آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجایزه معمارجایزه معمار سال 1388طراحان و بناکنندگان زاو محمدرضا قدوسیمراکز فرهنگیمعماران

استودیوی کوی فراز | گروه معماری زاو ZAV

استودیوی کوی فراز
معمار: گروه معماری زاو (محمدرضا قدوسی)

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : 
ساخته شده 
کاربری: فرهنگی
مساحت: ۵۸ متر مربّع
تاریخ ساخت : ۱۳۸۷
همکاران طرّاحی: فاطمه رضایی، پریسا بهزادپور
کارفرما : نغمه طباطبایی
تاریخ تکمیل پروژه: شهریور ۱۳۸۷
جوایز :برنده جایزه هنر و معماری سال ۱۳۸۸، منتخب جایزه هنر و معماری سال ۱۳۸۸،، منتشر شده در شماره ۱۶ مجله هنر و معماری، منتشر شده در شماره ۵۷ مجله معمار


استودیوی کوی فراز
استودیوی کوی فراز

درباره پروژه  استودیوی کوی فراز

از سه طرح برتر در بخش طرّاحی داخلی

در طرّاحی این خانه­‌ی کوچک، خواستیم بیشترین فضا و آزادی ممکن را به‌­وجود آوریم: فضایی خالص برای فکر کردن و بیشتر زندگی کردن؛ هدف این بود که کاربر، در هر زمان، بیشترین فضای ممکن را در اختیار داشته باشد. حتّا مبلمان هم طوری طرّاحی شد که چندمنظوره باشد ــ مثلاً تخت به عنوان کاناپه هم استفاده شود ــ و در زمان‌های مورد نیاز با پارتیشن‌های سبُک فضا را تفکیک کند. بنابراین خانه را پاک کردیم و فقط عناصر اصلیِ سقف، کف و دیوارهای پیرامونی را نگه داشتیم. برای ساده کردن فضا هر چیزی که لازم بود از قبیل رادیاتور، کمد، سرویس بهداشتی، چراغ، پنجره‌­ها، دستگیره‌­ها، کلید و پریزها و پرده‌­ها را در داخل دیوارهای پیرامونی و سقف تعبیه کردیم؛ در نتیجه مرزهای بسیار ظریفی روی دیوارها و سقف پدید آمد.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی پلاک 1 | گروه طرح و ساخت ازنو

دیاگرامِ ارتباطی و فضایی

موضوع بعدی که ارتباط مستقیم با آزادی فضا داشت دیاگرامِ ارتباطی و فضایی بود. در این مورد خاص،آشپزخانه، به خاطر چیدمان کلاسیک، در کاهش ارتباط فضایی و از بین بردنِ فضاهای خالی مؤثّر بود، بنابراین به فکر تغییر دیاگرام آشپزخانه و متمرکز کردن بخش‌های مختلف آن افتادیم. حجمِ به­ دست آمده براساس تحلیل روابط و کاربری بخش‌های مختلف آشپزخانه و تعریفِ مجدّدِ آنها در یک مجموعه‌­ی متمرکز پدید آمده است.

این پروژه در اواخر سال ۸۶ آغاز شد و در اواسط سال ۸۷ به پایان رسید. پس از تخریب دیوارها و سقف‌های کاذب، انجام تغییرات جدید با عملیّات بنّایی دیوارهای جدید و سپس عایق­‌بندیِ سرویس بهداشتی و اجرای تأسیسات الکتریکی و بهداشتی و کاشی­‌کاری سرویس‌ها دنبال شد. در ادامه سقف جدید و دیوارهای باقیمانده، پس از زیرسازیِ کف و اجرای سازه‌­ی فلزّی آشپزخانه، با پانل‌های گچی اجرا شدند. کمدها و رویه­‌ی رادیاتورها نیز با ام.دی.افِ. خام و چوب تکمیل شدند. تا حدّ امکان سعی شده‌است از مصالح طبیعی در ساخت فضا استفاده شود تا انرژی مثبت آن‌ها بر کاربر مؤثّر افتد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 20 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا