بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندانشگاهکاربریمحسن فروغیمعمارانمیراث معماری ایرانی

دانشکده حقوق دانشگاه تهران| محسن فروغی

دانشکده حقوق دانشگاه تهران
معمار:
 محسن فروغی

موقعیت: ایران، تهران، میدان انقلاب اسلامی، خیابان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران
وضعیت: ساخته شده
کاربری: آموزشی
تاریخ ساخت:  ۱۳۱۷-۱۳۱۹
مساحت:
۱۳۰۰۰مترمربع


دانشکده حقوق دانشگاه تهران
دانشکده حقوق دانشگاه تهران

درباره پروژه دانشکده حقوق دانشگاه تهران

هنگامی که در ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تأسیس شد آنچه دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی نام گرفت در واقع نهادی بود شکل گرفته از ادغام سه مدرسه سیاسی، مدرسه حقوق و مدرسه عالی تجارت . مدرسه سیاسی یا مدرسه علوم سیاسی در نیمه شعبان ۱۳۱۷ هجری قمری برابر با ۲۸ آذر ماه ۱۲۷۸ هجری شمسی در چارچوب وزارت امور خارجه تأسیس شد.

 مدرسه حقوق در ۱۲۹۸ هجری شمسی در چارچوب وزارت عدلیه بنیاد نهاده شد. مدرسه عالی تجارت را نیز در ۱۳۰۴ داور وزیر وقت فوائد عامه بوجود آورد. دو مدرسه نخست در اسفند ماه ۱۳۰۵ به پیشنهاد وزارت معارف و تصویب هیأت وزیران وزارتخانه‌های متبوع خود جدا و ضمیمه وزارت معارف شدند. در سال بعد از ادغام این دو، مدرسه حقوق و علوم سیاسی پا به عرصه وجود گذاشت. مدرسه تجارت نیز در ۱۳۰۶ از وزارت فواعد عامه جدا شد و زیر نظر وزارت معارف قرار گرفت و در ۱۳۰۹ در مدرسه حقوق و علوم سیاسی ادغام شد. نهاد جدید نیز چهار سال بعد با نام دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی در چارچوب دانشگاه تهران قرار گرفت. این دانشکده در طی هفتاد سال گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. از جمله با بوجود آمدن دانشکده اقتصاد که حاصل جدا شدن مؤسسه تحقیقات اقتصادی و منفک شدن رشته اقتصاد از دانشکده بود نام دانشکده نیز بصورت امروزین آن یعنی دانشکده حقوق و علوم سیاسی در آمد.

ادامه مطلب
معرفی یزدبه عنوان "پایتخت کتاب جهان"در۲۰۲۰

سیر تحولات

در طول سالیان گذشته دانشکده حقوق و علوم سیاسی، و مدارس سه‌گانه سلف آن،  همواره در جهت پرورش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه فعالیت داشته است. بخش عمده این فعالیت را کسانی به انجام رسانده‌اند که به تدریس در این نهادها اشتغال داشته‌اند. به طور کلی تاریخ این دانشکده به سه دوره تقسیم می شود:

قسمت اول:

از مدرسه سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی(۱۲۷۸- ۱۳۱۳)

  1. مدرسه سیاسی (۱۲۷۸ – ۱۳۰۶)
  2. مدرسه حقوق (۱۲۹۸ – ۱۳۰۶)
  3. مدرسه تجارت (۱۳۰۴ – ۱۳۰۹)
  4. مدرسه حقوق و سیاسی (۱۳۰۶ – ۱۳۱۳)

قسمت دوم:

دانشکده حقوق وعلوم سیاسی واقتصادی (۱۳۱۳ تادهه ۱۳۴۰)

قسمت سوم:

دانشکده حقوق و علوم سیاسی (ازدهه ۱۳۴۰ تاکنون)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا