آثار معماری ایراناسپانیاپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتکاربریکامران دیباکانسپتمجتمع مسکونیمراکز تجاریمراکز مسکونیمعماران

مجتمع تجاری-مسکونی ایسلا چیکا | کامران دیبا

مجتمع تجاری-مسکونی ایسلا چیکا
معمار : کامران دیبا

موقعیت : هوِلوآ، اسپانیا
وضعیت: کانسپت
کاربری: تجاری – مسکونی
تاریخ طراحی: ۲۰۰۳ م. (۱۳۸۲ خورشیدی)، محقق‌نشده


مجتمع تجاری-مسکونی ایسلا چیکا
مجتمع تجاری-مسکونی ایسلا چیکا

درباره پروژه مجتمع تجاری-مسکونی ایسلا چیکا

در یک استادیوم فوتبال که با گسترش شهر هُوِلوآ به دلیل احداث استادیوم‌های فوتبال مجهز و دارای پارکینگ و سایر تجهیزات، عملکرد واقعی خود را از دست داده بود، مقرر شد تا از این زمین و فضای باز آن استفاده دیگری شود. برای انتخاب طرح، مسابقه‌ای برگزار شد و کامران دیبا و همکارش میگل کوِنکا نیز طرح پیشنهادی خود را ارائه کردند که برنده نشد، ضمن اینکه بر اساس اطلاعات موجود، طرح برنده نیز هرگز ساخته نشد. طرح دیبا از نظر اقتصادی می‌توانست بازدهی جالبی را تضمین کند و ضمناً محل پویایی برای رابطه و تعامل میان ساکنین محل و نیز در حکم گردش‌گاهی برای اوقات فراغت اهالی شهر باشد.

در این پروژه­‌ (Isla Chica) دیبا سعی کرده که ردپای زمین فوتبال را در طرح خود نگه دارد و همان‌طور که در پلان‌ها دیده می‌شود، او در قسمت شمالی طرح، فرم بیضی ورزشگاه را حفظ کرده است. هدف دیگر این بود که این فضای باز با وجود تغییر عملکردش، همچنان حضور پیشینه‌ی خود را در بافت شهری داشته باشد.

ادامه مطلب
شهر و مرگ توکیو | گروه معماری زما

درباره کامران دیبا:

کامران طباطبایی دیبا (زاده ۱۴ اسفند ۱۳۱۵ در تهران)، نقاش، شهرساز و معمار مدرنیست ایرانی است. از آثار او می‌توان به موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگ‌سرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق، دفتر مخصوص شهبانو فرح پهلوی و منزل مسکونی پرویز تناولی در تهران اشاره کرد. وی در سال ۱۳۳۵ تحصیل در رشته معماری در دانشگاه هاوارد در شهر واشینگتن، دی.سی. را آغاز کرد. وی در زمان تحصیل، با مراجعه به کتابخانه کنگره آمریکا، به دانش خود در زمینه‌های فلسفه و روان‌شناسی افزود. در سال ۱۳۴۳ دانش آموخته این رشته شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعه‌شناسی ادامه داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا