آثار معماری ایراناحسان شیخ الحرماستودیو معماری فرم نوپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهجعفر اعرابیدفاترکاربریمراکز تجاریمشهدمعماران

مجتمع تجاری اکسین | احسان شیخ الحرم ، جعفر اعرابی

 مجتمع تجاری اکسین
معماران اصلی: احسان شیخ الحرم ، جعفر اعرابی

موقعیت: مشهد، شهرک غرب (قاسم آباد)، چهارراه مخابرات
وضیعت: تکمیل شده
مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع/ ۲۴۵۰۰ مترمربع
کاربری: تجاری
تاریخ: ۱۳۹۰/ ۱۳۹۵
کارفرما: رضا سرتایی، غلامرضا سلامت
همکاران طراحی: انوش صفایی پور، زهرا صفار، اقبال هژبر ساداتی، فرهنگ نجاتیان احمدی،امید صفاری،ملیحه برومند،ارزو صباغ پور، 
نسرین شهرآبادی، آزاده یوسفی
شرکت/ دفتر طراح:
 استودیو معماری فرم نو
طراحی و دکوراسیون داخلی: استودیو معماری فرم نو
نوع تاسیسات/ نوع سازه: سرمایش: چیلر جذبی و تراکمی، گرمایش: موتورخانه، فن کویل و هواساز، سیستم اعلام و اطفای حریق آدرس پذیر، سازه فلزی
عکاس: حمید نیک سلیمانی


مجتمع تجاری اکسینمجتمع تجاری اکسین

درباره پروژه مجتمع تجاری اکسین

مجتمع تجاری اکسین در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و با زیربنای ۲۴۵۰۰ متر مربع، در راستای تمرکز زدایی و ایجاد قطب جدید در بخش غربی مشهد احداث گردیده است. این مجموعه شامل ۹ طبقه، ۳ طبقه پارکینگ و ۶ طبقه تجاری می باشد.کاربری های مجتمع شامل واحدهای تجاری مختلط در همکف و ۱+ و واحدهای مختص به صنف طلا و جواهر در طبقه ۱- و صنوف موبایل و پوشاک در طبقات ۲+ و ۳+ می باشد.فضای طبقه ی ۴+ به شهربازی و ۵+ به فودکورت اختصاص داده شده است.

ادامه مطلب
ساختمان اداری دیپلمات | مهندسین مشاور ارباب و همکاران

چالش پروژه

مهمترین مسئله ای که در ابتدای طراحی مورد توجه من قرار گرفته بود ، موقعیت زمین و بلوک در محل تقاطع و تغییر هندسه آن به دلیل ایجاد پخ بود که نگرانی را در رابطه با پیوستگی مجموعه ایجاد می کرد . عدم تفکیک و تقسیم وجوه من را برآن داشت تا موضوع تبدیل سه سطح بیرونی را به یک سطح دنبال کنم و از آن به عنوان فرصتی جهت پیدایش فرم و نمایش بیشتر مجموعه بهره ببرم.

راه حل اولیه طرح

ساده ترین راه حل ابتدا این بود که گوشه ها را نرم کنم تا پیوستگی میان سطوح ایجاد شود لیکن این رویکرد نتیجه ی مورد نظر من را ایجاد نمی کرد لذا تصمیم گرفتم به جای محو کردن نقاط به ایجاد و افزایش گره ها بپردازم که مدام در حال تغییر و تبدیل باشند . در مرحله ی بعد این گره ها نه تنها در لبه های بیرونی اضافه شدند بلکه با بهره از موقعیت وید در لبه ها فرصت بیشتری جهت عمق بخشی ، افزایش فاصله میان گره ها و نمایش انها فراهم شد و گره ها بین درون و بیرون مجموعه دامنه ی تغییر بیشتری یافتند.

ادامه مطلب
خانه‌ای به یاد علیرضا | نیما شیوا

روند طراحی 

در این فرایند تبدیل یک به چند که پیدایش فرم های استوانه ای شکل و منحنی وار در بیرون و درون را در پی داشت ، مسیله سه سطح اولیه پاسخ یافته بود و میدانی فعال را ایجاد کرد که فرصتی جهت تعامل با شهر و نمایش اتفاقات درونی نیز باشد حرکت و چرخش نوارها از سطح به عمق و از بیرون به درون، علاوه بر نماسازی، به فضاسازی و افزایش رابطه بین درون و بیرون می پردازد.نوارهای پیوسته (continuous surfaces) با پیچش و چرخش به درون نفوذ کرده و حالت خود را به درون انتشار می دهند. این نوارها با چرخش به دور وید در طبقات میدان بصری فعالی ایجاد می کنند.

کشیدگی و امتداد نوارها بر وجوه مختلف، نماهای مجزای ساختمان را یکپارچه می سازد، و مقیاس مناسبی برای فرم بیرونی فراهم آورده است.پله های برقی با جهت گیری های متفاوت به خودنمایی درون فضای وید می پردازند و تنوعی در حرکت و دید را به همراه دارند. وید مجموعه نقش سازمان دهنده دارد که نه در مرکز بلکه در ترکیب با فضای ورودی قرار گرفته است و از آنجا در ترکیب با المان های ارتباطی به سازماندهی حرکت می پردازند. شفافیت سطح وسیع ورودی به همراه فضای باز وسیع افقی و قائم، به عنوان فضایی شهری فرصتی برای حضور و تعامل افراد و مراجعان فراهم می آورد.

 

ادامه مطلب
ویلا محمدشهر | دفتر معماری کامران حیرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا