آثار معماری ایرانپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپیشنهاد رقابتدفاتردفتر معماری علیرضا کریمی و همکارانعلیرضا کریمی کلورفروشگاهقزوینکاربریمراکز تجاریمرکز خریدمسابقات معماری داخل کشورمعماران

طرح بازار ایرانی اسلامی شهر الوند | علیرضا کریمی

طرح بازار ایرانی اسلامی شهر الوند 
معمار : دفتر معماری علیرضا کریمی و همکاران ( علیرضا کریمی )

موقعیت : ایران – قزوین -شهر جدید الوند
وضعیت : پیشنهاد رقابت (مسابقه‌ی آزاد ملی)
مساحت: ۵ هکتار
کاربری : تجاری
تاریخ طراحی: ۱۳۹۶
کارفرما: شهرداری الوند
همکاران طراحی: عیسی ذکایی، پرهام ادیب پور، حانیه آل یاسین
نوع سازه: بتنی  -   دال مجوف


طرح بازار ایرانی اسلامی شهر الوند | علیرضا کریمی
طرح بازار ایرانی اسلامی شهر الوند | علیرضا کریمی

درباره پروژه طرح بازار ایرانی اسلامی شهر الوند 

در طراحی این پروژه در شهر الوند، ما با چالش درهم تنیدگی عملکردهای مختلف با یکدیگر، روبهرو بودیم. با وجود اینکه عنوان مجموعه به بازار اشاره داشت، اما بیشترین مساحت فضای خواسته شده در برنامه ی فیزیکی پیشنهادی مسابقه، بخش اداری با مساحت حداقل ۱۷۵۰۰ متر مربع بود. درحالی که مساحت خواسته شده برای بخش تجاری ۱۵۰۰۰ متر بود. بخشهای پذیرایی و تالار، مجموعه ورزشی، مجموعه فرهنگی و مذهبی و پارکینگ و بخشهای خدماتی نیز به آن اضافه میشد. در نهایت نیاز به طراحی فضای سبز عمومی و شهری نیز بود. پس به ناچار با پیشنهاد طراحی عمودی، سطح اشغال بخش اداری را کاهش دادیم و به طبقات آن اضافه نمودیم.

در طراحی مجموعه ی تجاری، با هدف الهام گیری از بازار تاریخی ایرانی و با ایجاد حیاط مرکزی وسیع به درون گرایی رسیدیم. علاوه بر این که از ویژگی بسیار مهم معماری ایرانی، یعنی تقارن کل در عین عدم تقارن در جزئیات، استفادهی بسیار نمودیم. بدین صورت که با ایجاد آکس مرکزی و طراحی فضای سبز به صورت باغ ایرانی، تقارنی در کلیت مجموعه ایجاد کردیم که با جابه جایی ساختمانها به تحریک عمق دید، و همچنین با استفاده از تناسبات در نماسازی بخشهای مختلف، به عدم تقارن در جزئیات برسیم.

ادامه مطلب
نگاهى بر آثار معمارى و منظر مهرداد ایروانیان

در مرکزیت مجموعه، با ایجاد گودال باغچه، گرهی عملکردی ایجاد کردیم. ارتباط بین بخش ورزشی، پذیرایی، پارکینگ و تجاری با فضای باز عمومی، در این نقطه به اوج خود میرسد. با این روش عملکردها در عین فعالیت همزمان با یکدیگر، امکان فعالیت مجزا در شیفت های مختلف کاری و ساعات مختلف شبانه روز را خواهند داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا