آثار معماری ایراناستودیو طراحی هوبابازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترکاربریکافی شاپمعمارانهومن بالا زاده

کافه اسپریس | استودیو هوبا دیزاین (هومن بالازاده)

کافه اسپریس
معمار: هومن بالازاده

موقعیت : ایران،تهران
وضعیت :
ساخته شده
مساحت : ۲۸ متر مربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۱
کاربری : کافی شاپ
مدیر طراحی: الهام سیفی آزاد
تیم طراحى: نیلوفر اله طاها-نوشین عطروش
تصویر سازی سه بُعدی: مونا رضوی
کارفرما:امیر درخشى
مجری برق: مهندس فرد
سرپرست آجرچینیعلی اکبری، نصرت الله منصوری
عکاس: پرهام تقی اف


کافه اسپریس
کافه اسپریس

درباره پروژه  کافه اسپریس

کافه اسپریس فضایی با ۲۸ متر مربع در خیابان نجات الهی در مرکز تهران است، که توسط مغازه های صنایع دستی احاطه شده و ساختمان سازمان صنایع دستی ایران در همسایگی و رو به روی این کافه قرار دارد. کافه اسپریس توسط هومن بالا زاده معمار ایرانی که کافه ام و پروژه های برجسته زیادی در کارنامه کاری اش دارد انجام گرفته است. هدف از این پروژه بازسازی یک مغازه کارت فروشی و تبدیل آن به یک کافی شاپ بود. با توجه به اندازه کوچک این پروژه و محل قرارگیری آن ایده اصلی با الهام از بافت شهری، تبدیل عناصر سنتی معماری ایرانی به یک فضای داخلی معماری مدرن بود.

طراحی پروژه 

با توجه به قرارگیری بنا رو بروی ساختمان مرکزی صنایع دستی ایران که نمایی آجری دارد. از آجر برای شکل دهی فضا استفاده شد. به عبارت دیگر: طراحی کلی پروژه، بر اساس به کارگیری ایده و کانسپتی بر پایه مواد و مصالح سنتی در هندسه ای یکپارچه شکل گرفت است، که با آغاز آن در فضای بیرونی و امتداد دادن آن به فضای داخلی وحدت و هماهنگی در کل پروژه ایجاد شده است. با این کار مشتری های کافه در مسیری که طراح آگاهانه ایجاد کرده قرار خواهند گرفت.

ادامه مطلب
ساختمان اداری میرداماد | رایحه ایران پور

با توجه به اندازه کوچک این پروژه، آجر با ابعاد ۵ * ۱۰ * ۲۰ سانتی متر به هشت قطعه کوچکتر ۵ * ۵ * ۵ سانتی متر تفسیم شده که یک طرف از آجر لعاب رنگ آبی فیروزه ای و سمت دیگر قرمز مایل به قهوه ای دارد و با لایه ضد باکتری پوشانده شده است.

یکی از مسائل اصلی در طراحی داخلی کافه اسپریس ایجاد تنوع بصری در فرم بود. در یک فضای کوچک با انتخاب این کانسپت، حس و حال و درک بازدید کنندگان در ارتباط با طراحی فرم این پروژه نکته مهمی بود که با تغییر و ترکیب رنگ در آجرها و پس و پیش نشاندن آنها ایجاد شد. سمت فیروزه ای رنگ جداره آجر ها رو به جنوب قرار گرفت و با هندسه یکپارچه از پیاده رو آغاز شده و داخل کافه ادامه پیدا است.

روند طراحی

روند طراحی به گونه ای شکل گرفت که در نهایت ساخت و ساز آن به راحتی توسط هر سازنده ای قابل اجرا باشد. به همین دلیل تمهیداتی برای پیش برد روند ساخت و ساز نیز صورت گرفت. از جمله تهیه نقشه جزئیات کار در مقیاس های بزرگ و در نظر گرفتن اتصالات قابل اجرا و ساده برای آجرها.

ادامه مطلب
موزه توس | هوشنگ سیحون

دیاگرام فضایی از نظر مصالح و عملکرد، پروژه را به دو بخش اصلی تقسیم می کند. بخش درونی آشپزخانه که از طریق دیوار انتهایی به کف کافی شاپ می رسد و تعریف کننده در ورودی کافه است که تاسیسات دمنده فضای کافه را بالای ورودی مخفی کرده است. آشپزخانه که در سطح بالاتر قرار دارد به وسیله راه پله و یک آسانسور کوچک به طبقه همکف متصل می شود. بخش بیرونی با سطح آجری که از کف پیاده روی جلوی کافه شروع می شود و به نما و نهاینا به فضای داخلی انتقال پیدا می کند. همچنین تمام نیازهای آینده مانند در نظر گرفتن مکانی برای آویزان کردن تابلوها و.. در روند طراحی پیش بینی شد.

نورپردازی 

نورپردازی پروژه توسط چراغ های کار شده در شکاف ها و در بین مفاصل آجرها با الهام از معماری سنتی ایران، به زبانی مدرن طراحی و ارائه شد. با توجه به وجود بافت آجری به عنوان پوشش فضا امکان نورپردازی به این شکل به وجود آمد که توانست جلوه ای متفاوت و خاص به فضا ببخشد.

مواد و مصالح دیگری که در طراحی داخلی کافه اسپریس مورد استفاده قرار گرفت چوب تیره ای بود که به عنوان کف پوش، پوشش دیوار پشت آشپزخانه و در مبلمان می توان آن را دید.

ادامه مطلب
طراحی داخلی کلینیک زیبایی ENT | گروه معماری آوگون 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا