بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهکاربریمشهدموزهموزه ها و نمایشگاهمیراث معماری ایرانی

خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد

موقعیت : ایران ، مشهد 
وضعیت : ساخته شده 
مساحت : ۱۱۰۰ مترمربع 
قدمت : مربوط دوره قاجار
کاربری : موزه 


خانه داروغه مشهد
خانه داروغه مشهد

 

درباره پروژه خانه داروغه مشهد 

علت نامگذاری

در واقع آخرین داروغه مشهد که اولین رئیس نظمیه این شهربعد از مشروطه بوده یعنی یوسف خان هراتی این خونه رو برای سکونت شخصی خودش ساخت. یوسف خان جلسات رسمی اش با مقامات رو هم همینجا برگزار می کرد. ظاهرا تا سی چهل سال پیش خانه داروغه هنوز مسکونی بوده و استفاده می شده و بعد از سال ۶۶ بوده که ورثه، بنا رو به یکی از هیئت های روستای شهیدیه از میبد یزد می فروشند. این بنا سال ها به حسینیه تبدیل شده بود و هیئت های مذهبی که به مشهد می اومدند اونجا ساکن می شدند.

تاریخچه خانه تاریخی داروغه

خانه ی داروغه به دستور یوسف خان هراتی آخرین داروغه ی مشهد و نخستین رئیس نظمیه ساخته شد. این خانه به عنوان یک خانه ی شخصی احداث شد و صاحبخانه از میهمانان رسمی خود در آن پذیرایی می کرد. در سال ۱۳۶۶ مالکان و وراث خانه ی داروغه آن را به نمایندگان یکی از هیات های روستای شهدیه میبد فروختند و از آن پس تا سال ۱۳۹۰ از این بنا برای تجمع هیات های مذهبی استفاده می شد. در آن زمان این خانه ی تاریخی که در محدوده ی طرح بهسازی و نوسازی مشهد قرار داشت، در بافتی قرار گرفت که به تدریج تخریب و نوسازی می شد.

ادامه مطلب
الزام اتاقک پسماند برای ساختمان‌های بالای ۱۰ واحد

معماری خانه داروغه

خانه داروغه به سبک معماری سنتی ایرانی حیاطی داخلی دارد یعنی بناهای مسکونی در اطراف حیاط شکل گرفته. بنا چهارگوش و دو طبقه است ولی فقط سه گوشه بنا اتاق و ساختمان دارد. یک طرف آن هم ایوانی بزرگ و شاهانه است. دو ضلع اصلی نشیمن و یک ضلع آن هم مخصوص خدمه بوده. این بنا از معماری روسی هم تاثیر پذیرفته و نشانه های اون را می توان در اشکال مختلف آجرهای قالبی، کاشی های هفت رنگ، تندیس های گچی قالبی و تراش خورده نمای رو به حیاط، تزئینات چوبی زیر سقف ها و… دید.

طراحی تراس و پله ها 

در طراحی تراس و پله های دو طرف حیاط، تزئینات و ارسی ها هم از معماری شرقی الگوبرداری شده است. در واقع این بنا جزو نخستین تاثیرات معماری مدرن به معماری ایرانی است ولی هنوز مایه ها همان مایه های قدیمی است.
تندیس هایی همچون سر شیر، سر انسان، فرشته بالدار و… نیز در آن زمان از هنر روسی مایه می گرفت هر چند که بسیاری از آن ها ریشه هایی ایرانی نیز داشته اند.

ورودی های بنا 

ورودی بنا از ضلع جنوبی است. پس از عبور از یک دالان کوچک وارد حیاط می شوی و از طریق پله ها می توانی به طبقات بالایی بروی.در وسط حیاط حوضی چهارگوش قرار دارد و در سرداب نیز حوضی بزرگ و بیضی شکل دیده می شود. در اطراف حوضچه حیاط، باغچه هایی به سبک چهارباغ هم بوده.

ادامه مطلب
ویلا تارا

زمستان نشین و تابستان نشین

خانه داروغه در زمان خود از بهترین و جدیدترین متدهای ساخت و ساز بهره برده است.
در بخش های زمستان نشین وسایل گرمایشی خاصی تعبیه شده بود که برای زمان خودش خیلی اعیانی و لاکچری به حساب می آمد. مطبخ در طبقه زیر زمستان نشین قرار دارد و بخاری دیواری و پنجره های دو جداره آن از عجایب بنا به شمار می رود. جالب است بدانید که اولین شومینه شهر مشهد در این خانه تعبیه شده است.

بادگیر بنا 

در بخش تابستان نشین علاوه بر سرداب و حوضخانه که به آن اشاره شده از بادگیر هم برای تکمیل بنا استفاده شده است.ایوان بنا با کاشی های هشت ضلعی و بیضی تزئین شده و کتیبه هایی مثل «بسم الله الرحمن الرحیم» و «محمد (ص) شمع جمع آفرینش» در آنجا به چشم می خورد. علاوه بر این خطوط نقوش گیاهی نیز بر زیبایی تزئینات افزوده است.
شومینه گچبری شده قسمت شرقی بنا از بخش های مهم و زیبای آن است.
در دوطرف ایوان دو راه‌ پله با کمی انحراف دیده می شود که نرده هایی فلزی و بسیار زیبا دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا