آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری فیروز فیروزفیروز فیروزکاربریمراکز مسکونیمعمارانویلا

خانه حاجی بابا | دفتر معماری فیروز فیروز

خانه حاجی بابا
معمار:دفتر معماری فیروز فیروز

موقعیت : ایران،تهران،لواسان
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زمین:  مترمربع۱۵۹۰
مساحت ساخت: مترمربع۱۳۹۵
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۲۰۱۲-۲۰۱۵
معمار مسئول: فيروز فيروز
همکار طراحی: هلنا قنبری
گرافیک: نازنین ستایش، بهاره کمالی
عکاس: مسعود مختاری
كارفرما: علی حاجی بابا


خانه حاجی بابا
خانه حاجی بابا

درباره پروژه خانه حاجی بابا

موقعیت پروژه

پروژه “خانه حاجی بابا” در شهرستان لواسان و در زمینی با کشیدگی شمال به جنوب به مساحت ۱۵۹۰ مترمربع طراحی و اجرا شده است.شکل زمین به گونه ای است که ضلع جنوب آن که در مجاورت خیابان قرار گرفته، دارای بیشترین طول بوده و رفته رفته به سمت شمال از عرض آن کم می شود. همچنین زمین دارای شیبی دوطرفه است. این اختلاف سطح کمک می کند که ساختمان بدون کمترین دخالت و خاکبرداری بنا شود و خاک برداشته شده در سمت جنوب زمین جهت تراس بندی و هم سطح نمودن فضای سبز با ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. ورودی ماشین که در ضلع جنوبی طراحی شده خودروها را توسط تونلی به زیرزمین هدایت می کند.

سازماندهی فضایی پروژه

این پروژه دارای زیربنای ۱۳۹۵ مترمربع است که شامل یک سالن چندمنظوره جهت بازی، مهمانی ها و مراسم در طبقه زیرزمین؛ سالن های پذیرایی و ناهارخوری، آشپزخانه، اتاق مهمان و دفتر کار در طبقه همکف؛ ۳ اتاق خواب اصلی و اتاق خواب مهمان در طبقه اول می باشد. فضای سبز موجود بر روی بام نیز امکان استفاده از این فضا را به ساکنین می دهد. دسترسی به این بام سبز از طریق پلکان موجود در تراس طبقه اول شکل می گیرد. همچنین اتاق سرایداری، ۳ عدد پارکینگ و فضاهای تاسیساتی نیز در طبقه زیرزمین واقع شده اند.سازماندهی فضایی پروژه به گونه ای تنظیم شده که علاوه بر هماهنگی معماری با برنامه پروژه با طبیعت زیبای اطراف نیز تلفیق شود.

ادامه مطلب
ساختمان اداری شیشه قزوین | گروه طرح و ساخت ازنو

ایده طرح

ساختمان با الهام از عناصر معماری ایرانی همچون ایوان، گودال باغچه، حوض، بهارخواب و باغ شکل گرفته است.جهت بهره بردن از نور و تهویه طبیعی و مناسب، ساختمان در راستای شمالی-جنوبی طراحی شده است. میزان بازشوها در ضلع شرق وغرب به حداقل رسیده و پنجره های بزرگ در اضلاع شمالی و جنوبی نه تنها به استفاده از تهویه و نورطبیعی کمک می کنند، بلکه باعث پیوستگی بیشتر فضای درونی و بیرونی شده که این امر خود جوهره اصلی معماری ایرانی می باشد.

عناصر تاثیرگذار در طرح

در این پروژه نیز از این عنصر ایوان به نحوی بهره برداری شده که با طراحی ایوان به ارتفاع دو طبقه از ورود نور شدید در تابستان جلوگیری شود و مانع  تابش نور در فصول سرد به داخل ساختمان نگردد. شکاف بالای ایوان به جریان هوا و تهویه طبیعی کمک می کند. در طراحی و نحوه استقرار استخر در این ساختمان سعی بر آن بوده تا علاوه بر عملکرد متعارف خود، باعث بهبود در کیفیت و نحوه تهویه طبیعی ساختمان گردد. به نحوی که با حرکت باد از روی آب علاوه بر کاهش دمای هوا، رطوبت مناسبی به داخل ساختمان هدایت شود.
عنصر گودال باغچه یکی دیگر از عناصر معماری ایرانی است که در این پروژه جهت نوررسانی به طبقه زیرزمین از آن بهره برده شده است.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی چهل گره | حبیبه مجدآبادی،علیرضا مشهدی میرزا

سازه پروژه

سازه ساختمان فلزی و سقف آن کامپوزیت است. در این ساختمان از عایق های حرارتی و رطوبتی در بین دوجداره دیوار استفاده شده است. همچنین در نمای ساختمان از آجر سنتی به رنگ سفالی استفاده شده که همخوانی مناسبی با رنگ خاک تهران دارد. از دیگر مزیت های آجر نگهداری آسان و قابلیت بازیافت آن است. همچنین جهت کاهش تلفات حرارتی از پنجره های دوجداره آلمینیومی ترمال بریک استفاده شده است. در سیستم تهویه مطبوع از سیستم MPS و سیستم گرمایش از کف استفاده شده است.

منبع : مجله ویلا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا