آپارتمان هابناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهفیروز فیروزگلستانمراکز مسکونیمعمارانمیراث معماری ایرانیویلا

دو خانه برای دو دوست | فیروز فیروز

دو خانه برای دو دوست
معمار : فیروز فیروز

موقعیت : ایران ، گلستان ، گنبد کاوس
وضعیت : ساخته شده 
تاریخ طراحی : ۱۳۷۹
تاریخ ساخت : ۱۳۸
مساحت : ۸۰۰ مترمربع 
کاربری : مسکونی 
شرکت مشاور : شرکت معماری فیروز فیروز 
جوایز : رتبه اول جایزه معمار ،سال ۱۳۸۰


دو خانه برای دو دوست | فیروز فیروز
دو خانه برای دو دوست | فیروز فیروز

درباره پروژه دو خانه برای دو دوست

پروژه خانه گنبد از دو خانه مستقل تشکيل شده است که در دو زمين مجاور بدون ديوار جدا کننده مالکيت ها قرار گرفته اند. خانه هاي مورد نظر، بنا به تقاضاي کارفرما، بصورت مشابه طراحي شده اند. حجم کلي هر يک از دو خانه، مکعب مستطيلي را تشکيل مي دهد که طبقه همکف آن به کاربري هاي روزانه و طبقه بالا به اتاق هاي خواب اختصاص دارد .

ساختمان ها 

ساختمان ها با يک ايوان ستون دار به حياط متصل مي شوند. اين پروژه در مقوله ارتباط بنا با معبر عمومي بحث خاصي را مطرح مي کند هدف، دستيابي به راه حلي جديد در قالب مقررات عمومي (۶۰% زمين ساختمان و دو طبقه ارتفاع مجاز) است. در قطعات تفکيکي کوچک، بنا عموماً پس از رعايت ۴۰% فضاي آزاد براي محوطه سازي در يک طرف زمين قرار گرفته و تمامي عرض زمين را در ضلع مجاور معبر عمومي اشغال مي کند . در اين روش متداول ساختمان سازي، به دليل بسته بودن ديوارهاي دو طرف ، ضرورت ايجاد پنجره در نماي رو به معبر عمومي با نياز به حفظ حريم خصوصي در تضاد قرار گرفته و به استفاده دايم از پرده و کرکره مي انجامد و از طرف ديگر افق عرضي خيابان هم بسته مي شود.

ادامه مطلب
مجموعه ورزشی آرارات تهران| رستم وسکانیان

فضای باز 

در اين پروژه با افزايش فضاي باز نسبت به مقدار مجاز، از محدوده کناري زمين نيز به مقدار ۲ متر و ۳ متر عقب نشيني شده است .

دیوار حایل 

حذف ديوار حايل بين دو ملک به تقاضاي کارفرما فاصله يي معادل ۶ متر را بين دو بلوک ايجاد کرده است،

ایجاد نورگیر 

از اين طريق امکان ايجاد نورگير در چهار طرف بنا حاصل شده است. اين نکته نياز به تمرکز پنجره ها را در دو نماي شمالي (رو به خيابان) و جنوبي (رو به حياط) کاهش داده است. بنابراين تناسب بين ديوار پر و سطوح شيشه يي در چهار طرف بنا به طور موزون و نزديک به فرهنگ معماري ايراني حفظ شده است.

نمای ساختمان ها 

در نماي رو به معبر عمومي، براي حفظ حريم زندگي خصوصي، پنجره ها به طور غير مستقيم با فضاي بيرون مربوط شده اند. در ضلع جنوبي ، ايوان هاي ستون دار پاسخي آگاهانه به شرايط اقليمي و فرهنگي ايران هستند.

مشخصات طبقات 

در طبقه همکف به دليل عدم امکان ساخت زيرزمين در شهر گنبد کاووس کليه کاربري هاي فني، نظير پارکينگ و تاسيسات با پذيرايي و ناهارخوري و آشپزخانه گرد هم آمده و نوعي پلان آزاد را با حداقل تعداد در تشکيل داده اند. در طبقه بالا اتاق هاي خواب حول يک فضاي باز که بر طبقه پايين مشرف است، در کمال سادگي طراحي شده اند.

ادامه مطلب
خانه حیاط آبی | دفتر معماری آینه

مصالح 

 براي تاَکيد بر سادگي و خلوص ، مصالح ساختمان به سيمان و آجر تقليل يافته اند و تمايز بين سازه و نازک کاري محو شده است. ديوارهاي بيروني هر دو جنبه سازه يي و نماسازي را دارا مي باشند . لوله هاي تاَسيساتي و ناودان ها، گرچه از روي نما عبور کرده اند ولي به دليل طرح ساده و منطقي پلان و همچنين به علت رعايت مسيرهاي مشخص به هيچ وجه زيبايي نماهاي اصلي را مخدوش نمي کنند.

 

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” lightbox=”yes” source=”media: 14715,14720,14719,14718,14717,14716″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا