آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریکرمانشاهمراکز فرهنگیمهندسان مشاور تجیر

تالار بزرگ شهر کرمانشاه | مهندسان مشاور تجیر

تالار بزرگ شهر کرمانشاه
معمار : مهندسان مشاور تجیر

موقعیت : ایران – کرمانشاه
وضعیت : ساخته شده
کاربری : فرهنگی
کارفرما: سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه
طراحان و مدیران پروژه: علی اکبر صارمی، جواد بنکدار
همکاران طراحی: علی اکبر صارمی، جواد بنکدار، نادره نظری، امیر عباس شیرازی، الهام امینی، هنگامه حسینی فیروزآبادی
سازه: سعید جباری
تاسیسات مکانیکی: کاوه امیر امینی
تاسیسات الکتریکی: جهانگیر صلح جو
مدیران نظارت: محمد عظیمی، نیلوفر ایرانی
گرافیست: سپیده واشقانی فراهانی
عکاس: مانا مالکی


تالار بزرگ شهر کرمانشاه | مهندسان مشاور تجیر
تالار بزرگ شهر کرمانشاه | مهندسان مشاور تجیر

درباره پروژه تالار بزرگ شهر کرمانشاه

تابستان سال ۱۳۷۷ با جواد بنکدار، دوست و همکار همیشگی ‌ام. در طاق بستان کرمانشاه بودیم، برای من علاوه بر مرور خاطرات گذشته از این مکان، دیدن دوباره ی این شاهکار طریق سنگ تراشی، لذتبخش و هیجان آور بود. هنگام بازگشت در فرودگاه، درباره ی طراحی تالار کرمانشاه، که تازه قرارداد طراحی آن امضا شده بود، صحبت می کردیم. دیدن طاق بستان و طراحی تالار جدید، فکر و ذکرمان را تسخیر کرده بود. روی صندلی های سالن انتظار فرودگاه چندین اسکیس اولیه کشیدیم و شروع به بحث و تغییر و تبدیل آنها کردیم. طراحی در مکانی که طاق بستان دوهزارساله در آنجا قرار دارد، کار آسانی نیست.

آخرین نتیجه ای که به آن دست یافتیم این بود که مجموعه‌ی بناهای ما نیز شبیه صخره‌ای سنگی باشد که گویی شیرین برای فرهاد تراشیده است. (به یادتان می آورم که در افسانه ها آمده است که فرهاد کوهکن و مجسمه ساز، طاق بستان را برای شیرین تراشیده بود.)

خلاصه پس از کروکی های فراوان، جرح، تعدیل، بررسی احجام، ترکیب و جایگزینی عملکردها، بالأخره نتیجه این شد که خود تالار به صورت مستقل کار کند، و بقیه‌ی مجموعه شامل سالن سینما و کتابخانه و بخش اداری و غیره در ساختمان دیگری مستقر شوند.

در عمل، فاصله‌ی این دو به صورت فضایی در آمد که با سرپوشیده‌ای سبک و چادری پوشانده شده است و می‌توانست دربرگیرنده‌ی فعالیت‌های گوناگون نمایشگاهی باشد. همچنین، کل مجموعه با دیواره‌ای تو خالی و آزاد با انحنایی نرم به هم وصل شده، به طوری که از میدان ورودی به صورت توده ای واحد، تراشیده شده از یک قطعه سنگ عظیم به نظر آید.

 

 

ادامه مطلب
نمای نابینا (ساختمان اداری آب‌ورزان) | گروه معماری زاو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا