آثار معماری ایراناستودیو دوازدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریکافی شاپمراکز خدماتیمراکز عمومیمعماراننیلوفر نیکسار

کارمان،خانه کار و دیدار | استودیو دوازده

کارمان،خانه کار و دیدار
نام معمار:
استودیو دوازده(نیلوفر نیکسار)

موقعیت:ایران،تهران،خیابان پاسداران،خیابان کوهستان یکم
وضعیت: ساخته شده
مساحت/زیربنا: ۱۱۴۰مترمربع/۱۰۰۰مترمربع در سه طبقه
کاربری: بیزنس کلا‍‍‍‍‍‍‍پ
تاریخ شروع/ تاریخ ‍پایان ساخت: آذر ۹۶/فروردین ۹۷(۴ماه)
کارفرما:مونا شکرریز
همکاران طراحی:پریسا الله قلی / آرمان اصغرلو / نگار نوری / ستایش نژادی/ مهسا الهی وفا/ منا حدادی
طراحی و دکوراسیون داخلی:استودیو دوازده
دکوراسیون و تجهیزات کافه: علیرضا طاهری
نوع تاسیسات/ نوع سازه: سیستم VRF برای تهویه مطبوع / سازه فلزی با طاق ضربی و دیوارهای باربر
عکاسی پروژه: علی دقیق، حمید آقایی، نگار نوری، نسام کشاورز


کارمان،خانه کار و دیدار | استودیو دوازده
کارمان،خانه کار و دیدار | استودیو دوازده

درباره پروژه کارمان،خانه کار و دیدار :

پروژه «کارمان» در قالب بازسازی یک خانه مسکونی نیمه متروکه ۱۰۰۰متری با سه چالش عمده به «استودیو دوازده» معرفی شد: زمان ۴ ماهه برای طراحی، اجرای عملیات ساختمانی و تجهیز ساختمان در کنار محدودیت مالی و از همه مهم تر مواجه با کاربری business club که تا به امروز در تهران مسبوق به سابقه نبوده است.

این خانه قدیمی فضاهایی با کیفیات متنوع داشت که می باید بررسی می شد قابل تبدیل شدن به چه کاربری است و در زیست جدید خود قرار است چه باشد و چقدر باید کالبدش با حذف و اضافه تغییر کند و کدام بار مفهومی را منتقل کنند. ما سعی کردیم با محور قرار دادن زبان خانه به لحاظ شکلی و محتوایی، روایتی معمارانه را شکل دهیم.

ادامه مطلب
آغاز گشت‌های شبانه محیط زیست در تهران

تبدیل شدن ماهیت خانه از فضای خصوصی به عمومی:

ماهیت خانه به عنوان یک فضای خصوصی به فضایی عمومی تغییر یافت و تغییرات ساختاری در بسیاری از فضاها اعمال شد؛ اتاق سرایداری به کافه تبدیل شد، تراس شمالی به کتابخانه و موتورخانه به اتاق استراحت پرسنل تغییر یافت و با الحاق یک باکس شیشه ای به گاراژ سابق، فضای ورودی و پذیرش شکل گرفت. در طبقه دوم با تخریب یک اتاق فضای استراحت ایجاد شده و استخر خانه به popup space تبدیل شد. صورت این معماری تازه گاهی در همراهی با وضع پیشین بود و گاهی در تضاد با آن؛ اما از منظر تجربه گرایی فضا، دلالتهای مفهومی شکلی کاملاً متمایز از گذشته پیدا کرد. فضاهای تودرتو و شکل خاص سیرکولاسیون خانه بیانگر تلویحی این امر بود که شروع طراحی می باید از سناریو نویسی برای حرکت افراد آغاز شود. در پروسه طراحی پنج تیپ متفاوت از مراجعه کنندگان در نظر گرفته شدکه ضروری بود در طراحی لحاظ شده و مواجهه فضایی آنها چه به لحاظ کاربری و چه به لحاظ بصری مورد توجه قرار گیرد.

طراحی فضای داخلی خانه:

نقطه شروع ما در تعریف فضای داخلی پروژه، فضای حوضخانه بود؛ به همین منظور در دیوارهای شرقی و غربی حوضخانه بازشوهایی تعبیه شد تا آکس شرقی-غربی ایجاد شده در تعامل با آکس شمالی-جنوبی که ارسی ها درست می کردند و بار بصری داشت، اتصال بین ورودی، فضای لانژ و کافه را بوجود آورد؛ در مرکز تلاقی این دو آکس بود که حوض می توانست خود را به شکل معناداری تعریف کند. حوض جدید با این مفهوم شکل گرفت که همچون حفره ای آینه ای، بازتاب دهنده بازی رنگ و نور ارسی ها باشد و پلتفرم ۸ ضلعی در وسط آن همچون لوگوس، علاوه بر یادآوری شکل سنتی حوضهای ایرانی، فضایی برای قراردادن اشیاء مناسبتی باشد.
در کنار تعویض کلیه زیرساخت های تاسیسات مکانیکی و تعویض و تعریف مجدد تاسیسات الکتریکی، ترمیم های جزئی سازه ای نیز غیر قابل چشم پوشی بود.

 

ادامه مطلب
ویلای مکعبی چوبی | آتلیه معماری مکعب سفید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا