آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریگروه معماری آرکامازیار بهرامیمراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی کشیشی | گروه معماری آرکا

ساختمان مسکونی کشیشی
معمار : گروه معماری آرکا ( مازیار بهرامی )

موقعیت: ایران – تهران – مجیدیه
وضعیت: ساخته شده
مساحت: ۱۰۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶
تیم طراحی : نگین بهرامی، شهرام آرشزاد
مجری بتن اکسپوز : گروه مهندسی تندیس آرا
طراح استراکچر نما: بهرنگ بنی آدم


ساختمان مسکونی کشیشی | گروه معماری آرکا
ساختمان مسکونی کشیشی | گروه معماری آرکا

درباره پروژه ساختمان مسکونی کشیشی

ساختمان اداری کشیشی واقع در منطقه ۸ تهران و در مجیدیه قرار گرفته است. این ساختمان دارای ۷ طبقه سازه‌ای بوده و در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و اسکلت فلزی ایجاد شده است. پروژه اداری کشیشی دارای دو زیرزمین بوده که به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طبقه همکف پارکینگ و فروشگاه مجموعه قرار گرفته است و طبقات اول تا چهارم به عنوان دفاتر اداری مجموعه طراحی گردیده است. پروژه در ابتدا زمانی که به دفتر ما پیشنهاد شد دارای اسکلت و تیر ریزی در طبقات بود و به طور طبیعی ما نمی‌توانستیم تغییری در سازه آن ایجاد کنیم. در نتیجه پس از بررسی سازه، گروه طراحی شروع به طراحی نما و ایجاد کانسپت‌های مختلف برای نما و طرح داخلی پروژه کردند.

آلترناتیوهای پروژه

چندین آلترناتیو مختلف در ابتدا برای پروژه اداری کشیشی وجود داشت که به طور مثال می توان به استفاده از لوله های مانیسمان در نما اشاره کرد. با توجه به آن که فعالیت اصلی بازرگانی کشیشی فروش لوله و اتصالات ساختمانی بود و صاحبان شرکت که دو برادر هستند علاقه ای به استفاده از لوله به دلیل شباهت بیش از اندازه آن با فعالیتشان نداشتند در نتیجه پس از دو جلسه کاری و بررسی امکانات قابل ارائه برای نما من جمله سنگ و بتن و با پیشنهاد دفتر ما قرار بر این شد که از بتن اکسپوز در نما استفاده گردد.

ادامه مطلب
مالکان بافت‎های فرسوده قم، انگیزه‌ نوسازی ندارند

روند طراحی پروژه

روند طراحی پروژه در ابتدا بسیار کند بود اما پس از گذشت چند هفته و پس از گذاشتن چند جلسه با دو یا  سه گروه پیمانکار بتن و بررسی امکانات و توانایی‌های ساخت آنها مقرر گردید که از بتن با قطعات مثلثی شکل و به صورت  اکسپوز  به جهت ایجاد سطوح  مختلف در  نما  استفاده گردد. آنچه که در هندسه نمای پروژه مورد استفاده قرار گرفته است پس از انتخاب مکان های باز شو  مورد  نیاز برای ضلع شرقی و جنوبی، استفاده از مثلث‌بندی دلونی بر اساس وجود سطوحی است که در هندسه ورونی مورد مطالعه قرار گرفته است. بر طبق هندسه دلونی (DELAUNAY)، مثلث‌بندی دلونی برای یک مجموعه نقاط به نام P در یک صفحه، یک مثلث‌بندی به نام (DT(P  بوده به نحوی که هیچ‌یک از نقاط p  درون هیچ‌یک از دایره‌های محیطی مثلث‌های (DT(P نباشند.

ایده پروژه

پس از بررسی امکانات موجود در کشور و صحبت با چندین گروه سازنده پوسته‌های بتن اکسپوز، تصمیم بر آن گرفتیم که از بتن ریزی در جا با استفاده ازقالب درجا که از پلای وود و شاسی کشی فلزی تشکیل گردیده بود استفاده کنیم. به این جهت پس از اجرای زیر سازی فلزی برای نقاط مورد نیاز و ایجاد رابیتس کاری بر روی آن، همان‌طور که در تصاویر ملاحظه می‌نمایید از داخل روی رابیتس‌ها به جهت ایجاد قالب برای بتن ریزی درجا، سیمان‌کاری اولیه صورت می‌گیرد و پس از اطمینان از استحکام آن  قالب‌بندی های نهایی برای نما صورت می‌پذیرد. تیجه‌های اولیه طراحی برای ضلع شرقی با توجه به امکان کنسول تا ۸۰ سانتیمتر و آن که کارفرما تا  آن زمان هنوز  اقدام  به  بتن  ریزی  در تیر های  موجود در کنسول ها ننموده بود کمی متفاوت تر از نمای جنوبی می‌نمود.

ادامه مطلب
المان یادمان دفاع مقدس ساری | ماکسیم هوسپیان

نمای شرقی

طراحی نمای شرقی بر اساس هندسه مطلوب و بازشوهای عرضی بزرگ  موجود در نما و با استفاده از پیش‌آمدگی و عقب‌نشینی نقاط در سطح اصلی به وجود آمد.

ضلع جنوبی ساختمان

در مورد ضلع جنوبی موضوع اما کمی متفاوت بود. در این نما ما امکان کنسول کردن به علت عرض کم کوچه جنوب و مجوز اعلام شده از سوی شهرداری منطقه را نداشتیم ونیز با توجه به آنکه تیر های طبقات اجرا گردیده بود،  امکان ایجاد تو رفتگی در نمای جنوبی نیز وجود نداشت. در  نتیجه  با توجه به طراحی موازی در پلان‌های اولیه و بر اساس اولویت‌های فضابندی مورد نیاز برای کارفرما طراحی نمای جنوبی و بازشوهای آن کمی متفاوت تر از ضلع شرقی ایجاد گردید. برای طراحی ضلع جنوبی پس از ایجاد نقاطی که از درب پارکینگ آغاز می‌گردید شروع به ایجاد نقاطی دیگر و مثلث‌بندی‌های دیگر در نما کردیم که پس از چندین مرحله اصلاحات نقاط ایجاد شده در نمای جنوبی به وجود آمد. 

جذابیت در اثر نقشه های شهرداری

کلیه نقاط ضلع جنوبی از قاعده مثلث بندی دلونی تبعیت می‌کنند و ترکیب آنها با نمای شرقی با توجه به پخ موجود در نقشه شهرداری نمای پروژه را از دو طرف دارای جذابیت‌های معماری بسیاری برای ناظران کرده است.

ادامه مطلب
پروژه مجتمع تجاری اداری مروارید فسا | مشاور پي‌كده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا