آثار معماری ایرانآموزشیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهسید محسن قطمیریشیرازکاربریمدرسهمعماران

پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز | سید محسن قطمیری

پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز
معمار: :  مهندس سید محسن قطمیری

موقعیت : ایران – شیراز
وضعیت :
ساخته شده
مساحت : ۱۹۰۰ متر مربع 
کاربری : آموزشی
طراح سازه: مهندس سعید رستگاریان
طراح تاسیسات میکانیک و برق: دفترفنی علوم پزشکی شیراز
مجری: مهندس سید محسن قطمیری_مهندس علی فتاحی
مدل سازی: سید محسن قطمیری
عکاس: سید معین قطمیری


پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز | سید محسن قطمیری
پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز | سید محسن قطمیری

درباره پروژه پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز

پیش دبستانی علوم پزشکی شیراز از هشت کلاس با ظرفیت ۲۰۰ کودک مطابق با استانداردهای بین اللملی و تجهیزات کامل هوشمند سازی و سمعی بصری، سالن سینما سه بعدی ،اتاق مشاور ، پزشک، صبحانه خوری با سقف شیشه ای ،کافی شاپ، بام سبز، اتاق شن، اشپزخانه ،اتاق یوگا و… تشکیل شده است. ساخت کلی مجموعه در حدود ۲۰۰۰ متر مربع میباشد.

خواسته کارفرما

با توجه به زمین ارائه شده از سوی کارفرما برای طرح که بسیار کشیده و با عرض ناچیز بوده است، از طرفی بنا به خواست کارفرما این ساختمان باید در سه طبقه طراحی می شد.با توجه به محدودیت های موجود ایده خطی بودن حجم و ایجاد احجام متفاوت برای کاهش تاثیر طول و ارتفاع پروژه بر کودکان از ابتدا در نظر گرفته شد. بدین منظور کنسول ها و تراس هایی باعمق های متفاوت ایجاد گردید تا از یکنواختی و سنگینی حجم کاسته شود. ایده دوم که ان هم در زمان شروع طراحی مورد توجه قرار گرفت، ساختن ساختمانی برای کودکان بود که ان را مانند اسباب بازی های خود دوست بدارند و با ان ارتباط بصری و معنایی برقرار کنند.با این وصف ایده پیش دبستانی به مثابه Lego به وجود امد تا کودکان با دیدن ان خود را درون اسباب بازی غول پیکر تصور کرده و مانند خانه خود بدانند.

ادامه مطلب
مسکونی تجاری تبریز | Caat studio

از سوی دیگر با توجه به قرار گیری مجموعه در بستری از باغ و منظره ای کوهپایه ای و وجوددید و منظرهای غنی برای کودکان استفاده از پنجره های قدی ، سالن شیشه ای و ایجاد بام سبز در دستور کار قرار گرفت. استفاده از رنگ های شاد و جذاب حتی در پنجره و راه پله های مجموعه علاوه بر یاد اوری ارسی های خانه ایرانی و مدرنیزه کردن این ایده به بچه ها در ایجاد حس خلاقیت و انگیزه برای فراگیری کمک شایانی می نماید.

طراحی پروژه

این مجموعه در چهار سطح وبه صورت کشیده طراحی گردیده است در هر طبقه کلاسها در گوشه های ساختمان قرار گرفته که به وسیله یک پل به هم متصل شده اند.در طبقه زیرزمین فضاهای خدماتی و سینمای سه بعدی قرار دارند.طبقه همکف شامل لابی و رسپشن، اتاق های مدیریت، سالن یوگا ، ابدارخانه و اتاق بازی می باشد.در طبقات اول و دوم کلاسها و صبحانه خوری قرار دارند و در بام مجموعه هم کافی شاپ به همراه با سبز برای دیدار اولیا و مربیان در نظر گرفته شده است. با توجه به فاصله زیاد ورودی مجموعه با ساختمان پیش دبستانی ایده دسترسی کودکان با قطار به ایستگاه ورودی مجموعه مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

ادامه مطلب
فست‌فود مرکن | گروه معماری رُخ

مشخصات فنی پروژه:

در این پروژه
برای اولین بار در ایران از ۲۳ رنگ در نمای HPL مجموعه استفاده وبا توجه به ایده لگو بالغ بر ۲۰۰۰ قطعه HPL به صورت پازل با طراحی غیر هم شکل روی نما نصب گردید. شیشه های رنگی راه پله ها به علت وجود تنوع رنگی زیاد نیاز به شفاف بودن در عین رنگی بودن به ناچار از اسپانیا سفارش داده شد و دیوار های شیشه ای متعدد با اندازه های مختلف ایجاد گردید که برخی از انان کاملا سفارشی و مخصوص این پروژه طراحی و ساخته شده است. در این پروژه، پلی شیشه ای در میان دید مجموعه نصب گردیده که با دیواره های سبز تزیین گردیده است. تمامی مجموعه مجهز به سیستم هوشمند از جمله: کنترل نور، دما، صوت، پرده های برقی، شبکه های اینترنت ، سینمای سه بعدی و… می باشد.

نور و دمای اتاق ها به صورت هوشمند کنترل میگردد.تمامی کلاسها در سه غالب مختلف نورپردازی گردیده تا مربی بتواند بر اساس نیاز کلاس را نورپردازی کرده و تم های فضایی به وجود اورد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا