آثار معماری ایرانبازرگانی و دفاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتبریزتکمیل شدهجواد بنکداردفاترساختمان های اداریعلی اکبر صارمیفودکورتکاربریمراکز تجاریمراکز خدماتیمرکز خریدمعمارانمهندسان مشاور تجیر

برج بلور تبریز | مهندسان مشاور تجیر

برج بلور تبریز
معمار: مهندسان مشاور تجیر ( علی اکبر صارمی ، جواد بنکدار )

موقعیت : ایران – تبریز
وضعیت : ساخته شده
کاربری :
اداری تجاری
سال ساخت
: ۱۳۷۹ – ۱۳۹۰
همکاران طراحی: امیر عباس شیرازی، هنگامه حسینی فیروزآبادی ، نیلوفر ایرانی شمیرانی
همکاران سازه: انوشیروان سلیمی ، بهزاد عبدی ، سعید جباری
همکاران تاسیسات مکانیکی: کاوه امیر امینی، حمیدرضا اعتمادی، محسن مهرجو
همکاران تاسیسات الکتریکی: جهانگیر صلح جو ، بهنک خسروی فر
نظارت: عبداله مولوی مدیر
گرافیست: سپیده واشقانی فراهانی
عکاس: مانا مالکی


برج بلور تبریز | مهندسان مشاور تجیر
برج بلور تبریز | مهندسان مشاور تجیر

درباره پروژه برج بلور تبریز

به اتفاق یاران قدیم ، مهندس جواد بنکدار و مهندس عبداله مولوی ، در این زمین ۴۵۰۰ متری نبش میدان دانشگاه قدیم (میدان جانبازان) قدم می زدیم. اولین فکری که به نظرمان رسید ، موقعیت این زمین میان دو خیابان و کنج یک میدان بود. بنابرایان موقعیتی عالی داشت و فکر می کردیم که هر بنایی در اینجا احداث شود ، باید به این موقعیت ناب شهری افزوده و به کیفیت آن ارتقا بخشد.

ایده اولیه

اولین فکر این بود که به ترتیبی دو خیابان امام خمینی و چایکنار را از زیر ساختمان بهم وصل کنیم که پیاده گان و استفاده کنندگان بتوانند به راحتی زیر ساختمان حرکت کرده و دو پیاده رو را بهم پیوند دهند. به عبارت دیگر ، مسیر پیاده رو هارا به زیر ساختمان کشانده و ایجاد یک ( راه وند) نماییم. (راه وند به معنی مشارکت و در هم گرفتگی و همزیستی راه و ساختمان است.)

ادامه مطلب
ساماندهی واحدهای مسکن مهر در هشترود ضروری است

بدین ترتیب ، اولین فکر های طراحی در هم آمیختن عرصه شهری با عرصه ساختمان بود. برای این منظور حیاط مرکزی و گود درون مجموعه در نظر گرفته شد که فضای تجاری باشد و محفوظ از باد و باران و برف ، و فضایی دلچسب ، برای استفاده کنندگان فراهم آورد.

نکته بعدی قرار دادن برجی بلند بود که بر روی دو پایه ( دو ساختمان ) جانبی قرار بگیرد. بین این دو پایه همان فضای گذر است که در بالا ذکر شد. این برج توسط مسئولین و مدیران به عنوان برج بلور نامیده شد. که به نوعی بلور واقعی را در طراحی ساختمان برج جستجو کنیم و بکار ببریم. از این رو مصداق همزیستی شیشه و سنگ که دو مصالح غیر همگون اند ولی می توانند به خوبی در کنار هم باشند. توجد شد و در حجم صلب و سنگین برج ، شکافی در نظر گرفته شد که حجمی شیشه ای دون آن نفوذ کرده است.

این مجموعه در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا