آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتررستورانفروشگاهکاربریکافی شاپکمال الدین ایمانیمجتمع مسکونیمراکز اقامتیمراکز تجاریمراکز خدماتیمراکز مسکونیمرکز خریدمشهدمعمارانمهندسین مشاور شارستانهتل

مجموعه آرمان | مهندسین مشاور شارستان

مجموعه آرمان
معمار:  مهندسین مشاور شارستان (
کمال الدین ایمانی )

موقعیت : ایران – مشهد – خیابان نواب صفوی 
وضعیت : ساخته شده
مساخت: ۹۲۰۰۰ مترمربع
نوع کاربری : اقامتی – تجاری – مسکونی
تاریخ  : ۱۳۸۹/۱۳۹۴
کارفرما: شرکت ستاره توس
همکاران طراحی: مهدی دلیلی، مرجان اسماعیلزاده، حسین حسنساجدی، مهران ایمانی
گروه طراحی در مرحله مسابقه: مهدی نیکطبع، لیلا فریورصدری، مهرنوش طاهرخانی
ماکت طرح : فرهاد شریفی
طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسین مشاور ستاوندپاژ
نوع تأسیسات/نوع سازه: تهویه مطبوع/سازه فلزی
گروه طراحی سازه: شهرام میرسعیدی
گروه طراحی تأسیسات برقی: امیرحسین آزمایش، آیدین افشار، ساناز افروزیان
گروه طراحی تأسیسات مکانیکی: بهروز نوری، امیر مالمیر


مجموعه آرمان | مهندسین مشاور شارستان
مجموعه آرمان | مهندسین مشاور شارستان

درباره پروژه مجموعه آرمان :

مجموعه آرمان طی حدود ۱۰ سال دغدغه اصلی زندگی کار گروه و همه دست‌اندرکاران پروژه بود. موضوع از دعوت برای شرکت در یک مسابقه برای یک مجموعه مسکونی- تجاری در زمینی در شرق حرم مطهر حضرت رضا (ع) در بهار ۱۳۸۴ از طرف شرکت بنا‌گستران‌هشتم توس شروع شد، پس از تشکیل کارگروه طراحی و تدوین برنامه، روند طراحی پروژه آغاز و در مردادماه سال ۱۳۸۴ تحویل گردید. هیئت داوران، طرح ارائه شده مهندسین مشاور شارستان را به عنوان طرح برتر انتخاب نموده و موضوع در شهریورماه ۱۳۸۴ برای ادامه مطالعات ابلاغ گردید.

فاز مطالعاتی پروژه

در گام نخست در جهت شناخت نوع بافت پیرامون و کیفیت همجواری این نتایج بدست آمد که توده فضای شهری اطراف را، به خصوص در عمق، بافت فرسوده تشکیل میداد و گذر اصلی همجوار که به «پایین خیابان» معروف است، نسبت به خیابان‌های دیگر منتهی به حرم مطهر از رونق کمتری برخوردار بود. از این رو پردازش طرح و ساخت در این حوزه میبایست به ترتیبی صورت می‌پذیرفت که بافت جدید ارزش فضایی منطقه را ارتقاء داده و موجب جذب جمعیت و رونق منطقه گردد. از این رو جریان مطالعات بر مبنای طرح ارائه شده در مسابقه پیگیری شد و سعی کارگروه طراحی در پیش‌برد طرح به سوی نمایی بود که نه تنها از نظر فرم در فضای شهری اطراف یگانه باشد بلکه تجربیات فعالیت چند دهه‌ای شارستان را در زمینه معماری انعکاس دهد.

ادامه مطلب
خانه چمین بایرون

جریان طراحی پروژه

جریان طراحی مجموعه آرمان یک بار به علت عدم تحصیل بخشی از عرصه و بار دیگر به دلیل تغییر کاربری از مجموعه مسکونی- تجاری به مجموعه اقامتی، تجاری و مسکونی دستخوش تغییرات اساسی گردید که در مدارک و نقشه‌های پروژه به عنوان آرمان ۱، ۲ و ۳ طبقه‌بندی شده است.

ایده اولیه

ایده اولیه طرح از ترکیب حجمی یک بیضی گسسته با چند ضلعی حاصل از خطوط و محورهای موجود در محدوده زمین و حیاط مرکزی بیضی شکل در درون، بخاطر استفاده حداکثر از نور طبیعی و فضای باز بیرونی و درونی برای بخش مسکونی و هتل آپارتمان شکل گرفته است.

در این جریان دو اصل اساسی در طراحی مورد توجه و پیگیری قرار گرفت، یکی پایبندی به ایده اولیه طرح به معنی پردازش حجمی معماری در عین سادگی و نهایتِ زیبایی و دیگری دقت در طراحی جزئیات فنی ماندگار و زیبا، بدیهی است در این مورد اصول مربوط به عملکردها، استانداردها و مقررات ملی ساختمان نیز جزء لاینفک روند طراحی بوده است.

پروژه ای ساده اما زیبا

بهترین تعریفی که از معماری این مجموعه در رسانه‌های مختلف شده است جمله «ساده اما زیبا» است، اما کارآیی و کشش یک مجموعه صرفاً در گرو معماری آن نیست بلکه ترکیبی از معماری با مقوله‌های مختلف زیست‌محیط انسان است. در مجموعه آرمان راهکارهای مختلف تجلی زیبایی، آسایش، کارایی برای زندگی و گذران اوقات فراغت دست به دست هم داده‌اند تا رویای آرمان سبز را حقیقت بخشند، در این زمینه برای پردازش حیاط مرکزی که به دلیل نفوذ بخش تحصیل نشده زمین به صورت بیضی ناقص شکل گرفته بود کارگروه طراحی پیشنهاد سر پوشیده نمودن آن را ارائه نمود که این کار به وسیله سازه فضاکار و پوشش شیشه شفاف در سقف انجام گردید. 

ادامه مطلب
دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران|رولان مارسل دوبرول

گردش آب در فضای پروژه

همچنین گردش آب در فضای آن با طراحی آبشار در دیواره ناقص بیضی و برکه در کف پیشنهاد و طراحی گردید.
دو طبقه زیرزمین به پارکینگ، تاسیسات، استخر و سالن ورزشی اختصاص داده شده و مجموعه تجاری یک طبقه زیر زمین و طبقات همکف و اول را شامل می‌شود. در مرکز مجموعه، حیاط مرکزی به شکل بیضی در فضایی به وسعت ۱۳۵۰ متر مربع و به ارتفاع ۱۵ متر که با طول دهانه ۵۵ متر به صورت یکپارچه توسط سازه فضاکار پوشیده شده است قرار دارد که واحدهای تجاری در سه طبقه به دور آن شکل گرفته‌اند. ورودی‌های بخش مسکونی در غرب و شمال ولابی اصلی هتل آپارتمان در جنوب طبقه همکف قرار گرفته است.

بخش آپارتمان و مسکونی پروژه

طبقه دوم تا نهم در دو بخش مجزا به هتل آپارتمان و مسکونی اختصاص یافته است که به دور حیاط مرکزی وسیع‌تری در طبقه دوم شامل ۱۳۵۰ مترمربع سقف شیشه‌ای حیاط تجاری و ۳۰۰۰ هزار مربع باغ بام شکل پذیرفته‌اند. در نتیجه مجموعه آرمان با ۲۹۱ واحد هتل آپارتمان، ۱۲۲ واحد مسکونی، ۴۰۶ واحد تجاری و ۴۱۱ واحد پارکینگ به گونه‌ای طرح گردید که در عین انسجام کلی، هر کاربری به صورت کاملا مستقل عملکرد های مربوط به خود را دارا باشد. ساخت این مجموعه از سال ۱۳۹۱ آغاز گردیده و در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده است.

ادامه مطلب
رایدِنبرگ اِسترن بِراوری | مژگان حریری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا