آمنه دخانچیآتلیه معماری مکعب سفیدآثار معماری ایرانآمفی تئاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتررستورانسعیده نصرتیقمکاربریمراکز خدماتیمراکز عمومیمراکز فرهنگیمعماران

تالار پذیرائی مدائن | آتلیه معماری مکعب سفید

تالار پذیرائی مدائن
معمار : آتلیه معماری مکعب سفید (  آمنه دخانچی – سعیده نصرتی )

موقعیت : ایران – قم – بلوار الغدیر
وضعیت : ساخته شده
مساحت : ۶۳۱۶ مترمربع
کاربری : تالار پذیرایی، همایش و رستوران
کارفرما: برادران مبصری
همکاران طراحی: امیر لطفی- سید امین کاظمی فرد – اسماعیل کریمی – فاطمه حسینی
تعداد پارکینگ: ۶۱ دستگاه
گروه طراحی: مکعب سپید 
مدیر پروژه:
امید بشارتی
سازه: ساسان درکی
تاسیسات مکانیک: صبوری پور
تاسیسات برق: الهی منش
 عکاس : علی عسگری


تالار پذیرائی مدائن | آتلیه معماری مکعب سفید
تالار پذیرائی مدائن | آتلیه معماری مکعب سفید

درباره پروژه تالار پذیرائی مدائن

مهمترین هدف این پروژه
طراحی بنایی ایرانی و با شکوه، در عین حال معاصر و به روز با معماری منطقی و پایدار بوده است. در طراحی نمای این پروژه به منظور پرهیز از جزئیات و اغراق غیر ضروری در نما و نیز نمایش فضا در کل ارتفاع ساختمان با استفاده از عناصری چون ایوان، ایوانک و سایر المان های عمودی استفاده شده است. طراحی این پروژه از یک سو می بایست مجلل، کلاسیک و رفیع باشد و از طرف دیگر دارای شاخص و هویت خاص جهت تالارضیافت و پذیرائی باشد.

هدف اصلی در طراحی این پروژه توجه به همخوانی سلسله مراتب طی شده از نظر فیزیکی، بصری با کاربری اصلی تالار ضیافت و پذیرایی می باشد که شامل مواردی چون مفصل بندی و نحوه ورود به فضاهای داخلی و … می باشد.

با توجه به ضوابط شهری و پرهیز از طراحی کلاسیک با سبک رومی و …،شاخصه های طراحی نمای این پروژه در طی جلسات متعدد، ازسلیقه هایی که در غوغای ساخت و ساز چشم خراش و انواع سبک های معماری تقلیدی به وجود آمده بود فاصله گرفته و به طرحی کمینه گرا ولی بیانگر رسید که در عین همسو بودن با زمینه و سیمای شهر، شاخص و منحصر بفرد می باشد. از طرفی نمای ساختمان به گونه ای طراحی شده که ارتفاع آن نمایانگر شکوه و جلال تالار باشد. با توجه به عرض کم زمین، ورودی های پارکینگ به زیرزمین ساختمان به نحوی جانمایی شده اند که شاخصه های نما تحت تاثیرآن قرار نگیرد.

ادامه مطلب
آموزشی نور مبین | آرش نصیری و انسیه خمسه

طراحی داخلی

طراحی داخلی تالار ها
شامل دیوارهای گچبری شده، مبلمان آنتیک، سقف های بلند، پرده های فاخر با پارچه های آنتیک، استفاده از رنگ های کرم، طوسی و طلایی می باشد که فضایی مجلل به سبک کلاسیک و در عین حال مدرن را برای میهمانان پدید آورده است، فضایی که سرشار از اصالت و لایه های تاریخی است و حس و حالی مدرن را به میهمانان منتقل می کند. هر عنصری که در طراحی این تالارها به کار رفته است ، تعریف دقیق و معینی دارد، طراحی داخلی این تالارها به شدت به نظم و تقارن پایبند است، به نحوی که حس اصالت را نمی توان از آن گرفت. رنگ هایی که در طراحی داخلی از آن ها استفاده شده است، رنگ هایی با وقار هستند که به فضای داخلی سالن ها شخصیت بخشیده است، رنگ هایی مانند طیف طوسی، بژ، کرم. و طلایی.

مشخصات فنی پروژه:

دو طبقه همکف و اول که هر کدام دارای نیم طبقه می باشند،
حجم اصلی ساختمان را شکل می دهند. تالارهای ضیافت درطبقه همکف و اول، بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده اند و هرکدام ظرفیت پذیرش بطور متوسط ۳۰۰ مهمان را دارا هستند. برای دسترسی به این تالارها سلسله مراتبی پیش بینی شده است که درشکل گیری فرم و نمای اصلی ساختمان نیز نقش مهمی دارند. این سلسله مراتب شامل حیاط ورودی، پله های عریض، ایوان اصلی، ایوانک های جانبی و لابی وسیع و مرتفع داخلی است. این لابی در واقع آتریوم سرپوشیده ای است که به جای سقف شیشه ای ، داری نمای مرتفع شیشه ای در جهت ورودی است که نور روز را به خوبی وارد فضا می کند.

ادامه مطلب
مجتمع تجاری رامفر | شرکت مهندسين مشاور پي‌كده

این لابی علاوه بر نقش پیش فضای تشریفاتی، مفصل اصلی برای دسترسی به کلیه فضاهای ساختمان است. پل بین دو نیم طبقه و باز دیده شدن این پل بطرف لابی، تنوع فضایی و جذابیت بصری مناسبی را ایجاد کرده است. نیم طبقه همکف به مدیریت مجموعه و بخش های مربوط به آن (اتاق قرارداد و حسابداری) اختصاص دارد و نیم طبقه مربوط به طبقه اول جهت فضاهای فرعی تالار مانند اتاق عقد و سرو غذا و همینطور فضایی برای آتلیه درنظر گرفته شده است. با توجه به دوبلکس بودن طبقات، تالار های ضیافت دارای سقف های بسیار بلند می باشند که به شکوه آن افزوده است. استفاده از ورودی و پله های پیچ در استیج تالار یکی از ویژگی های منحصر به فرد درطراحی این ساختمان می باشد.

پارکینگ :

این ساختمان دارای دو طبقه پارکینگ در زیرزمین با گنجایش حدود ۶۱ دستگاه خودرو می باشد که دسترسی به آنها از دو رمپ در طرفین سایت پیش بینی شده است.

فضای پشتیبانی

فضاهای پشتیبانی مانند آشپزخانه، خدمات، انبار، سردخانه ها و آتلیه بگونه ای جانمائی شده اند که در کوتاه ترین مسیر سرویس دهی خواهند داشت. آشپزخانه با مساحت حدود ۲۰۰ مترمربع و فضاهای مربوط به کارکنان در زیر زمین دوم قرار دارد و بصورت آشپزخانه صنعتی با پیش بینی تمامی واحدها و تفکیک های ضروری طراحی شده است. این موارد شامل بارانداز(قسمت ورود مواد خام)، انبار (انبارهای خشک، سبزیجات، پروتئینی)، آماده سازی (گوشت قرمز، ماکیان، دریایی ها)، پخت(ایرانی، فرنگی و فست فود) انواع اجاق ها، کباب پزها، دستگاه های پخت ترکیبی و گریل، نگهداری غذا و شست و شو ظروف (ماشین های ظرفشویی در ظرفیت های مختلف و انواع سینک و وان های شست و شو)هستند. فضاهای انتهایی ساختمان(پشت استیج)برای موارد پشتیبانی است که عمده آن سرو و تحویل غذا در مراسم می باشد.

ادامه مطلب
موزه هنرهای زیبا هوستون دریاچه

پیش بینی فضاهایی با مساحت مناسب برای انواع تجهیزاتی که در این قسمت استفاده می شوند (انواع گرم نگهدارنده ها، ترولی ها، قفسه های ظروف و….)اهمیت بسیاری داشت. لازم به ذکر است که در تمامی واحدها، پیش بینی کانال های آب برای شستشو و نظافت روزانه و مسیرهای حمل و نقل ترولی برای دیگ و مواد در نظر گرفته شده است. در هر طبقه زیر زمین سرویس بهداشتی ، انبار، تاسیسات و پشتیبانی نیز در نظر گرفته شده است.

فضاهای تاسیساتی

فضاهای تاسیساتی در پروژه تالار پذیرائی مدائن به گونه ای طراحی شده اند که مکمل فضای معماری می باشند و هیچ لطمه ای به طراحی داخلی ساختمان وارد نمیکنند.

سازه

سازه این پروژه
از نوع فلزی پیچ و مهره است و سیستم سقف آن عرشه فولادی می باشد. این انتخاب ها علاوه بر تامین استحکام، صرفه جویی در زمان و هزینه پروژه را به همراه داشته است. البته جهت مقاوم سازی در مقابل نیروهای جانبی سیستم دیوار برشی بتنی طراحی شده است. برای بهینه بودن سیستم مکانیکی و تجهیزاتی که برای آن در نظر گرفته شده است، جلسات متعدد بین گروه معماری و گروه مکانیک تشکیل شد تا در تمامی قسمت ها علاوه بر کامل بودن سیستم تاسیساتی، ملاحظات معماری هم رعایت شود. تعداد و محل یونیت های هواساز، مسیر و ابعاد کانال های اگزاست، کانال های توزیع هوا، اتاق های یخچال های صنعتی، لوله های اسپرینکلر، فایرباکس ها، محل داکت های برق، منابع آب ، موتورخانه ها، چاه های سپتیک و سیستم تصفیه ازآن جمله هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا