آثار معماری ایراناصفهانبازسازی شدهپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفتر معماری شباهنگسروش روغنیانصادق حقیقیفروشگاهمراکز تجاریمعماران

فروشگاه سیسمونی دنیای کودک | دفتر معماری شباهنگ

فروشگاه سیسمونی دنیای کودک
معمار : دفتر معماری شباهنگ (سروش روغنیان، صادق حقیقی)

موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان فلسطین
وضعیت: ساخته شده
مساحت زمین: ۴۸۰مترمربع
کاربری:تجاری
تاریخ ساخت: ۱۳۹۴
همکاران طراحی: نیما میرزایی، لیلا اسد‌بیگی، الهه موسوی
گروه چیدمان: هدی امتیاز، مونا امتیاز، شکیبا ماشینی
مجری طرح: دفتر معماری شباهنگ
ریز فضاها: همکف (فضای نمایش محصولات، صندوق، انبار، آسانسور، سرویس بهداشتی)، نیم‌طبقه (فضای نمایش محصولات) و طبقه‌ی اول (فضای نمایش محصولات، مدیریت، انبار، آسانسور)
عکاس: گروه تبلیغات دوچرخه، سارنگ فرزام‌فر، حسام معتمدی


فروشگاه سیسمونی دنیای کودک
فروشگاه سیسمونی دنیای کودک

مشخصات پروژه فروشگاه سیسمونی دنیای کودک

پروژه‌ی فروشگاه سیسمونی دنیای کودک، در خیابان فلسطین شهر اصفهان واقع شده است. اغلب کاربری‌های این خیابان، به کاربری‌های تجاری پیرامون حوزه‌ی کودک اختصاص دارد. مساحت پروژه، ۴۸۰ متر‌مربع است که در دو طبقه‌ی ۲۲۰ متر‌‌مربعی و یک نیم‌طبقه‌ی ۴۰ متر‌مربعی تقسیم می‌شود. فروشگاه، قبل از آن نیز کاربری تجاری داشته، اما به دلیل اینکه فاقد ریز‌فضاهای مناسب بوده است، کارفرما در‌صدد بازسازی آن بر آمده تا فضای نابسامان فروشگاه، بر‌اساس نیازهای جدید کارفرما سامان یابد.

ساماندهی فضاها

اولین گام در طراحی، ساماندهی وضعیت نابسامان و ایجاد فضاهایی مناسب برای نمایش محصولات بوده است؛ محصولاتی که دارای ابعاد گوناگونی است. از این رو، به برنامه‌ریزی پیرامون چیدمان این اجناس، هم از نظر ابعاد و هم با توجه به نیاز مخاطب پرداختیم و فروشگاه را در دو طبقه و یک نیم‌طبقه ساماندهی کرده‌ایم؛ طبقه‌ی همکف (وسایل پر‌کاربرد، وسایل بهداشتی و لباس کودک)، نیم‌طبقه (کالای خواب) و طبقه‌ی اول (کالسکه و کریر).

ادامه مطلب
رستوران تاچ | گروه معماری آراد 

سیرکولاسیون

در روند طراحی، هر‌چه به کانسپت و ایده‌ای خاص نزدیک می‌شدیم، پیاده‌سازی آن در فضا، ما را از نحوه‌ی ارائه‌ی محصولاتی که مورد نظر کارفرما بود، دور می کرد، به همین سبب سعی کردیم تا سناریوی حرکتی را بر‌اساس چیدمان محصولات بنویسیم؛ کالاها به دیوارها انتقال پیدا کرد تا فضای میانی به فضایی برای حرکت تبدیل شود. فضای حرکتی برای تکمیل فرایند خرید، نیاز به مکث داشت، پس فضای مکث به فضای بین نمایش و حرکت راه یافت. کالبدی در حال شکل‌گیری بود که می‌بایست کالاهایی با تنوع رنگی فراوان را در خود جای می‌داد، به همین سبب رنگ سفید را به عنوان رنگ خنثی که در‌بر‌گیرنده‌ی محیط باشد، برگزیدیم و عنصر صندوق که معمولاً عنصری کم‌اهمیت در فضاهای تجاری است را به عنوان شاخصه‌ی فضای مکث در میانه‌ی فضای کلی قرار دادیم و با ایجاد گرافیکی ساده، سعی در شاخص کردن فضاهای نمایش کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 14 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا