آثار معماری ایرانپارسا اردمپروژه بر اساس جوایزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهجایزه معماردفاترطراحان و بناکنندگان زاو کاربریگرگانمحمدرضا قدوسیمراکز مسکونیمعماران

خانه میوه‌های باربد | طراحان و بناکنندگان زاو

خانه میوه‌های باربد
معمار:طراحان و بناکنندگان زاو
(محمدرضا قدوسی، پارسا اردم)

موقعیت : ایران،گرگان
وضعیت : تکمیل شده
مساحت :
۱۸۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۸۷
تیم طراحی: محمدرضا قدوسی، پارسا اردم
سازه: احمد علی‌آبادی
تاسیسات مکانیکی: اکبر اصغرزاده
اجرا: حسن کلانتری، حمید علی‌آبادی
جوایز: رتبه سوم ﮔﺮوه مسکونی جایزه معمار ۱۳۸۷


خانه میوه‌های باربد
خانه میوه‌های باربد

درباره پروژه خانه میوه‌های باربد

رویکرد پروژه

رویکرد طراحی در مواجهه با مساله نورگیری ناشی از کشیدگی زمین (عمق ۳۰ و بر ۶ متر)، استفاده از تمامی امکانات نور طبیعی در هر سه محور بود. با نورپردازی غیرمستقیم، ضمن به‌دست‌آوردن عمق میدان، بر مرکز فضایی در میانه ساختمان تاکید شد و با ایجاد مکث‌هایی در طول ساختمان، عمق فضا تعدیل یافت.

متریال پروژه

به منظور پایدارساختن بنا و حفظ ارزش‌های بستر آن، مصالح محلی و مصالح موجود در بازار گرگان، با استفاده از فن‌آوری و جزییات ساده مورد استفاده قرار گرفتند؛ ساقه‌های درخت انجیلو در سقف و سنگ‌های رودخانه زیارت و ماسه‌های صدفی جزیره‌ آشوراده در محوطه‌سازی به کار برده شدند و صندوق و درهای کوچک فضای خصوصی نیز از جعبه کندوهای عسل منطقه ساخته شدند. این امر، هزینه‌های ساخت را به میزان زیادی کاهش داد.تزیینات خانه، با الهام از معماری ایرانی، به شکل “خط” خلاصه شده است و تغییر مقیاس فضاها، ریتم کلی معماری را می‌سازد. این تفاوت مقیاس، به کاربر می‌قبولاند که مدت زمانی را صرف تجربه فضاهای خانه کند.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 3

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 11 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا