بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهصنعتی و زیرساختکاربریکارخانهکرجمعمارانمیراث معماری ایرانینیکلای مارکف

کارخانه قند کرج | نیکلای مارکف

کارخانه قند کرج
معماری :  نیکلای مارکف

موقعیت : ایران ، کرج 
وضعیت :  ساخته شده 
کاربری : صنعتی ، کارخانه 
تاریخ : ۱۳۱۱
دوره تاریخی : پهلوی 


کارخانه قند کرج | نیکلای مارکف
کارخانه قند کرج | نیکلای مارکف

درباره پروژه کارخانه قند کرج

تاریخچه کارخانه قند کرج

مقدمات تاسیس کارخانه قند در سال۱۳۱۱ شروع و سفارش ساخت ماشین آلات و نصب و راه اندازی و به ظرفیت ۳۵۰ton/day به شرکت اشکوراچکسلواکی داده شده و ساختمانها اعم از صنعتی و اداری و کوی کارکنان بوسیله شرکت تستاپ ساخته شده است.

مشخصات محیط کارخانه 

ساخت زمین کارخانه در بدو تاسیس ۲۷ هکتار بود که توسعه های بعد به ۶۰ هکتار افزایش یافت و اولین بهره برداری کارخانه در سال ۱۳۱۵ با مصرف ۱۲۳۷۵ تن چغندر شروع و در دومین بهره برداری در سال ۱۳۱۶ با مصرف ۲۲۶۵۹ تن چغندر بوده است. چون موقعیت کارخانه برای چغندرکاری مناسب تشخیص داده شد امکان تولید چغندر پیش از ظرفیت ۳۵۰ تن برای هر روز بهره برداری وجود داشته است.

طرح افزایش

طرح افزایش ظرفیت از ۳۵۰ به ۶۵۰ تن تهیه و توسط شرکت اشکورا در سال ۱۳۱۷ انجام شد. کارخانه در این ظرفیت دارای دیفوزیون نوع باطری و ساتراسیون بصورت مرحله ای بوده و چهار کوره بخار ذغال سنگی هر یک به ظرفیت ۶ تن بخار در ساخت و ۲ توربین بخار هر کدام به قدرت ۵۶۰ kw با ۳۰۰۰ دور نیروی مورد نیاز بهره برداری را تامین می کرد.

ادامه مطلب
میدان امام اصفهان پارک بازی نیست

ظرفیت کارخانه 

در سال ۱۳۴۵ ظرفیت کارخانه از ۶۵۰ تن به ۱۶۰۰ تن چغندر در شبانه روز افزایش یافت. در این توسعه قسمت خام کارخانه قدیم جمع آوری و فقط قسمت تبخیر آن حفظ شده است.

مسئول راه اندازی 

کلیه ماشین آلات بجز دیفیوزیون RT انگلیسی و شرکت کریک مسئول نصب و راه اندازی آن بوده است. در سال ۱۳۴۹ آستان قدس سهام کارخانه را از سازمان گسترش خریداری نمود. شرکت قند رضوی توسط شرکت اوکماس ظرفیت کارخانه را از ۱۶۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن چغندر در شبانه روز.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا