آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهراندفاتردفتر معماری علیرضا مشهدی میرزاعلیرضا مشهدی میرزاکاربریمراکز مسکونیمعماران

خانه ای با همسایگی سبز | شرکت علیرضا مشهدی میرزا

خانه ای با همسایگی سبز
معمار: علیرضا مشهدی میرزا

موقعیت : ایران،تهران 
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت :۵۱۶ مترمربع
کارفرما: محمد مهدی دیانت و شرکاء
مهندس سازه: حمیدرضا قاسمی
برق و مکانیک: امیر قراگزلو – شرکت فرآیند فولاد بتن و ساروج
همکاران طراحی: حمید زین ساز – پیام طالبی- امین الله­وردی
نظارت: حمید زین­ساز
طراح فضای سبز: گروه امداد گیاه ایران
مبلمان داخلی: نشیمن کو
گرافیک: معین کامیاب
عکاسان: حسین برازنده – نگار صدیقی – امیرعلی غفاری


خانه ای با همسایگی سبز 
خانه ای با همسایگی سبز

درباره پروژه  خانه ای با همسایگی سبز 

این پروژه در مرحله اسکلت و سقف و در شروع عملیات تیغه چینی به دفتر ما پیشنهاد شد.
شرایط پروژه عمده تفاوتی که با پروژه­ های قبلی داشت ، موضوع مشارکت در ساخت بود. از این رو اولین تجربه دفتر ما در بحث طراحی و نظارت به­ شیوه مشارکت در ساخت شکل گرفت.

موقعیت پروژه 

زمین پروژه
در منطقه قیطریه تهران به مساحت ۵۱۶ مترمربع، زیربنای بنا ۲۴۰۹ مترمربع و آپارتمان دارای پنج طبقه مسکونی و دو طبقه مشاعات و پارکینگ است. در هر طبقه ۳ واحد با متراژهای متفاوت طراحی شده است که جمعا یک مجتمع مسکونی ۱۵ واحدی را شکل می­دهد. با توجه به اختلاف سطح و شیب عمومی زمین یک ورودی اصلی پیاده، دو ورودی سواره و دو ورودی فرعی در بنا پیش­بینی شده است. ورودی اصلی پیاده جهت ورود به لابی اصلی مجتمع در جبهه شرقی است و ورودی­های سواره به­ترتیب یک ورودی در شرق جهت پارکینگ همکف و ورودی دیگر در جنوب به ­واسطه رمپ به پارکینگ طبقه اول دسترسی دارند.

روند طراحی 

در طراحی این بنا
باتوجه به امکان پیش­آمدگی­ها و کنسول­ها مطابق ضوابط شهرداری ، سعی شد به جای تولید فرم و احجام بیهوده بر روی نما، یک حرکت یکپارچه و نمادین بر روی ساختمان، عامل پیوند دهنده سه جهت بنا باشد. استفاده از دو مصالح آجر و چوب و تکرار المان­های الگویی شکل مدرن مانند کرکره­های چوبی، آجرهای مجوف و فلاور باکس­های عمودی هدف طراح در انسجام و ایجاد یک حجم و نمای واحد با ایده واحد را دارد. بنابراین به جای تلاش دراضافه نمودن المان­های حجمی و صلب بر بنا سعی در ایجاد یکپارچگی به واسطه المان­های تکرار شونده و عملکردی بناست. در چینش این المان­ها سعی شده بنا از حالت کلاسیک خارج شده و نما را به شکل انتزاعی­تری نزدیک نماید.

ادامه مطلب
مجموعه بدنسازی R8 | دفتر معماری سهراب رفعت

همسایگی

همسایگی یا جوار و مجاورت در این پروژه دستمایه و موضوع اصلی طراحی است.
زمین پروژه در موقعیت ویژه­ای قرارگرفته است، این زمین سه بر و در محل تقاطع سه خیابان فرعی در محدوده شمال­غربی پارک قیطریه واقع شده است. با توجه به ­اینکه سه خیابان اطراف سایت عرض کمی دارند، فاصله بلوک­های همسایه های شرقی، شمالی و جنوبی با ساختمانی که می­بایست ­طراحی می­شد فاصله بسیار کمی بود. بنابراین اشراف دید مزاحم ساختمان ­های اطراف به حریم خصوصی داخل خانه و فضاهای عملکردی آن، تبدیل به مهمترین مساله پروژه شد. فضاهایی از قبیل خوا­ب­ها، سالن نشیمن، آشپزخانه و تراس همگی در معرض دید همسایگان مجاور هستند. بنابراین در طراحی سعی شده با ارائه یک الگو و روش پیشنهادی که الگوبرداری از تکنیک قدیمی در معماری ایرانی است ، به ­شکل مدرن یک حریم امن برای ساکنین خانه فراهم گردد.

راه حل اشرافیت

راه حل برون­رفت از چالش دید مزاحم برای ما، طراحی شناشیر و مشربیه در جداره­های بناست. حتی این الگو در برخی از نقاط مانند تراس­ها، حیاط و پارکینگ تا عمق قابل توجهی بنا و فضای داخلی آن را درگیر می­نماید. با این تکنیک فضاهای مذکور با تعریف و کاربرد متفاوت مورد استفاده ساکنین قرار می­گیرد.

تراس

تراس در ساختمان­ های تهران یا استفاده نمی­شود و یا تبدیل به انباری شده است.

به دلیل مزاحمت دید به­ندرت ساکنین یک خانه از تراس جهت استراحت و حتی صرف صبحانه و نوشیدن یک قهوه استفاده می­نمایند و تنها به کشیدن یک سیگار اکتفا می­کنند. شبکه­ های متحرک چوبی که در جداره بیرونی تراس نصب و تعبیه شده­اند دید و نور را کنترل نموده و افراد خانواده می­توانند با بستن کرکره­ های چوبی دید را محدود و فضای حریم خصوصی بدون مزاحمت را برای خود در تراس فراهم نمایند. از این رو تراس فضایی جهت استراحت و گذران اوقاتی از زمان زندگی می­تواند باشد، بدون آن­که ­کاربران آن خانه احساس عدم امنیت و آرامش داشته باشند.

ادامه مطلب
آپارتمان شماره 15 | استودیو هرم

حمام

امروزه حمام ­ها در آپارتمان ­ها فضاهایی بعضا بدون کیفیت نور و دید هستند، در این پروژه سعی شده با تکنیک مشربیه و کنترل دید و قرار دادن حمام ­ها در جداره بنا از نور طبیعی و دید به بیرون بدون مزاحمت دید و اشراف همسایگی بهره جست.

پارکینگ

(شبکه ­های آجری نما و مشربیه)
تلاش طراح در طراحی یکسان و یکپارچه نما از جنس غالب آجر به رنگ سفید است. از این رودر بخش­هایی از بنا مانند پارکینگ­ها که نیاز به دید و نور و حتی تهویه طبیعی دارند ، همان آجر به­شکل شبکه و با تکنیک خشکه و مسلح نمودن آجرها به میلگرد اجرا شده است. مهم ترین نقشی که آجرها دارند بحث امنیت این قبیل فضاهاست که این شبکه ­ها مانند نرده عمل می­کنند. در حیاط مجموعه نیز همین تکنیک استفاده شده است.

حیاط

علاوه بر نکات فوق ­الذکر مانند عملکرد نرده و ایجاد امنیت برای دیوار­های حیاط، شبکه طراحی شده در جداره حیاط نوعی دید و ارتباط بصری را با فضای بیرون و شهر برقرار می­کند. این ارتباط نه شفاف است نه صلب و ارتباطی نیمه شفاف اطلاق می­گردد. که در زوایایی و موقعیت­ هایی به لحاظ مکانی ناظر در حیاط به بیرون دید دارد. مهمترین مساله حیاط رمپ پارکینگ طبقه اول است که از کنار حیاط به صورت شیب ­دار و صعودی به سمت سقف پارکینگ همکف ماشین ­ها را هدایت می­نماید.

در طراحی سعی شده با دیوار صلب و مرتفعی از جنس چوب و آجردر فصل مشترک و مرز حیاط و مسیر پارکینگ، این دو بخش کاملا تفکیک شده و هرکدام به تنهایی و مجزا قرار گرفته و تنها راه ارتباطی آنها یک پلکان کوچک است. در بالای دیواره با توجه به عمق و ضخامت دیوار یک باغچه در راستای رمپ قرار گرفته است که در آن پیچ­های رونده و درختان کاج قرار دارند.

ادامه مطلب
آپارتمان مسکونی ۵۵ | استودیو معماری مازیار جعفریه و همکاران

شناشیل و مشربیه

این دو الگو المان­ هایی مربوط به معماری گذشته ماست که بعضا ماهیت آن شبکه­های مجوف چوبی یا دیواره ­های متخلخل آجری است. مهمترین نقش آن در معماری تامین و ایجاد حریم خصوصی با کنترل دید مزاحم، کنترل اشعه گرمازای آفتاب، نورخورشید، سایه اندازی و تهویه هواست. این الگو بیشتر در مناطق گرم به لحاظ اقلیمی کاربرد دارد.

در پروژه خانه ای با همسایگی سبز سعی کردیم با الهام از این الگو در بدنه و جداره­­های بنا مانند تراس­ها، فضای عملکردی چون اتاق خواب­ ها، نشیمن و حتی حمام دید مزاحم را کنترل نموده و یک فضای مابین بیرون و درون حریم این خانه ایجاد نماییم. علاوه بر این، پوسته نقش کنترل نورآفتاب و سایه اندازی را نیز دارد. ساکنین خانه می­ توانند کیفیت متفاوتی را در زندگی این خانه تجربه کنند و در حریم خصوصی ایجاد شده، تجربیات جدید را مانند استحمام در نور طبیعی و دید به بیرون، استراحت در تراس بدون مزاحمت دید و ارتباط بصری، کنترل نور در فضای حیاط و پارکینگ را داشته باشند. شبکه­­ های چوبی حتی در طول روز دید را کنترل کرده و اهالی ساختمان را بی­ نیاز از نصب پرده می­ نمایند.

همسایه سبز

متاسفانه در تهران با ساخت و ساز بی­ رویه با قطع درختان روبرو هستیم. در این طرح سعی شده برای هر واحد یک یا دو درختچه به شکل باغ عمودی در همسایگی نما و پنجره ­ها قرار داده شده تا ساکنین خانه را از حس بصری و لمسی این درختچه­ ها بهره­مند نمود. حرکت­ های عمودی خطی در نما به­ شکل انتزاعی سعی دارند یک نما غیر متقارن و غیرکلاسیک و سبز را در این منطقه ایجاد نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دوازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا