آثار معماری ایرانامیرحسین اشعریپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفتر معماری اشعریشیرازکاربریمراکز مذهبیمعماران

نمازخانه حافظیه شیراز | اشعری و همکاران

نمازخانه حافظیه شیراز
نام معمار: دفتر معماری امیر حسین اشعری و همکاران

موقعیت: ایران،شیراز ، آرامگاه حافظ شیراز
وضعیت
: ساخته شده
مساحت: ۱۵۵ مترمربع
کاربری: مذهبی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶
کارفرما: سازمان میراث فرهنگی شیراز
همکاران طراحی: زهرا جعفری، نیلوفر عسگری
سه بعدی: مصطفی یکترزاده


نمازخانه حافظیه
نمازخانه حافظیه شیراز

مشخصات پروژه نمازخانه حافظیه شیراز

نمازخانه حافظیه شیراز با هدف برگزاری نماز برای بازدید کنند‌گان و مسافران در آرامگاه حافظ طراحی گردید. با توجه به سایت پروژه که دارای قدمت تاریخی چندصد ساله می باشد روند طراحی نمازخانه به سمت هم خوانی فرم آن با محوطه آرامگاه شکل گرفت. استفاده از مصالح آجر در مجموعه آرامگاه به خصوص به شکل فخرالمدین باعث شد طرح کلی به سمت مکعبی آجری با جداره مجوف سوق داده شود. جهت قبله و قرارگیری در محور مستقیم با آرامگاه حضرت حافظ از جمله نکات مهم در تعیین ورودی زنانه و مردانه و جهت گیری فرم نمازخانه در سایت بود. با انتخاب مدول مجوف برای جداره اصلی نمازخانه امکان تالالو نورخورشید در فضای داخلی نمازخانه به هنگام روز و تاثیر معکوس آن در شب در فضای خارجی فراهم شد. باز شدن تصاعدی مدول آجر به سمت نور خورشید و هدایت آن به فضایی داخلی به ایجاد فضایی شاعرانه و عرفانی کمک کرده است.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی شاباک | گروه معماری سروستان

قرار گرفتن محراب به صورت حجم صلب در یک جداره شفاف که باعث ایجاد قابی از جنس نور در پیرامون آن می شود به هرچه شاخص‌تر شده محراب کمک می‌کند. حوضچه مقابل محراب در سایت مجموعه علاوه بر شاخص کردن محراب به افزایش رطوبت و تلطیف هوا در محوطه با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه کمک می کند. تالالو نور منعکس شده از سطح آب بر روی جداره‌ها و سقف فضای داخلی از دیگر نکات تاثیر گذار در شاخص کردن محراب و فضای نمازخانه می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا