آثار معماری ایراناراکپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترساختمان های اداریفرهاد میرزاییکاربریمعمارانمهندسین مشاور آریان پژوهان پارس

سرای آجر گردان | مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس

سرای آجر گردان
معمار: مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس (فرهاد میرزایی)

موقعیت : ایران،اراک
وضعیت :
ساخته شده
مساحت زمین: ۱۳۲ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۶۸۶ مترمربع
کاربری: اداری
تاریخ اجرا: ۱۳۹۴
تیم طراحی: فرهاد میرزایی، محسن امانی، نگین اکبری
مهندسین سازه: فرهاد عزیز محمدی، شهرام مومنی عراقی
تاسیسات مکانیکی: ابوالفضل حسن زاده
تاسیسات الکتریکی: ‌مجید ثاقبی
مدیر اجرایی: فرهاد عزیز محمدی
نظارت: فرهاد میرزایی، فرهاد عزیز محمدی، شهرام مومنی عراقی
گرافیست: فاطمه میرزابیگی
تصاویر سه بعدی:‌ محسن امانی
عکاسان: مسعود بدیعی، فرهاد میرزایی
مصالح: آجر، سنگ، چوب


سرای آجر گردان 
سرای آجر گردان

درباره پروژه  سرای آجر گردان 

عرصه پروژه سرای آجر گردان به مساحت ۱۳۲ مترمربع به منظور استقرار دفتر مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس در بافت مرکزی شهر اراک واقع شده است.

بافت شهری به گونه ای است که در همسایگی این ساختمان با کاربری اداری ساختمان هایی با کاربری مسکونی قرار دارند. قرار گرفتن یک ساختمان اداری در جوار ساختمانهای مسکونی از نظر وجود مراجعه کنندگان متعدد و همچنین اشرافی که از طبقات فوقانی ساختمان به منازل مسکونی وجود دارد ذهنیت نامطلوبی را برای همسایگان مسکونی ایجاد می کند.

روند طراحی 

بر این اساس لازم شد تا ساختمان به گونه ای طراحی شود تا در جهت خفظ حریم ها و بحث محرمیت موفق باشد. از طرف دیگر ضرورت استفاده از نور و لزوم وجود بازشو در طراحی حائز اهمیت بود. اما با توجه به کشیدگی سایت نور طبیعی تنها از جبهه شرق و غرب تامین می شد که نور مطلوبی نبود. بنابراین می بایست نما بصورتی باشد که بتوانیم از نور مزاحم شرق و غرب استفاده مطلوب تری داشته باشیم.

ادامه مطلب
ساختمان اداری آصف | استودیو معماری بوژگان

لذا با توجه به این موضوعات استفاده از یک شبکه مشبک آجری ایده مناسبی به نظر می آمد که با استفاده از هندسه پارامتریک در عین نوآوری، ارزش های معماری سنتی را نیز حفظ کنیم. هندسه پارامتریک نمای ساختمان و همچنین استفاده از رنگ فیروزه ای و لاجوردی در ابتدا و انتهای آجرها باعث شده که نمای ساختمان نسبت به افرادی که از کنار آن عبور میکنند بی تفاوت نبوده باشد و در حین حرکت از شمال به جنوب نما اشکال مختلفی را به نمایش یگذارد که این امر یاعث به وجودن آمدن یک پویایی در نما شده است.

این اشکال در دیاگرام الگوریم آجرها در نمای اصلی قرار داده شده است. کیفیت پویایی در درون این پروژه با طراحی انعطاف پذیر پوسته های بیرونی به منظور کنترل نور و دید محقق شده است و در بیرون با جابجایی مکان مخاطب تنوع فرمی را در نمای شمالی ساختمان پدید آورده است که توأمان درون و بیرون پروژه را شکل می دهد و آنرا به بستری برای ارتباط مخاطب با شهر و بنا تبدیل می کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا