آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترشرکت مشاور منظر بوم نقششهاب میرزاییان مهابادیفروشگاهکاربریمراکز تجاریمعماران

فروشگاه کفش ملی | مهندسین مشاور منظر بوم نقش

فروشگاه کفش ملی
معمار:مهندسین مشاور منظر بوم نقش(شهاب میرزاییان)

موقعیت:ایران-تهران
وضعیت :
ساخته شده
کاربری
:تجاری
سال طراحی:۱۳۹۵
کارفرما:شرکت ملی


فروشگاه کفش ملی | مهندسین مشاور منظر بوم نقش
فروشگاه کفش ملی | مهندسین مشاور منظر بوم نقش

درباره پروژه فروشگاه کفش ملی

طراحی داخلی شعب کفش ملی در راستای برنامه ری برندینگ آن انجام شده است.

 

ری برندینگ و طراحی داخلی فروشگاه

مدیریت جدید کفش ملی به منظور احیای کفش ملی و برندسازی مجدد اهداف جدیدی تعریف کرد. لذا، اهداف خرد و کلان ، کوتاه ، میان و بلند مدت را در دستور کار خود قرارداده است. در این راستا تغییر و بازسازی فروشگاه های قدیمی نیز در دستور کار قرارگرفت. استفاده از طراحی داخلی خلاقانه و متفاوت به عنوان یکی از راهکارهای برند سازی مجدد تعریف شد .فروشگاه کفش ملی شعبه باستیون در بافت تاریخی تهران و نزدیکی میدان حسن آباد قرار دارد. اولین شعبه طراحی واجرا شده در راستای این برنامه میباشد. طراحی فروشگاه و اجرای فروشگاه در پاییز ۱۳۹۵ به پایان رسیده است.به سبب محدودیت مالی، کلیه مصالح، ایرانی ، الگوها و روش های ساخت، کم هزینه لحاظ شده است.

محدودیت های طراحی فروشگاه

کمبودهای وضع موجود :

فروشگاه موجود علاوه بر قدیمی بودن،به علت آتش سوزی، فاقد فضای مطلوب فروشگاهی بود. عدم بهره گیری از امکانات مدرن نمایش کالا از دیگر ضعف های فروشگاه بود.انبارداری و تاسیسات فروشگاه نیز مطلوب نبود.چند ستون در میان فروشگاه نیز وجود داشت که میبایستی در طراحی داخلی دیده میشد.

بودجه :

به جهت برنامه بلند مدت و تعدد زیاد شعب کفش ملی، بودجه محدود بود.بودجه محدود ۲۰۰ میلیون تومانی جهت استحکام بنا،نصب سیستم اعلام و اطفا حریق ، نماسازی ، ساخت دکور و تغییر سطح ، ایجاد سیستم انبارداری مدرن برای مساحت لحاظ شده بود.لذا اولویت های انتخاب مصالح و طرح بر اساس ایجاد یک فضای با کیفیت با حداقل هزینه بوده است.

ادامه مطلب
ویلای مکعبی چوبی | آتلیه معماری مکعب سفید

زمان اجرا :

زمان محدود ۳۰ روز برای کل عملیات اجرایی لحاظ شده بود. طراحی جزییات اجرایی و نیز هم پوشانی عملیات مختلف از استحکام اسکلت تا اجرای دکور و طراحی داخلی میبایست به گونه ای لحاظ میشد که پس از زمان ۳۰ روز، فروشگاه جدید افتتاح میشد.

تاریخ :

این فروشگاه در یکی از نقاط ویژه تهران به لحاظ تاریخی قرار دارد.باستیون موقعیت استقرار نگهبانان و توپ ها در استحکامات اطراف شهر بوده است و نامگذاری این خیابان نیز به علت وجود یکی از باستیون های حصار شهر تهران در موقعیت فعلی فروشگاه بوده است.

محدوده مداخلات :

تقویت سازه اولین اولویت بود. تغییر تاسیسات مکانیکی و اجرای روشنایی جدید نیز ضروری بود. اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق نیز میبایست انجام میشد. تغییر دیوارها، اجرای دکور، بازسازی نما بر اساس طراحی فروشگاه جدید نیز میبایست انجام میشد.

ایده طراحی

ابتدا فرم باستیون حصار تهران، نحوه عملکرد و پوشش فضایی آن مورد بررسی قرارگرفت. الگوی پوشش فضا در کاربری جدید،برای ایجاد حایل میان فضاهای مختلف مورد بازخوانی قرارگرفت.برای تاکید بر پوشش فضاهای مختلف بر اساس ایده باستیون، هرگونه مانع دیدی از نمای فروشگاه حذف شد.جداره ارتباطی با شهر بدون هرگونه ویترین و تابلویی در نظر گرفته شده است. سطوح شیشه ای، طراحی داخلی فروشگاه را در معرض دید کامل برای شهروندان قرار میدهد.در طراحی فروشگاه جدید،یک منطقه بندی اولیه برای بخش خدماتی و فروشگاهی در نظر گرفته شد.در داخل فضای فروشگاهی یک منطقه بندی خردتر برای نمایش و انتخاب کالاهای فروش بانوان ، آقایان ، کودکان ، فصلی و تجهیزات جانبی در نظر گرفته شد.این فضاهای خرد توسط جداره های صلب برگرفته از ایده باستیون از یکدیگر جدا شدند

ادامه مطلب
فروشگاه لباس زعفرانیه | گروه طرح و ساخت ازنو

طراحی داخلی

داخل فضای فروشگاه دو ستون وجود داشت که میبایست در طراحی المان های فضا، در نظر گرفته میشد. ستون ها در ترکیب با سطوح استعاره ای از فرم باستیون ، ویترین های نمایش ، سکوهای نشستن ، انتخاب کالا و ساختار اصلی منطقه بندی فروشگاه را تعریف کردند. فضاهای خدماتی فروشگاه مانند انبار ، سرویس و فضای استقرار فروشندگان نیز در پشت صندوق تعریف شدند.برای انتخاب رنگ فضاهای داخلی، رنگ های بر گرفته از رنگ های برند کفش ملی و ترکیب رنگ ها جهت ایجاد فضایی مجلل میباشد تا پیام شرکت کفش ملی،احترام و ارزش گذاری به مخاطب نیز مشخص باشد. در کنار رنگ های خنثی،رنگ زرد درخشان کفش ملی به عنوان رنگ سازمانی مورد تاکید قرار گرفته است.استفاده از المان های طبیعی مانند دیواره سبز نیز برای ایجاد فضایی متفاوت در فروشگاه می باشد.

نمای بیرونی

در نمای بیرونی فروشگاه نیز به علت نمای متفاوت ساختمان قدیمی موجود،الگوی نمای موجود با استفاده از سنگ در بالای فروشگاه بازسازی شده تا حس نمای قدیمی مخدوش نشود و نمای فروشگاه امتدادی از نمای قدیمی باشد.تابلوهای سردر مغازه نیز جهت پیوند بیشتر نمای جدید و قدیم حذف شده است و تنها لوگو و نام برند ملی بر روی تیغه ورودی به شکلی متفاوت قرار گرفته است.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی شیرزاد | گروه معماری کندو

نوآوری و مزایای طراحی داخلی

۱-نوستالژی – برند سازی:

کفش ملی برای نسل های مختلف ایران نوستالژیک است.طراحی داخلی به دنبال ایجاد فضایی ساده و باز بوده است. رنگهای روشن و خنثی با تاکید بر رنگ سازمانی کفش ملی، تصویر قوی و قالب بر ذهن مشتری قدیمی کفش ملی بوده است. استفاده از المان های رنگی محدود و نیز المان های طبیعی مانند دیواره سبز یک الگوی تکرار شونده،جهت ایجاد فضایی خاص برند ملی میباشد.

۲-ارتباط با شهر :

حذف ویترین و سردر مغازه برای ایجاد یک فضای خوانا در ارتباط با خیابان لحاظ شده است.ساده سازی لوگو و تابلوی نشان فروشگاهی نیز برای ایجاد توجه بیشتر به داخل بوده است.ارتباط نمای فروشگاه با طبقات بالایی ساختمان قدیمی موجود جهت خوانش بهتر فروشگاه کفش ملی در شهر بوده است.توجه به ترافیک جمعیتی از فروشگاه تعاونی مجاور و شفافیت جداره نما جهت رویت فضای داخلی از سمت فروشگاه تعاونی برای افزایش تعداد مراجعین به فروشگاه بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + بیست =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا