آثار معماری ایرانپروژه بر اساس جوایزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهجایزه معمار سال 1388دفاتردفتر معماری سهراب رفعتسالومه گلبابائیسهراب رفعتکاربریمحمد­رضا موحدیمراکز مسکونیمعماراننسرين فقيهنوشهرویلا

دهکده خانوادگی خلیلی | دفتر معماری سهراب رفعت

دهکده خانوادگی خلیلی
معمار:دفتر معماری سهراب رفعت

موقعیت : ایران،نوشهر،(کیلومتر ١٠ جاده رویان به نوشهر)
وضعیت : تکمیل شده
مساحت
: ۲۱۰۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۸۷
معمار مسئول: سهراب رفعت
همکار طراحی: نسرين فقيه
همکاران طراحی داخلی: محمدرضا موحدی، سالومه گلبابایی
اجرا: حسین گودرزی
سرپرست کارگاه: حامد مصلحی
کارفرما:علی‌اصغر احمدی خلیلی
عکاس: علی دقیق
جایزه: رتبه سوم گروه مسكوني جایزه معمار ۱۳۸۸


دهکده خانوادگی خلیلی
دهکده خانوادگی خلیلی

درباره پروژه دهکده خانوادگی خلیلی

موقعیت پروژه

دهکده خانوادگی خلیلی، مجموعه‌ای است مسکونی واقع در ساحل شرقی دریای کاسپین که از پنج ساختمان مرتبط به هم، شامل یک فضای عمومی و چهار فضای خصوصی تشکیل شده است.

ایده اولیه پروژه

ایده اولیه، ساخت چهار ویلای مجزا برای اعضای یک خانواده و یک فضای عمومی در کنار ساحل، برای گردهمایی آنها در کنار هم بوده است. بدین‌ترتیب، این بناها در قالب یک مجموعه به هم پیوسته طراحی شدند که در عین پیوسته‌بودن و یکپارچگی، هرکدام از آنها با توجه به ساکنان، از روابط فضایی و عملکردی خاص خود پیروی می‌کنند و دارای پارکینگ و ورودی اختصاصی هستند.

متریال پروژه

متریال‌ها و رنگ‌های دیوارها و فرم‌ها نیز در عین داشتن هارمونی از جزء به کل و از کل به جزء، وحدت را در کل مجموعه تداعی می‌کنند و همین‌طور سعی بر آن شده است که مسیر ارتباطی با متریال جداگانه‌ای (سنگ ورقه‌ای تراش‌خورده) نشان داده شود تا بر ترکیب حجم‌های مجموعه تاکید شود.

ادامه مطلب
ویلای درخت سیب | امیرعباس ابوطالبی

نکات اولیه طراحی

اول اینکه مجموعه دهکده طوری باید طراحی شود که علاوه بر داشتن کلیتی واحد و ترکیبی یگانه، تک‌تک ویلاها بر اساس خواسته و نیازهای کاربر آن طراحی شده باشد که این خود باعث به وجود آمدن فضاهایی بر اساس روحیات و عملکردهای متفاوت می‌شود.

دوم اینکه یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کارفرما، حفظ پوشش گیاهی سایت، از جمله درختان کهنسال بوده است که این به خودی خود در جهت‌گیری بازشوها، تراس‌ها، فضاهای پر و خالی دیوارها، و مسیرهای پیاده و سواره تاثیرگذار بوده است.

نکته سوم در رابطه با توپوگرافی سایت و دو اختلاف سطح اساسی آن است. که اولویت در نگهداری این توپوگرافی بوده است. از این‌رو، با یک استراتژی طراحی، مسیری برای ورود خودرو مطرح شد که در آن، خودرو با رفتن به سطح تراز پایین‌تر و عبور از زیر ویلاها و دسترسی به ویلاهای اطراف، پس از گذراندن یک رینگ، به درب اصلی دهکده می‌رسد. و مسیر در هیچ نقطه‌ای به بن‌بست ختم نمی‌شود. طریقه هم‌نشینی ویلاها در سطح تراز پایین با ویلاهای تراز بالا، خود مستلزم داشتن نوعی ترکیب و کمپوزیسیون برای این مسئله بوده است.

لکه گذاری طرح

در این دهکده سعی بر آن شده است تا از محرمیت در معماری و فضاهای ایرانی، در لکه‌گذاری ویلاها نسبت به سایت استفاده شود، بدین‌صورت که با کنار هم قرار دادن ویلاها و هندسه حاصل از این ترکیب، سایت به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود که این امر باعث می‌شود همه تراس‌ها و فضاهای نیمه‌باز ویلاها در محرمیت اندرونی و به دور از دید پرسنل و افراد متفرقه قرار گیرند.

ادامه مطلب
خانه فرهنگ بامیان | BNS studio

ارتباط ساختمان ها

در این دهکده سعی بر آن شده است تا از محرمیت در معماری و فضاهای ایرانی، در لکه‌گذاری ویلاها نسبت به سایت استفاده شود، بدین‌صورت که با کنار هم قرار دادن ویلاها و هندسه حاصل از این ترکیب، سایت به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شود که این امر باعث می‌شود همه تراس‌ها و فضاهای نیمه‌باز ویلاها در محرمیت اندرونی و به دور از دید پرسنل و افراد متفرقه قرار گیرند.

جذابیت های پروژه

در طراحی ویلا ها نیز دیوارهای داخلی و خارجی در امتداد شمال و جنوب فضا، برای دیدن همزمان دریا و جنگل و کوران طبیعی هوا، شفاف در نظر گرفته شده‌اند. در مورد استخر کنار نشیمن نیز باید گفته شود که ضمن داشتن عملکرد خود، برای روشنی و انعکاس نور و مناظر بیرونی به داخل نشیمن است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا