آندره گدارتکمیل شدهتهراندانشگاهماکسیم سیرومیراث معماری ایرانی

دانشکده‌ فنی‌|آندره گدار، ماکسیم سیرو

دانشکده‌ فنی‌ تهران
معماران:
آندره گدار، ماکسیم سیرو

موقعیت:ایران،تهران
وضعیت:ساخته شده
کاربری: آموزشی
تاریخ ساخت:۱۳۲۰


دانشکده‌ فنی تهران‌
دانشکده‌ فنی تهران‌

درباره پروژه دانشکده‌ فنی‌

پس‌ از تاسیس‌ دانشگاه‌ تهران‌ در سال‌ ۱۳۱۳، دانشکده‌ فنی‌ به‌ عنوان‌ یکی ‌از دانشکده‌‌های‌ شش‌گانه‌ دانشگاه، ‌به‌ همت‌ و تلاش‌ خستگی‌ ناپذیر پروفسور محمود حسابی‌ تاسیس‌ شد و از مهرماه‌ همان‌ سال‌ فعالیت‌ خود را آغاز نمود. به‌ علت‌ عدم‌ وجود محل‌ خاصی‌ برای‌ استقرار دانشکده فنی‌، طبقه‌ دوم‌ مدرسه‌ دارالفنون به عنوان دانشکده فنی مورد استفاده قرار گرفت. در همین‌ سال (۱۳۱۳)،‌ از بین‌ ۱۰۰ نفر ازفارغ‌ التحصیلان‌ دبیرستآن‌ها،۴۰ نفر دانشجو در رشته‌‌های مهندسی‌ راه‌ و ساختمان‌، مکانیک‌، برق‌ و معدن‌ از طریق‌ کنکور پذیرفته‌ شده و تحصیل خود را آغاز نمودند. ریاست‌ ‌دانشکده‌ فنی نیز در ابتدا بعهده‌ مرحوم‌ دکتر حسابی‌ بود. پروفسور حسابی‌ ضمن‌ تدوین‌ قوانین‌ وآئین‌ نامه‌‌های اجرائی‌ دانشکده‌ فنی‌، طرح‌ آزمون‌ ورودی‌ و پذیرش‌ دانشجو، برنامه‌ ریزی‌ دروس‌، انتخاب‌ استادان‌ داخلی‌ وخارجی‌ وکلیه‌ اموری‌ را که‌ برای‌ گردش‌ کار یک‌ دانشکده‌ فنی‌ مدرن‌ مورد نیاز بود،‌ برنامه‌ ریزی‌ نموده‌ و به‌ اجرا درآورد.

تاریخچه

در سال‌ ۱۳۱۷، احداث‌ ساختمان‌ دانشکده‌ بر اساس‌ طرح‌ مهندس‌ “سیرو” و زیر نظر مرحوم‌ دکترحسابی‌ با ظرفیت‌ پذیرش‌ حداکثر ۲۰۰ دانشجو در غرب‌ محوطه‌ دانشگاه‌ تهران‌ آغاز شد و در مهرماه‌ ۱۳۲۰، دانشکده‌ فنی‌ به‌ محل‌ جدید منتقل‌ شد. دوره‌ تحصیل‌ در دانشکده‌ فنی‌ از بدو تاسیس‌ تا سال‌ ۴۵-۱۳۴۴ چهار سال‌ و ارزش‌ آن‌ بــرابــر با فوق‌ لیسانس‌ بود. در این‌ سال‌، یک‌ سال‌ به‌ دوره‌ تحصیلی‌ آن‌ افزوده‌ شد و دانشجویانی‌ که‌ موفق‌ به‌اتمام دوره پنج ساله می‌شدند، مدرک فوق لیسانس دریافت می‌نمودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۶۱، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مصوب شد و ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، منوط به قبولی در آزمون مجزا شد.

ادامه مطلب
محمدرضا محسنین نسبت به معماری حرم معترض بود

رشته های موجود

دانشکده‌ فنی‌ در بدو تاسیس‌ در ۴ رشته‌ مهندسی‌ راه‌ و ساختمان‌، مکانیک‌، برق‌ و معدن‌ دانشجو می پذیرفت، اما‌ بعدها رشته‌ الکترومکانیک‌ جانشین‌ رشته‌ برق‌ و مکانیک‌ شد که در سال‌های‌ ۲۵-۱۳۲۴، تعداد ۲۰ نفر در این‌ رشته‌ فارغ‌التحصیل‌ شدند. رشته‌ مهندسی‌ شیمی‌ نیز بعدها به‌ رشته‌‌های موجود دانشکده‌ فنی اضافه‌ شد و اولین‌ گروه دانشجویان‌ این‌ رشتــه تحصیلی،‌ در سال ۲۶-۱۳۲۵ از دانشکـــده‌ فنـــی‌ فارغ‌ التحصــیل‌ شدند.‌ رشته‌ “تصـــفیــه‌ نفت‌” نیز بعد از آن به‌ رشته‌‌های موجود افزوده‌ شد و اولین‌ گروه دانشجویان آن‌ که ۷ نفر بودند، در سال‌ تحصیلی ۳۵-‌ ۱۳۳۴ از دانشکده‌ فنی‌ فارغ التحصیل شدند. رشته‌ “استخراج‌ نفت‌” نیز در سال‌ ۳۶-۱۳۳۵ و رشته‌ “زمین‌ شناسی‌” در سال‌۴۰-۱۳۳۹، نخستین ‌فارغ‌التحصیلان‌ خود را تحویل‌ داد.

البته بعدها رشته‌‌های تصفیه‌ نفت‌، استخراج‌ نفت‌ و زمین‌‌شناسی‌ حذف‌ شد و در سال‌ ۱۳۵۰ رشته‌ مهندسی‌ متالورژی‌ به‌ گروه‌های‌ دانشکده‌ افزوده‌ شد. رشته‌ نقشه‌ برداری‌ نیز در سال‌ ۱۳۶۷ در دانشکده‌ فنی‌ ایجاد شد که‌ اولین‌ گروه‌ دانشجویان‌ آن‌ در سال‌تحصیلی ‌۷۲- ۱۳۷۱ فارغ‌ التحصیل‌ شدند. رشته‌ مهندسی‌ کامپیوتر از سال‌ ۱۳۶۹ در مقطع‌ کارشناسی‌ و از سال‌ ۱۳۷۳ همراه‌ با رشته‌ مهندسی‌ پزشکی‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد در گروه‌ مهندسی‌ برق‌ وکامپیوتر دانشکده فنی دایر شد. گروه‌ مهندسی‌ صنایع‌ نیز در سال‌ ۱۳۷۴ در دانشکده‌ فنی‌ ایجاد گردید و‌ در حال‌حاضر در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد اقدام‌ به‌ پذیرش‌ دانشجو نموده‌ است‌.

ادامه مطلب
مسجد ولیعصر (عج) | مهندسان مشاور حرکت سیال

سیر تغیرات

همگام با تغییرات دانشگاه تهران، دانشکده فنی در سال ۱۳۸۴ به “پردیس دانشکده‌های فنی” تغییر عنوان داد و دور تازه‌ای از فعالیت‌های خود را آغاز نمود. هم اکنون پردیس دانشکده‌های فنی (در سه مکان به نام پردیس) با در اختیار داشتن ۶ دانشکده و ۳ گروه آموزشی زیرمجموعه، به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی مهندسی کشور، به تعلیم و تربیت مهندسان جوان ادامه می‌دهد و افتخار دارد که تا کنون بیش از ۲۲۰۰۰ مهندس دانش‌آموخته داشته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا