آثار معماری ایرانپروژه بر اساس جوایزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانحسین میرزاییدفاتررستورانسروین به‌مرام کاربریگروه معماران و طرّاحان رستاکمراکز خدماتیمعماران

رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا | گروه معماران و طرّاحان رستاک

رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا
معمار : گروه معماران و طرّاحان رستاک ( حسین میرزایی ، سروین به‌مرام  )

موقعیت : ایران – تهران
وضعیت : ساخته شده
مساحت: دو طبقه‌ی ۵۰ متر مربّعی
کاربری : رستوران
تاریخ: ۱۳۸۹
کارفرما: : آقای ناصری
مجری: گروه معماران و طرّاحان رستاک
سازه‌ی بنا: فلزّی
تأسیسات: داکت اسپیلیت جهت سرمایش و گرمایش
جوایز: طرح برگزیده در بخش طرّاحی و معماری داخلی فضاهای عمومی


رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا | گروه معماران و طرّاحان رستاک
رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا | گروه معماران و طرّاحان رستاک

درباره پروژه رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا

نوآوری‌ها و مزایای پروژه

به علّت محدودیت زمانی که کارفرما برای تیم اجرایی مقرّر کرده بود، طرّاح می‌بایست در این زمان با تناسب به نوع خدمات، کانسپتی مناسب و قوی ارائه دهد و هم از متریال سریع‌الاجراء و پُرتابل استفاده کند و در ضمن به علّت محدودیت ارتفاعی موجود در فضا و برای اینکه این محدودیت بیش از حد به دید ناظر نیاید، از جلوی درب ورودی، سقف به‌صورت پلّکانی شکسته و با ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر، به پایین‌ترین حدّ خود که جلوی کانتر است می‌رسد؛ این سقف‌سازی باعث تأکید بیشتری از جلوی درب به سمت کانتر گردیده است و این محدودیتْ ما را به سوی پوسته‌سازی سقف که ایده‌ی اوّلیه آن از پوسته‌ی بدن خرچنگ، که یکی از غذاهای خاصّ دریایی این رستوران است، هدایت کرد.

ادامه مطلب
طراحی داخلی کلینیک رویان | آتلیه معماری اکنون

کاربری قبلی و فعلی بنا

سوپر پروتئین در کاربری قبلی و رستوران در کاربری فعلی می‌باشد. در این طرح هیچ دخالتی در سازه‌ی قبلی و مجاورت‌های آن نشده است. تاریخ بهره‌برداری از این رستوران ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ است. فضای موجود برای طرّاحی شامل دو طبقه با متراژ ۵۰ متر مربّع، که یک طبقه‌ی آن اختصاص به آشپزخانه دارد و طبقه‌ی همکف هم مختصّ سالن رستوران است.

ایده‌ی طرّاحی

خالق، ابتدا دریا را آفرید و سپس خشکی را از دل آن بیرون آورد؛ در اینجا هم سعی شده طرّاحی بازتابی از آن باشد. ایده‌ی اصلی این طرح اتّصال دریا به خشکی به‌صورت فُرمال است. طرّاحی برای رستوران غذاهای دریایی این ایده را در ذهن ما پروراند. ایده‌ی اوّلیه از شکل «خرچنگ» گرفته شده و به‌صورت انتزاعی در فُرم جداره‌سازی‌های دیواره‌ها طرّاحی شده است. دریا شفّافیت و پاکی را به روح هدیه می‌دهد. این شفّافیت را در متریال‌ها طرّاحی کردیم که تداعی‌کننده‌ی این احساس در بیننده باشد.

روانشناسی رنگ‌ها تأثیری ژرف در طرّاحی دارد. برای ایجاد عمق در فضا از کُنتراست رنگی سیاه و سفید استفاه شد. همچنین به علّت کوچکی فضا از خطوط گرافیکی کمک گرفته شد. رنگ قرمز ــ یادآورد رنگ خون ــ طرّاحی شده در فضا حیات موجودات را دو چندان می‌کند؛ این رنگ از طرّاحی نما شروع شده و به داخل فضای رستوران کشیده می‌شود گویا حیات و پویایی را به رستوران هدیه خواهد داد. وجود لوورهای فلزّی در طرّاحی نما باعث ایجاد حسّ احاطه‌ی فضا توسّط موجودات دریایی همچنین چنگال خرچنگ به‌صورت فُرمال می‌باشد. استفاده از مانیتورهای بزرگ در طرّاحی نما در جهت تسهیل تبلیغات این رستوران و همچنین حدّاکثر استفاده از متراژ کمِ بنای نما بوده است.

ادامه مطلب
مسابقه طراحی محور پیاده تونل رسالت | جواد پی تام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا