آپارتمان هابهادر کاشانی مدنیپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهراندفاترکاربریگروه معماری کندومجتمع مسکونیمراکز مسکونی

سالن اجتماعات مجتمع کوهستان | گروه معماری کندو

سالن اجتماعات مجتمع کوهستان
نام معمار: گروه معماری کندو ( بهادر کاشانی مدنی)

موقعیت: ایران،تهران
وضعیت
: بازسازی شده
مساحت: ۱۴۵ مترمربع
کاربری: مسکونی


سالن اجتماعات مجتمع مسکونی کوهستان
سالن اجتماعات مجتمع کوهستان

توضیحاتی در مورد پروژه سالن اجتماعات مجتمع مسکونی کوهستان

طراحی فضایی

مختص برگزاری مراسم شادی در ساختمان های مسکونی موضوعی نسبتاً نو می باشد که نمونه ساخته شده آن به ندرت موجود است. این فضا متناسب با شرایط خاص کاربری که دارد از سبک طراحی متفاوتی برخوردار است. توجه به روابط فضایی، نورپردازی، استفاده فکر شده از مصالح و هماهنگی رنگ ها از نکات حائز اهمیت در طراحی این فضا می باشد ایجاد قاب هایی با جذابیت بصری بالا می توان در رسیدن به فضای مطلوب کارساز باشد. موضوع پروژه ، بازسازی سالن اجتماعات ساختمانی ۵ طبقه به ابعاد حدودی ۱۲۰ متر مربع بود که به خاطر ایراد هایی که داشت بلا استفاده مانده بود و به شکل یک انبار بزرگ در آمده بود.

مشکلات پلان موجود

ایراد اصلی

که پلان قبل از بازسازی داشت،

فاصله اتاق سرایداری از پنجره و نور طبیعی بود. ایراد دیگری که پلان داشت، عدم حوزه بندی مناسب برای بخشهای مختلف سالن اجتماعات بود، بگونه ای که محلی بعنوان آشپزخانه در نظر گرفته نشده بود و سرویس بهداشتی مجزا از سرویس بهداشتی سرایداری تعبیه نشده بود. با کار روی پلان، محل اتاق سرایداری از قسمت شمال شرقی سالن اجتماعات به جبهه غربی منتقل شد، به نحوی که با بخشی از پنجره سراسری جنوب مرتبط شد. دیوار جداکننده اتاق جدید سرایداری و سالن اجتماعات، با منحنی نرمی طراحی شد تا با ستون گرد کنار خود همخوانی پیدا کند. محل قبلی سرایداری جای خود را به آشپزخانه داد و بخش دیگر اتاق سرایداری سابق به رختکن ورودی و سرویس بهداشتی میهمانان تبدیل شد.

ادامه مطلب
پروژه‌هایی که معماری ۲۰۲۰ را متحول می کند

روند شکل گیری فرم سالن اجتماعات مجتمع مسکونی کوهستان

روند شکل گیری فرم

نقطه برخورد درب آشپــزخانه جدید و سالن،

منطقه مناسبی شد برای میز کانتر پذیرایی. با پیش رفتن روند طراحی و مطالعه روی تقسیم فضایی سالن، تصمیم بر آن شد که نقطه عطف و قلب تپنده سالن همین منطقه میز کانتر باشد و بیشترین تمرکز طراحی روی این نقطه معطوف شد.برای شاخص کردن این منطقه از تیر های چوبی مـوازی با هم و بصــورت تــکرار شونده در سقف و دیوار استفاده شد تا محدوده مورد نظر را تعریف کند، میز کانتری از جنس بتن نمایان با بدنه ای از کاشی دستساز حجم دار، مرز بین بخش خدماتی و میهمانان را تعریف می کند. از میان تیر های چوبی دیوار، ورق آهنی به ضخامت ۱۰ میلیمتر، بیرون زده و با نورپردازی در ترکیب با آینه در داخل آن، محل قرار گیری بطری ها و لیوانها را معرفی می کند.

دیاگرام فضاها

دیاگرام گسترده نقطه برخورد درب آشپزخانه جدید و سالن، منطقه مناسبی شد برای میز کانتر پذیرایی. با پیش رفتن روند طراحی و مطالعه روی تقسیم فضایی سالن، تصمیم بر آن شد که نقطه عطف و قلب تپنده سالن همین منطقه میز کانتر باشد و بیشترین تمرکز طراحی روی این نقطه معطوف شد. برای شاخص کردن این منطقه از تیر های چوبی موازی با هم و بصورت تکرار شونده در سقف و دیوار استفاده شد تا محدوده مورد نظر را تعریف کند، میز کانتری از جنس بتن نمایان با بدنه ای از کاشی دستساز حجم دار، مرز بین بخش خدماتی و میهمانان را تعریف می کند.

ادامه مطلب
نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تهران | مهندسین مشاور نقش جهان پارس با همکاری مهندسین مشاور GMP

از میان تیر های چوبی دیوار، ورق آهنی به ضخامت ۱۰ میلیمتر، بیرون زده و با نورپردازی در ترکیب با آینه در داخل آن، محل قرار گیری بطری ها و لیوانها را معرفی می کند.

رنگ

 با توجه به نوع کاربری سالن،

از رنگهای محدود اما تاثیرگذار در طراحی بهره گیری شد، بدین منظور ترکیب چوب روشن و آبی نیلی را در نظر گرفتیم و بقیه فضا به رنگ خاکستری و خنثی درآمد تا رنگ آبی نیلی که در بخشهای محدودی از میز کانتر و مبلها استفاده شده است، خود را بهتر نشان دهد و قرنیزها، چهارچوب ها و درها با رنگ چوب روشن، گرمای مناسب را به فضا بدهند.

کاشی های بدنه کانتر بصورت دستساز ساخته شد.

در قالبهای گچی گل رس خشت زنی شده و پس از خشک شدن، کوره شده و بصورت بیسکوئیت در آمد، در این مرحله لعاب روی آنها با پیستوله اسپری شده و دوباره در کوره قرار گرفتند و محصول نهایی بدست آمد. در هنگام چیدمان، این کاشی های حجم دار در زاویه های متفاوت در کنار هم قرار گرفتندو سطحی با احجام نا منظم ایجاد کردند. نوری که از بالا به بدنه های این احجام می تابد، سایه هایی ایجاد می کند که حجم کاشی ها خود را بهتر نشان می دهند.

رنگ آبی نیلی کاشی ها در کنار بتن نمایان به خوبی خودنمایی می کند.

نحوه ســاخت کـانتر بـتنی سالن اجتماعات مجتمع کوهستان

جهـت ســاخت کـانتر بـتنی،

اسـکلت آهنـی با قــوطی ۸۰ x 40 در نظر گرفتــه شد و پس از قالــب بندی، بتن توسط دستگاه بتنیــر در محل آماده و ریخته شد. پــس از یک هفته قالبها باز شد و سطــح روی کانتر بوسیله سمباده هایی با شماره های مخــتلف، در چند مرحــله پرداخت داده شد. با ایجاد ســاب بیشتر در برخی از قسمت ها و نمــایان شدن سنــگدانه های داخل بتن، انــگاره هایی روی سطح بتن کانتــر نمایــان شد.

ادامه مطلب
 کافه رستوران ژیوار | فروغ رضوی، کیمیا والیانی

از لوله های ۸ اینچ، زانو، سه راهی و فلنچ آهنی جهت ساخت زیر پایی نشیمن کانتر استفاده شد، بصورتی که لوله ها حدیده شده و بوسیله زانو و سه راهی بهم متصل شده و توسط فلنچ ها به زمین پیچ شدند. لوله ها و اتصالات، آغشته به روغن شده و توسط آتش گرما دید، بنابر این سطحی یکدست با رنگی خاص بدست آمد و دیگر نیازی به استفاده از پوشش رنگ احساس نشد.

نورپردازی

 نورپردازی

یکی از عناصر تعیین کننده در بیان بهتر فضا و ایجاد اتمسفر مورد نظر معمار می باشد. در این پروژه در بخش های مختلف با توجه به نوع کاربری هر فضا، نورپردازی مخصوص به خود در نظر گرفته شد تا نور و سایه مورد نظر در هر فضا ایجاد شود. در کل سقف سالن از چراغهای ال ای دی ۶ وات، در پشت مبلها از نور ال ای دی اسپات ۲ وات، در بالای ستون گرد، لبه بالای کاشی ها و دور آینه میز و سرویس بهداشتی ال ای دی رشته ای و در بخش آویز بالای کانتر و در آینه رختکن ورودی، از لامپ تنگستنی رشته ای استفاده شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا