخت نخل)
کارفرما:
موسسه پویش ایران من
عکاسی پروژه:
پریسا باقری


مدرسه کپری روستای چاه سادات هناران
مدرسه کپری روستای چاه سادات هناران

درباره پروژه مدرسه کپری روستای چاه سادات هناران:

عموما وقتی از سازه‌های کپری سخن به میان می‌‍‌آید، بی‌توجه به ماهیت بومی این دست‌ساخته‌ها و ارزش‌های پیدا و پنهان‌شان، تصور می‌شود با ساختاری ابتدایی، بی کیفیت و فاقد حداقل‌های زیستی مواجهیم. نمود بارز این مطالب، تلاش نهادهای حاکمیتی برای جایگزینی کپرها با ساختارهای معماری مرسوم است. از همین رو، طراحان پروژه با حذف چنین پیش‌فرضی، به دنبال راهکارهایی برای انطباق ساختار بومی کپرها با نیازهای ساکنان بومی و ارتقاء سطح کیفی معماری این قبیل دست ساخته‌هاست.

مدرسه کپری روستای چاه‌سادات شهرستان گشت، تجربه‌ای عملی در ساخت مجموعه‌های بومی است که با همکاری انجمن حامی و پویش ایران و مهندسان مشاور عمارت خورشید به عنوان راه حلی عملی جهت تامین فضای آموزشی نسبتا سریع و ارزان در مناطق محروم کشور طراحی و اجرا شد. حامیان پروژه بدنبال توسعه و ترویج فرهنگ اصیل جوامع محلى ازطریق نشان‌‎دادن ارزش‌هاى نهان و آشکار آنان بوده‌اند. باورمحوری در ساخت این مدرسه کپری از طریق خلق یک اثر و دیدن ارزش‌هاى خود، حس تعلق سرزمینى در مردم منطقه ایجاد مى‌شود. ایجاد انگیزه و امید و اشتیاق براى دستیابی به راه‌حل‌های ممکن براى حل مسایل و مشکلات شان و بدون نگاه به بیرون را دو صد چندان مى‌کند.

ادامه مطلب
خانه بهی | استودیو معماری سفید

بدین جهت نمایش و عینیت بخشیدن به داشته‌هاى جوامع در یک اثر معمارى و از طریق مشارکت جامعه محلى در فرآیندطراحى تا اجرا، بزرگترین دستاورد ما در ایجاد حس تعلق سرزمینى مى‌تواند باشد. نتیجه این تفکر طراحى مشارکتی مدرسه یک کلاسه کپری با شاخه‌هاى خرما، حصیر و سیاه چادربا تمهیداتی براى مناسب‌سازی فضا است که با شناخت الگوهای بومی منطقه و کاربست تکنیک‌های محلی میسر شده‌است.

 

یک دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید این مدرسه کپری را برای پروژه پایانی انخاب کرده ام به عنوان یک پروژه بومی ولی تا الان موفق به پیدا کردن مکان آن در گوگل ایرت نشده ام و همچنین دلیل استفاده از متریال های انتخاب شده برای این پروژه لطفا اگر کسی قادر به کمک هست به من ایمیل بده yasmhd2000@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا