آثار معماری ایرانآمفی تئاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتئاترتکمیل شدهخانه کنسرتدفاتررشتسید جلال میر باذلشرکت مهندسین مشاور آبادفضای عمومیکاربریگالریمحل برگزاری موسیقیمراکز عمومیمراکز فرهنگیمرکز هنرهای نمایشیموزهموزه ها و نمایشگاه

تالار مرکزی شهر رشت | سید جلال میر باذل

تالار مرکزی شهر رشت

معمار: سید جلال میر باذل

موقعیت: ایران ، رشت

وضعیت: ساخته شده

کاربری: فرهنگی

مساحت: ١٢١٠٠ متر مربع

تاریخ: ۱۳۸۶

نوع سازه: اسکلت بتنی


تالار مرکزی شهر رشت
تالار مرکزی شهر رشت

 

درباره پروژه

موقعیت استقرار

محدوده در نظر گرفته شده جهت احداث پروژه تالار مرکزی شهر رشت در کنار پارک ملت واقع شده و در فاصله حدوداً یک و نیم کیلومتری از مرکز شهر (میدان شهدا) قرار دارد . مساحت این محدوده در حدود ١٤٠٠٠ متر مربع است .

محدوده فوق در ضلع شمالی متصل به پارک ملت و از جبهه شرقی به بلوار ٣٥ متری ملت و از ضلع جنوبی و غربی به بافت مسکونی محدود می گردد . همچنین مسجد صادقیه در شرق و مرکز اطلاع رسانی گردشگری در ضلع شمال آن قرار گرفته اند .

اهداف پروژه

با توجه به اهداف مورد نظر برای تالار مرکزی شهر رشت فعالیت های فرهنگی – هنری آن در یک مجموعه به مساحت ١٢١٠٠ مترمربع در سه طبقه به شرح ذیل طراحی شده است :

تالار اصلی مجموعه ( کنسرت هال ) به گنجایش ١١٠٠ نفر ، سالن تئاتر و نمایش به گنجایش ٥٦٠ نفر و سالن گردهمایی و سمینارهای فرهنگی به گنجایش ١٠٠ نفر و سالن برگزاری موسیقی سنتی به گنجایش ١٢٠ نفر و فضاهای آرشیو موسیقی – کتابخانه – گالری نمایش آثار هنری – بازارچه فروش محصولات هنری و کارگاه های آموزش و … در مجموعه پیش بینی شده است.

ادامه مطلب
طرح سالن کنسرت ملی لیتوانی | استودیو میراژ

ایده شکل گیری پروژه

ایده شکل گیری یک معماری یادمانی با تلفیقی از عناصر معماری بومی و مدرن و استفاده از مصالح سنگ تراورتن در نما و استقرار ستون های مدور نمایان در جبهه ورودی با ایجاد یک پیشخوان ورودی و طاق نماهای نمادین و ارتباط بصری مخاطبین با فرم های مدرن و پیچیده مجموعه که وام دار معماری ایرانی است ، جلوه ای از معماری یادمانی را برای مجموعه به نمایش خواهد گذاشت .

شرایط اقلیمی پروژه

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه همه فعالیت های تالار در یک مجموعه به هم پیوسته و یک پارچه در سه بلوک متصل به هم دیده شده است به طوری که یک سرسرای اصلی به صورت ثقل فعالیت های تجمع از قبیل فضای انتظار ، برگزاری نمایشگاه های کوتاه مدت ، کلاس های آموزشی ، بوفه و …. سالن هاي کنسرت و سالن تئاتر و دیگر فعالیت های جنبی را به هم پیوند می دهد .

دسترسی

از آنجایی که زمین تالار مرکزی شهر رشت در یک موقعیت بسیار مناسب شهری و در حاشیه پارک زیبای ملت قرار گرفته ، بهترین موقعیت جهت دستیابی به دسترسی پیاده به مجموعه تالار از ضلع شرق زمین ، بلوار ٣٥ متری ملت خواهد بود و دسترسی سواره به مجموعه و پارکینگ عمومی سایت از ضلع جنوبی – خیابان ٢٠ متری امین الضرب – طراحی شده است .

ادامه مطلب
اجرای پروژه «پیاده راه مسیر طبیعت» در پایتخت

ورودی اصلی پروژه

جهت گیری ساختمان از محور ورودی خیابان ملت ، قرینگی و ایوان ستون دار در جهت هویت دادن به بنا و معرفی آن به عنوان بنایی نمادین با ویژگی های معماری سقف های شیب دار تند که می تواند با ساختمان دارفلکی مقابل ( ساختمان سنتی ایرانگردی – جهانگردی ) یک ارتباط بصری برقرار نماید .

سالن اصلی تالار

سالن اصلی مجموعه ( کنسرت هال ) که جهت برگزاری موسیقی پاپ ، ارکستر سمفونی و همایش ها دیده شده است به صورت یک مخروط ناقص با اسکلت نمایان و سطح شیب دار که می تواند ورق مس یا مشابه پوشش شود ، به صورت ظاهری بر تکنولوژیک بودن روش ساخت آن دلالت دارد و طرح پوسته سالن با فرم مخروط ناقص و اسکلت نمایان ، یادآور گنبدهای رفیع معماری ایرانی است .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا