بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجلال دادوردفاتردفتر معماری لاینژوبين دلاوريانکاربریمراکز مسکونیمعمارانمیراث معماری ایرانیویلا

ویلای نیلوفر | استودیو معماری لاین

ویلای نیلوفر
استودیو معماری لاین
(جلال دادور، ژوبین دلاوریان)

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت :  ساخته شده 
تاریخ : ۱۳۹۲-۱۳۹۷
تيم طراحی: نازنین مهدیان، علی گودرزی، فواد رشیدی، نسترن شاهرخی
مساحت زمین : ۷۵۰ مترمربع 
مساحت ساخته شده : ۸۰۰ مترمربع 
کاربری : مسکونی 
سازه: مهدی سیدین
تاسیسات مکانیکی: مهدی روشن ضمیر
تاسیسات الکتریکی: نیما فریمان
اجرا: استودیو معماری لاین
مدیر اجرایی: محمود کیخایی
نظارت: مهدی سیدین
كارفرما: هادی خانجانی
بودجه: ۳۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال
عکاس: استودیو دید


ویلای نیلوفر | استودیو معماری لاین
ویلای نیلوفر | استودیو معماری لاین

درباره پروژه ویلای نیلوفر 

ساختمان ویلای نیلوفر با مساحت ۷۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع در لواسان واقع شده است. این پروژه در یک منطقه شهری نسبتا متراکم در یک زمین باریک و ناهموار واقع شده است. صاحب ویلا تصمیم داشت این ویلا را در تعطیلات و مراسم های پایان هفته به طور موقت استفاده نماید.

طرح کارفرما 

کارفرمای پروژه همچنین تمایل زیادی داشت که از حداکثر ارتفاع در ساخت و ساز استفاده شود تا یک چشم انداز خوب ایجاد گردد زیرا زمین پروژه بسیار محدود بود و محوطه سازی کمی صورت می پذیرفت. با توجه به عرض محدودی از زمین در بخش شمالی که ویلا باید در آن ساخته شود،

ادامه مطلب
فرهنگسرای نگارستان (موزه ملی قرآن کریم) | بهروز احمدی

طراحی معماران 

معماران تصمیم به طراحی فضاهایی با توجه به محدودیت ها و فضاهای اولویت بندی شده گرفتند. به این ترتیب کل پروژه به صورت تودها و بخش هایی مشخص و فضاهایی در داخل و خارج طبقه بندی می شود که در داخل و خارج به عنوان یک واحد مجتمع نشان داده می شوند و این یکپارچگی در نهایت موجب آزادی عمل برای ساکنین می شود.

چشم انداز ویلای نیلوفر

با توجه به این مفهوم کاربردگرایانه در طراحی این ویلا، توده ها در اطراف ساختمان چرخش می یابند و این چرخش باعث ایجاد نور و  همچنین چشم انداز و صحنه هایی در فضای باز می شود تا بتواند به تمام فضاهای پروژه نفوذ کند و خانه ای با حیاط های کوچک و بزرگ و تراسهای متعددی را به وجود آورد. این شکل در معماری حجم را زنده نگه می دارد تا توسط بیننده دیده شود.

ایجاد یک سناریو

ایجاد یک سناریو کارآمد و جذاب برای ساکنین باعث می شود از اولین بار ورود آنها به ویلا با اتصال فضا و کنترل همزمان چشم انداز طبیعی که منجر به مخلوطی از حجم های مایع و متنوعی از فضای بسته، نیمه باز و باز، در دسترس در هر گوشه ای از پروژه به خوبی به چشم آید.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی اندرزگو | دفتر معماری آینه

فضاهای ویلا 

جنبش های عمودی و افقی ساکنان خانه، به آرامی در کنار یکدیگر حرکت می کند تا تغییر دینامیکی و مداوم چشم انداز های پروژه را در برابر آنها به نمایش بگذارد. در این ویلای فضای خالی نقش مهمی در حجم داخلی و خارجی دارد و پروژه ، همراه با کاربران با استفاده از حواس آنها در سراسر پروژه در ارتباط است.

ساختار مدل ویلای نیلوفر

نفوذ فضای باز به حجم داخلی بر ساختار مدل افقی و عمودی تاثیر می گذارد و این مسیر به وضوح در داخل و خارج از طرح درک می شود و معماران بدون ترس از تضعیف مفهوم اصلی، حداکثر تنوع و دید را در آن فراهم می کنند. در این مرحله، روند طراحی تغییر حجم و فضاهای باز و نیمه باز در اولویت پروژه است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا