اقامتگاه موقتپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهرانکاربریکیقباد ظفر بختیار مراکز مسکونیمعماران

مهمانخانه آب گرم لاریجان | کیقباد ظفر بختیار

مهمانخانه آب گرم لاریجان
معمار :
کیقباد ظفر بختیار 

موقعیت : ایران ، مازندران 
وضعیت : ساخته شده 
کاربری : اقامتی ، مهمانسرا 
مساحت زیربنا : ۳۰۰۰ مترمربع 
تاریخ : ۱۳۱۹
دوره تاریخی : پهلوی 


مهمانخانه آب گرم لاریجان | کیقباد ظفر بختیار
مهمانخانه آب گرم لاریجان | کیقباد ظفر بختیار

درباره پروژه مهمانخانه آب گرم لاریجان

پس از تکمیل پروژه های اجرائی در سال ۱۳۱۹ شروع به ساخت آن گردید در پی سازی این بنا اشکالات فنی زیادی پیش آمد نمود- زمین آن به علت مجاورت با کوه آتش فشان از نوع خاکستر و فوق الهاده سست میباشد. ناچار در پی های اصلی آن از سه تا چهار متر عمق ضفته ریزی و کلیه استخوان بندی بنا با بتن مسلح متصل بهم انجام گردید. در محاسبات فنی استقامت در مقابل اثرات احتمالی زمین لرزه های محلی نیز در نظرگرفته شده است- محاسبات فنی این بنا بوسیله آقایان مهندس احمد حامی و مهندس گرنفلد تهیه و ترسیم گردیده است. پس از آنکه قسمت زیرزمین و طبقه اول ساخته شد اوضاع شهریور ۱۳۲۰ پیش آمد از آن تاریخ تا امروز عملیات ساختمانی بکلی تعطیل گردیده است و آنچه ساخته شده نیز بواسطه عدم مواظبت رو بخرابی میرود و مصالح قابل استفاده آن نیز بتدریج مفقود میگردند.

موقعیت و وضعیت محل 

در دامنه شرقی قله دماوند بین راه تهران و آمل محل مرتفعی قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۲۲۲۰ متر است در قسمت شرقی این دره بزرگی واقع است که رودخانه هراز از آن عبور مینماید فاصله این مکان از چشمه آبگرم در حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ متر و تفاوت ارتفاع آن از سطح رودخانه از ۲۰۰ الی ۲۵۰ متر است – قسمت جنوب شرقی این مکان منظر بسیار جالب توجهی را دارا میباشد .

ادامه مطلب
تالار پذیرائی مدائن | آتلیه معماری مکعب سفید

لزوم احداث یک مهمانخانه 

چشمه بزرگ آبگرم که در نزدیکی این محل جریان دارد دارای ۸۰ درجه حرارت و برای خیلی از امراض جلدی و عصبی و غیره داوری درمان بخش است – وضعیت محل و وجود این نعمت طبیعت ایجاب میشود که سر و سامانی بآن داده شود و مهمان خانه بتواند آسایش مسافران را فراهم نماید حداث گردد -بنابراین دستور ساختمان آن از طرف رضا شاه داده شده.

برنامه و تنظیم نقشجات ساختمانی 

برای تهیه یک نقشه جامع و مناسب از طریق مسابقه اقدام گردید و بین ۱۰ طرح پیشنهادی طرح آقای ارشتیکت کیقباد ظفر بختیار مورد توجه و قبول قرار گرفت.طرح مزبور در حدود ۳۰۰۰ مترمربع زیربنا و در طبقه اول دارای سالن های متعدد پذیرائی و غیره و در طبقات دیگر اطاق ها قرار گرفته اند و یک قسمت آن برای حمام های آبگرم و دوشها تشخیص داده شده است .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا