بازسازی شدهبهادر کاشانی مدنیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترساختمان های سازمانیگروه معماری کندو

طراحی نما ساختمان اداری هلال احمر | گروه معماری کندو

طراحی نما ساختمان اداری هلال احمر
نام معمار: گروه معماری کندو ( بهادر کاشانی مدنی)

موقعیت: ایران،تهران
وضعیت
: بازسازی شده
مساحت: ۳۳۰۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۵


طراحی نما ساختمان اداری هلال احمر
طراحی نما ساختمان اداری هلال احمر

توضیحات کلی در مورد پروژه طراحی نما ساختمان اداری هلال احمر

در دنیایی که روز به روز بیشتر در آتش جنگ ، حوادث و بحران های اجتماعی و سیاسی فرو می رود، جمعیت هایی بشر دوستانه بصورت داوطلبانه در پی ایجاد تعادل میان آرامش و خشونت در جهان هستند. جمعیت هلال احمر را می توان در کنار صلیب سرخ، بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی در جهان محسوب کرد. این جمعیت وظیفه اصلی خود را حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت و یاری رسانی به آنها می داند. فعالیت آنها بر پایه مقررات حقوق بشر دوستانه استوار است و در موارد سیاسی، دینی و عقیدتی بی طرف هستند.

اهداف اصلی هلال احمر بصورت خلاصه در زیر ذکر شده است

  • تلاش برای تسکین آلام بشری و تامین احترام انسان‌ها
  • کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها
  • حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها

مشخصات پروژه 

ساختمان اداری شرکت ساختمانی هلال ایرانیان در یکی از مهمترین خیابانهای شهر تهران واقع شده است. خیابان طالقانی (تخت جمشید سابق) از دیر باز با ساختمانهای مکعبی و مدرنی که در خود جای داده است مورد توجه بوده است، ساختمانهای وزراتخانه نفت وتعاون، سازمان بازرسی کل کشور و ساختمانهای مرکزی بانکهای ملت و تجارت از جمله این ساختمانهای شاخص هستند.مورد طراحی، نمای ساختمان اداری شرکت ساختمانی هلال ایرانیان می باشد که سعی شده است با الهام از مفهوم هلال احمر و رویکرد آن و نیز توجه به ساختمانهای همجوار و شاخص این خیابان، طرح نهایی شکل بگیرد.

ادامه مطلب
زلزله آسیبی به بناهای تاریخی وارد نکرده است

خیابان طالقانی (تخت جمشید سابق) از دیر باز با ساختمانهای مکعبی و مدرنی که در خود جای داده است مورد توجه بوده است، ساختمانهای وزراتخانه نفت وتعاون، سازمان بازرسی کل کشور و ساختمانهای مرکزی بانکهای ملت و تجارت از جمله این ساختمانهای شاخص هستند. در احترام به این سبک از ساختمانها در این خیابان، تصمیم ما بر آن شد که برای طراحی نما حجمی مکعب شکل در نظر داشته باشیم.

طراحی 

در قدم نخست با توجه به ساختمانهای همجوار تصمیم گرفتیم حجم اصلی مکعب ساختمان را با پنجره های قدی و سرتاسری حفظ کنیم. برای این حجم رنگ قرمز را در نظر گرفتیم.با توجه به ساختمان های همجوار پنجره های سرتاسری و قدی برای حجم اصلی نما در نظر گرفته شد.ساختمان های همسایه هر یک به نحوی تابش نور خورشید را کنترل کرده اند، با شیشه های تیره یا سایبان های افقی و عمودی. بنابراین در جهت کنترل نور تابیده شده به ساختمان پوسته ی دومی در نظر گرفته شد.با محاسبه ی مصالح استفاده شده در سطوح نمای ساختمان های همجوار دریافتیم نمای آلومینیوم کامپوزیت به طرز چشم گیری بیشتر از مصالح دیگر استفاده شده است. بنابراین مصالح کامپوزیت برای حجم اصلی در نظر گرفته شد.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 13

مسیر تبدیل ایده به طرح

با مرور اصول هفتگانه صلیب سرخ : بی طرفی، بی غرضی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشر دوستی، یگانگی و جهان شمولی، به چند لغت کلیدی رسیدیم که در طراحی نمای ساختمان هلال احمر ایده های اصلی را بر پایه آنها استنباط کردیم و طرح بر اساس آنها شکل گرفت :

  • امداد و کمک داوطلبانه
  • حس بشردوستی و صلح
  • جهان شمولی و یگانگی

تکمیل ایده های طراحی

در این میان لوگوی هلال احمر و رنگهای اصلی آن (سفید و قرمز) به تکمیل ایده های طراحی کمک کرد.پوسته ای سفید رنگ (رنگ اصلی نماینده صلح) چون پوشش و سرپناهی، کل حجم را در بر می گیرد که علاوه بر کاربرد مفهومی، سایبانی می شود در جهت کنترل نور طبیعی تابیده به ساختمان.این پوشش با حفره هایی برگرفته از لوگوی هلال احمر سوراخدار شده است، به گونه ای که رنگ قرمز پشت آنها چون هلالی قرمز رنگ در زمینه سفید به چشم می آیدآرایش قرارگیری این حفره ها از موزاییکی کردن نقشه جغرافیایی جهان (جهت نشان دادن جهان شمولی) بدست آمدحجم پوسته دوم با الهام از چلیپای ایرانی (نماد جاودانگی و پاکی) و تقسم بندی چارباغ ایرانی، در هر چهار جهت به چهار بخش تقسیم شده است گویی باغ ایرانی از حالت افقی به حالت عمودی روی نما قرار گرفته است.

ادامه مطلب
دومین همایش بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری

دیاگرام

زاویه این شکست با الهام از علامت صلح ( ۴۵ و ۱۳۵ درجه) بدست آمده است.این گشایش در طبقات هفتم (غذاخوری) و هشتم (امورفرهنگی) در افق، و در قسمتهایی که بادبندهای سازه ای یا داکت های تاسیساتی نما را پوشانده است، بصورت عمودی و در ارتفاع، ایجاد شده استبا در نظر گرفتن دیوارهای سبز (به روش اکتیو) روی بادبند ها و داکتها، این شکافها سبز شده اند و به تلطیف هوای وارد شده به ساختمان کمک می کنند. بنابراین نقش پلان و کاربری طبقات آن در نما تاثیر گذاشته است. در جهت جنوب بالای در ورودی اصلی ساختمان پوسته دوم بازتر شده است تا ورودی را شاخصتر کند،

پوسته دوم در بام ایجاد سایبان هایی کرده است که محل مناسبی خواهد بود برای نشستن و استفاده از فضای روف گاردن، بنابر این نه تنها خط آسمان تعریف شده است، نمای پنجم که همانا بام می باشد مورد توجه قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا