آثار معماری ایرانپروژه بر اساس جوایزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجایزه ساختمان سال 1395دفاترفروشگاهکاربریمحمد مجیدیمراکز تجاریمرکز خریدمعماران

بازار چارسو | گروه معماری بن‏ سار

بازار چارسو
معمار : گروه معماری بن‏ سار ( محمد مجیدی )

موقعیت: ایران -تهران
وضعیت : ساخته شده
مساحت سایت پروژه: ۵۵۷۴ مترمربع
مساحت طبقه همکف: ۴۱۱۲ مترمربع
مساحت کل ساخته شده: ۶۷۱۵۰ مترمربع
کاربری : تجاری -فرهنگی
تاریخ ساخت : ۱۳۹۱- ۱۳۹۴
تیم طراحی: آناهیتا تبریزى،امیرعلى تفضلى،هومن تهمتن،مهران حق بین،شهرام خسروى،آوا دهقانى،نیما دهقانى،سیما سعادت،مهرنوش صفدرى،مهدى کامبوزیا، سمیرامیس قربانی، ناصر نقدی
مهندس سازه: جلال الدین سجادیان
تاسیسات مکانیکی: پیمان فقیهى
تاسیسات الکتریکی: امیر آزمایش و همکاران
نورپردازی: شرکت نورسافرم
اجرا: شرکت راه و ساختمان هنزا
دستگاه نظارت: گروه معمارى بن سار – مهدی میرخسروی­­­
پیمانکار ابنیه و تأسیسات: شرکت راه و ساختمان هنزا
پیمانکار اسکلت فلزی: روف تراس
پوسته فلزی نما: آروین اوزمان
طراح ۳D : محمد اشکبار صفت
ماکت ساز:  سیما سعادت – مهرنوش صفدری
گرافیست: استودیو شیزارو
عکاسان: علی دقیق، استدیو دید
جوایز: رتبه سوم جایزه معمار در بخش عمومی سال ۱۳۹۵


بازار چارسو | گروه معماری بن‏ سار
بازار چارسو | گروه معماری بن‏ سار

درباره پروژه بازار چارسو

پيش زمينه:

بخش مركزي هر شهر، پر هياهوترين و ديدني‏ترين قسمت آن به شمار مي‏ آيد كه در طي روز جمعيت زيادي در آن رفت‏ وآمد دارند. تهران هم از اين قاعده مستثني نيست. در مركز اين شهر مجموعه ‏هاي بسيار متنوع از بناهاي تاريخي، اداره ‏هاي دولتي، مراكز تجاري، مجموعه‏ هاي فرهنگي، سفارتخانه‏ ها و مراكز آموزشي وجود دارد، تجمع اين‏ها در يك محل حكايت از ظرفيت بسيار بالاي اين بخش از شهر براي راه اندازي مجموعه ‏هاي بزرگ شهري دارد.

ادامه مطلب
مجتمع ورزشی تفریحی چیتگر | مهندسان مشاور زندیگان

ايده اصلي بازار چارسو

ايده بازار چارسو، بر اساس توجه به ظرفيت‏هاي نهفته در مركز شهر و ارايه فضاهايي متفاوت و حيات بخش توسط مركز تجاري با تلفيق فعاليت ‏هاي فرهنگي و تفريحي شكل گرفته است. طراحي پروژه بازار چارسو با دو سوال مهم شروع شده است:
– چگونگي گنجاندن عملكردهاي فرهنگي و خصوصا فضاي شهري درون برنامه فيزيكي يك مركز تجاري با اهداف خاص اقتصادي
– چگونگي ارتباط با محيط اطراف با توجه به تراكم بالاي ساختمان و سطح بزرگ زمين نسبت به محيط اطراف.

سازماندهی فضایی

در پاسخ به سوال اول سازماندهي فضايي داخلي پروژه به گونه ‏هاي شكل گرفته است كه نحوه ايجاد فضاي خالي بزرگ مركزي و لغزش پله‏ هاي برقي در طبقات انگيزه‏اي است براي مراجعين تا به دليل كنجكاوي، تمايل بيشتري براي حركت به سمت (void)طبقات بالاتر و كشف عملكردهاي فرهنگي و شهري ايجاد شود. مهمترين تصميم در اين مرحله اختصاص طبقه ششم به فضايي است كه تقريبا هيچ عملكرد مشخصي ندارد (فضاي منعطفي كه عملكرد آن بنا به خواستگاه مردم، شرايط و وقايع روز تغيير مي‏كند) و به عنوان طراح اين امكان را فراهم كرده‏ايم كه برخي از ظرفيت هاي پروژه پس از بهره ‏برداري و بر اساس نياز مردم شكل بگيرد و داراي انعطاف پذيري زيادي باشد.

ادامه مطلب
مسجد امیرالمومنین | Caat studio

در دو سالي كه از بهره ‏برداري پروژه مي‏گذرد اين طبقه شاهد اتفاقات بسيار متنوعي بوده است: سالن انتظار سينما و تئاتر، ديد و بازديد هنرمندان، استراحت رهگذران خيابان و آشنايي با وقايع روزمره فرهنگي، نمايشگاه عكس، سخنراني، سمينار، برگزاري جشنواره هاي داخلي و بين ‏المللي، اجراي زنده موسيقي توسط نوازندگان خياباني و مواردي كه بر تعداد آنها در مرور زمان افزوده مي‏شود.

گويي يك طبقه از ساختمان به مردم تقديم شده است

در پاسخ به سوال دوم سه لايه عملكرد مختلف براي پروژه در نظر گرفته شده است. پايين‏ ترين لايه در پاسخ به همجواري با تقاطع خيابان جمهوري و حافظ با چرخش خود، ورودي را به فضايي جهت مكث عابران تبديل كرده است، لايه مياني دركنار پل حافظ به منظور ارتباط با پل هوايي حافظ دچار چرخش شده است و لايه بالايي كه در ارتباط با مقياس شهري اطراف شفاف شده است و منظري از داخل پروژه به شهر را فراهم نموده است.

ويژگيهاي طرح:

مجتمع تجاري فرهنگي چارسو در زميني به مساحت ۵۵۷۴ مترمربع و با ۶۷۱۵۰ مترمربع زير بنا واقع در خيابان حافظ و جمهوري به عنوان يكي از حياتي‏ ترين شريان هاي ا صلي مركز شهر، موقعيت پروژه را متمايز كرده است.  همچنين، پيش ‏بيني پاركينگ اين مجموعه با ظرفيت ۱۰۰۰ اتومبيل، يكي از مهم‏ترين معضلات مراجعه به مركز شهر را تسهيل مي نمايد.  مجتمع تجاري فرهنگي چارسو با بيش از ۳۳۲ واحد تجاري از طبقه زير زمين اول تا طبقه چهارم و با متراژ هاي متنوع به صورت نمايان در كنار ويدها شكل گرفته ‏اند.

ادامه مطلب
ویلا تارا

اختصاص دادن طبقه پنجم به واحد‏هاي آماده ‏سازي و تحويل غذاهاي متنوع ايراني و بين‏المللي، و دسترسي به تراس اختصاصي در همين طبقه با ديد به شهر تهران از امكانات اين طبقه به شمار مي‏رود. وجود طبقه فودكورت نه تنها باعث جذب مخاطبين بلكه موجب عدم نياز به خروج مراجعين براي صرف غذا مي با شد كه اين امر در رونق كسب و كار مجموعه تاثيرگذار خواهد بود.

طبقه ششم با عملكردهاي متنوع زمينه‏اي را براي برپايي فعاليتهاي فرهنگي به انتخاب خود مردم امكان‏ پذير كرده است؛ براي مثال: سالن انتظار سينما و تئاتر، ديد و بازديد هنرمندان، استراحت رهگذران خيابان و آشنايي با وقايع روزمره فرهنگي، نمايشگاه عكس، سخنراني، سمينار، برگزاري جشنواره هاي داخلي و بين‏المللي، رونمايي از كتاب، اجراي زنده موسيقي توسط نوازندگان خياباني و مواردي از اين قبيل كه با مرور زمان به تعداد آنها افزوده خواهد شد و در آخر مجموعه سينمايي مجتمع كه با پنج سالن سينما در طبقه هفتم پروژه واقع است و ميزبان جشنواره‏ هاي بين ‏المللي و داخلي خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا