آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجایزه معماری و معماری داخلی ایراندفاتردفتر معماری فیروز فیروزفیروز فیروزکاربریمراکز مسکونیمعماراننوشین رادنیا

یک خانه، دو نسل، سه واحد | دفتر معماری فیروز فیروز

یک خانه، دو نسل، سه واحد
معمار:دفتر معماری فیروز فیروز
(شبیر موسوی، امیررضا فاضل، مهدی کلاهی)

موقعیت : ایران،تهران،شهرک گلستان
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زمين: ۴۶۹.۵۶ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۱۱۶۹.۲۸ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۷ – ۱۳۸۷
معمار مسئول: فيروز فيروز
تیم طراحی: نوشین رادنیا
سازه: بهرنگ بنی آدم
تاسیسات الکتریکی: آرش میلانی نیا
مسئول پروژه: اوین کمانگر
فاز دو: گلناز لک
کارهای فلزی: شرکت دیمه
گرافيست: بهار کمالی
کرکره های چوبی: چیدمان کویر
کارهای چوبی: مهدی محرابی
ساخت گنبد: احسان انجیلی
كارفرما: محمدرضا کارگر
عکس: استودیو دید
جایزه:‌ تقدیر ویژه در یازدهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران، گروه ساختمان های مسکونی (آپارتمان)
پروژه های طراحی تا اجرا، برگزار کننده فصلنامه معماری و ساختمان، ۱۳۹۷


یک خانه، دو نسل، سه واحد
یک خانه، دو نسل، سه واحد

درباره پروژه یک خانه، دو نسل، سه واحد

موقعیت پروژه

اين اثر معماري تلاشی برای همزیستی بين دو نسل يک خانواده است: مادر، پدر و دو پسر. طراحي از همزيستي و در آغوش گرفتن سه فضا با هم در مقطع الهام گرفته شده است. خانه در منطقه ۲۲ در کوچه اي واقع شده که هر قطعه زمين براي خود شخصيتي خاص دارد و خودنمایی مي کند. در مقابل، اين خانه از بيرون ساده با نماي آجري و کرکره هاي چوبي، نمايش دهنده يک خانه براي فاميلي ريشه دار است.

ادامه مطلب
مرکز خرید لافایت (Lafayette) | فرشید موسوی

 

جانمایی پلان

در درون خانه، سه حجم درگير يکديگر مي شوند. دو دوبلکس براي دو پسر و يک دوبلکس براي مادر و پدر. در ورودي خانه يک حوض کوچک به شما خوش آمد مي گويد و از دو طرف وارد خانه های پسرها مي شويد که از همکف به طبقه اول خود رابه سمت بالا مي کشند که يک اتاق خواب در همکف و يک اتاق خواب در طبقه اول دارند. تلاش در طراحي اين بوده که دو دوپلکس براي پسرها دسترسي به دوپلکس مادر و پدر را از درون خودشان داشته باشند که اين موضوع با تعبيه دو در درون هر کدام از واحدها به سمت دوپلکس پدر و مادر ميسر شده است.

توسعه طرح

در طرح هايي که به زميني با اين مساحت اختصاص داده مي شود، دسترسي از يک طرف ساختمان و هر واحد در يک طبقه قرار دارد. در اينجا همانگونه که در دياگرام ها ديده مي شود ورودی در محوريت زمين قرار دارد و دو واحد پسر ها در غرب و شرق زمين قرار گرفته اند. واحد دوپلکس مادر و پدر در طبقه دوم و سوم دور يک فضاي اصلي مرکزی با گنبد آجری که نور غير مستقيم از آن مي تابد ساخته شده است. فضاهاي همجوار اين فضاي اصلي در هم باز مي شوند. طبقه سوم دور فضاي گنبدی را يک غلام رو، دو اتاق خواب و يک اتاق کار تشکيل مي دهند. اتاق کار از جنوب به يک ايوان و از شمال به فضاي گنبدي باز مي شود. براي تمام فضاها نور طبيعي ايجاد شده است. در زيرزمين، يک شکاف در سقف، فضاي استخر را با نوري ملايم پر مي کند. در اتاق گنبد و کتابخانه، ايوان و دستشويي، فضا و نور آرامش را ايجاد مي کنند. نور، فضا و چيدمان فضایی می توانند سبب ايجاد همزيستي بهتری شوند.

ادامه مطلب
ویلای زیبادشت | مهندسین مشاور هشت

 

 

 

یک دیدگاه

  1. سلام
    من دانشجوی معماری هستم و برای یکی از درسهام میخوام این خونه را معرفی کنم اما نیاز به آدرس دقیق و عکسهای بیشتری از داخل خونه دارم. هرچی سرچ کردم آدرس دقیق بنا را در شهرک گلستان پیدا نکردم و متاسفانه از فضاهای داخلی خونه از جمله اتاق خوابها و اتاق کار و …. عکسی پیدا نکردم. اگه ممکنه کمک کنید.
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا