آثار معماری ایراناصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهعلی بهزادیکاربریمراکز تجاریمعماران

گـالـری نـقـره­‌ی فـرقـدانـی | علی بهزادی 

گـالـری نـقـره­‌ی فـرقـدانـی
معمار :گروه معماری رخ (علی بهزادی)

موقعیت : ایران، اصفهان
وضعیت : ساخته شده 
مساحت: ۴۲ متر مربّع
کاربری: مغازه
تاریخ ساخت : ۱۳۸۴
طرّاح پروژه: ایمان امین­لاری
همکار طرّاحی: امیررضا صادقی
مجری: امیررضا صادقی
کارفرما: فرقدانی


گـالـری نـقـره­‌ی فـرقـدانـی
گـالـری نـقـره­‌ی فـرقـدانـی

درباره پروژه  گـالـری نـقـره­‌ی فـرقـدانـی

این بنا مصداقی است از تعریف لوکوربوزیه از معماری. لوکوربوزیه در کتاب معروف خود به سوی یک معماری نوشته است: «معماری بازی آگاهانه، صحیح و باشکوه احجام به­‌هم‌­ پیوسته در زیر نور است». در این پروژه، احجام به شکلی بدیع و زیبا با یکدیگر ترکیب شده­‌اند، و المان‌های معماری در ارتباط با هم قرار گرفته­‌اند: ویترین تبدیل به دیوار شده، و دیوار به سقف، و سقف دوباره به ویترین تبدیل شده، و همگی در داخل یک جسم قرار گرفته‌­اند.

این عناصر به صورتی تندیس‌گون با هم ترکیب شده­‌اند. در این پروژه فقط از سه جنس چوب (رنگ قهوه­‌ای)، سنگ تراورتن (رنگ سفید) و شیشه (شفّاف) استفاده شده. دو ورودی در دو ضلع شرقی و جنوبی تعبیه شده­‌اند که دو حرکت عمود بر هم را برای مشتری ایجاد می­کند. در امتداد مسیر حرکت افراد، در سقف مغازه، حرکت و تداخل احجام را مشاهده می‌­کنیم. با توجّه به اینکه هر فروشگاه می­‌تواند خود یک بدنه­‌ی شهری مهم باشد،‌تأثیر خیابان بر بدنه­ی فروشگاه نیز آشکار است.

ادامه مطلب
آپارتمان سپید لواسان | شهاب میرزاییان،رامین قدس

حرکت و چرخشِ نرم خیابان بر دکورِ مغازه تأثیر گذاشته، و دکورِ مغازه در عین حال که قابی برای دید به رودخانه ایجاد کرده، خودِ آن به‌­تبعیّت از خیابان مجاور به­تر می‌می­چرخد و انحناء پیدا می‌­کند. دکورِ مغازه ترکیبی از سنگ و چوب است. وقتی از محوطه­‌ی بیرون به نما و دکورِ مغازه نگاه می­‌کنیم، جنس سنگ بیشتر به چشم‌­مان می­‌آید که البتّه هماهنگ با جنس ساختمان‌های اطراف آن است. وقتی از داخل به همان دکور نگاه کنیم جنسِ چوب توجّه ما را بیشتر جلب می­‌کند. این تفاوت در جنس مصالح به­‌کاررفته انعکاسی از تفاوت میان حسّ درون و حسّ بیرون است.

و این پروژه از سیزده طرح برتر در بخش طرّاحی داخلی میباشد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا