اخباراخبار میراث فرهنگی

یزد اولین شهر جهاني دارای آیین‌نامه معماري خشتی

یزد اولین شهر جهاني دارای آیین‌نامه معماری خشتی

 
 
رییس پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد از تدوین ضابطه و آیین نامه‌ای برای معماری و ساخت و سازهاي خشتی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه كه در حال نگارش است، در سایر شهرهای ایران نیز با اندکی دخل و تصرف قابل استفاده خواهد بود و اين امكان را مي‌دهد كه سبزترین انواع ساخت و ساز بجا مانده از نیاکانمان را بروز و روزآمد کنيم.
«محسن عباسی هرفته» در حاشیه برگزاری کارگاه دو روزه تدوین آیین‌نامه معماری خشتی، ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست تخصصی در یزد، شهر جهانی یزد را طلایه ‎ دار باز رویش معماری خشتی در کشور برشمرد و اظهار کرد: در آینده ضابطه‌ای که برای معماری خشتی یزد در حال نگارش است، در سایر شهرهای ایران نیز با اندکی دخل و تصرف قابل استفاده خواهد بود و این خدمت بزرگ از سوی یزد و یزدی‌ها به کشور و زیست بوم ایران انجام خواهد شد.
وی با بیان این که امکان تداوم ساخت و ساز خشتی در بافت تاریخی شهر یزد از جمله تعهدات ایران به مجامع بین المللی است، گفت: به دنبال پیگیری‌های دو سال اخیر مسئولان استان، این كارگاه دو روزه برگزار و به تحقق این مهم منتج شد.
 
 

ساخت و ساز سبز راهکاری برای مقابله با مخاطرات زیست محیطی

 
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد ساخت و ساز سبز را به عنوان یکی از راه‌های برون رفت از مخاطرات زیست محیطی در دنیای توسعه یافته دانست و گفت: معماری خاک از جمله سبزترین انواع ساخت و ساز است که نیاکان ما و از طریق آثار به جا مانده، به ما آموخته شده و ما باید آن را بروز و روزآمد کنیم.
وی با اشاره به معماری خاک به عنوان معماری آینده‌ی بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا، تصریح کرد: جهان بیش از این ظرفیت فاجعه آفرینی صنعت نوین ساختمان را ندارد و این صنعت آبخوار، انرژی‌خوار و آلاینده، تهدیدی جدی برای زیست آینده بشر به شمار می‌رود.
این عضو هیات علمی دانشگاه یزد با بیان این که دنیا به سمت احیاء معماری با خاک پیش می‌رود، در پايان گفت: با توجه به ظرفیت محدود منابع آب، خاک و هوای شهرها راه دیگری پیش روی صنعت ساختمان قرار ندارد و هم اکنون نیز در بیش از ۳۰ كشور پیشرفته دنیا از جمله فرانسه، آمریکا، آلمان، اسپانیا، استرالیا ساخت و ساز نوین با خاک قانونی شده و به مباحث پایداری، دوام و سایر مسایل فنی آن به منظور روزآمدشدن پرداخته شده است.
 
گفتنی است؛ کارگاه «تدوین آیین‌نامه معماری خشتی» با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و با همراهی اداره کل راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد و به میزبانی پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد به مدت دو روز در یزد برگزار شد و اساتید و متخصصین سازه‌های خشتی به ارایه یافته‌ها و نتایج پژوهش‌های خود پرداختند.
 
منبع : ایسنا
ادامه مطلب
ایران ترسالی ۱۵ ساله را تجربه می کند یا تغییر اقلیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا