اخباراخبار دنیای CG

۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد

۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد.

با ماشینی شدن جهان و روی آوردن مردم به لوازم الکترونیکی و کامپیوتری ، معماران نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای تسریع در انجام امور خود و دقت بخشیدن به کار ها و نقشه های خود، روی به کامپیوتر و نرم افزار ها آوردند. در این مقاله قصد دارم ۸ نرم افزار های پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد را برایتان معرفی کنم.

SketchUp

یکی از پرکاربرد ترین نرم افزار های معماری این است که معماران باید فاز مفهومی را در ۳D شروع کنند. SketchUp اجازه می دهد تا کاربر به سرعت و به راحتی ایده های طراحی خود را در آن پیاده کنند . این یکی از ساده ترین برنامه هایی است که به راحتی میتوان آن را یاد گرفت و از آن بهره برد ، اما سادگی آن نیز بدان معنی است که قابلیت های رندر محدودی دارد. با این حال، هنوز یک برنامه قدرتمند برای انتقال اولین ایده ها است و همچنین یک کتابخانه آبجکت و متریال عظیم دارد، مخصوصا برای معماری داخلی کار می کنند. 

8 نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد
۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد

Revit 

Revit یک نرم افزار همه جانبه برای پروژه های ۲D و ۳D است که مجموع خروجی پروژه شامل نقشه های دو بعدی فاز ۱ و ۲ ، رندر و حجم سه بعدی است. . به جای کشیدن خط و خطوط ، می توانید از دیوارهای واقعی، سقف ها، تیرها، ستون ها و سایر اجزای ساختمان استفاده کنید و همچنین ویژگی های واقعی در ساختمان فیزیکی مانند پنجره ها و درها را استفاده کنید. این نرم افزار نیز با اتوکد سازگار است، بنابراین به راحتی می توانید که یک فایل DWG را وارد کنید و از آن به عنوان مرجع برای شروع شکل دادن مدل خود استفاده کنید.

ادامه مطلب
تامین اعتبار تکمیل تونل محور خوانسار

یکی از بزرگترین مزایای آن این است که هر تغییری که در مدل ایجاد می کنید در همه زاویه دید ها اعم از پلان ، مقطع و نما و …، به روز می شود. این هماهنگی و زمان طراحی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. همینطور از پرکاربرد ترین نرم افزار های معماری به حساب می آید.

8 نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد
۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد

۳D Studio Max

۳D Studio Max  محبوب ترین نرم افزار در بازار ۳D است. نرم افزار ۳D Max   یک نرم افزاری است  که تحت DOS اجرا می شود، و می تواند هر نوع مدل سه بعدی دلخواه را برای ما بسازد. . این قابلیت های مدل سازی در این نرم افزار باعث شد که اکثر معماران و طراحان برای نشان دادن طرح سه بعدی خود ، به این نرم افزار روی بیاورند. این نرم افزار در کنار پلاگین بسیار قدرتمند خود (Vray ) به یکی از قوی ترین و قدرتمند ترین نرم افزار های شبیه سازی معماری و رندرینگ تبدیل شده است.

8 نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد
۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد

Autocad

پدر واقع بعد از Revit ، ما استفاده از Autocad را توصیه نمیکنیم. با این حال، Autocad بازیکن قدیمی در صنعت نرم افزارهای معماریست. این نرم افزار هم در میان دانش آموزان و هم در میان حرفه ای ها شناخته شده است و ظاهرا با دیگر نرم افزار های معماری دارای سازگاریست.این نرم افزار نماینده خروجی های نقشه های دو بعدیست و معمولا پایه نرم افزارهای مدلسازی ۳D به حساب می آید.

اگر اینترفیس نرم افزار را به حالت دلخواه خود تنظیم کنید ، شما به یک قالب مناسب و معقول مبتنی بر قراردادهای استاندارد و جزئیات ساخت و ساز ، دست پیدا خواهید کرد. یکی دیگر از نسخه های AutoCAD که به ویژه برای معماران ایجاد شده است، AutoCAD Architecture می باشد که پلت فرمی مشابهAutoCAD دارد اما دارای ویژگی هاییست که به معماران این اجازه را می دهد عملکرد کارآمد تر و متناسب تر با محوریت معماری، داشته باشند.

ادامه مطلب
رکن مهم معماری ایرانی بوم آوری مصالح است
8 نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد
۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد

V-Ray

ی‌ری یک پلاگین بسیار پرکاربرد است که توسط کمپانی Chaos Group تولید و توسعه داده می‌شود.در ابتدا از پلاگین وی‌ری صرفاً جهت پروژه‌های معماری استفاده می‌شد ولی امروزه با گسترش خیره کننده خود در تمامی زمینه‌ها از جمله جلوه‌های ویژه سینمایی، تبلیغات، صنعت خودرو، بازی‌های کامپیوتری، پرزانته کردن محصولات شرکتی و … به کار می‌رود. وی‌ری بر روی نرم‌افزارهای مختلف همچون تری‌دی‌اس‌مکس، Maya, Rhino, Nuke, Katana, Modo, بلندر، Cinema 4D, اسکچ‌آپ، سافت ایمیج و اتودسک رویت ملحق می‌شود و به کاربر قدرت ایجاد نورپردازی‌های طبیعی، متریال‌سازی‌های فوق‌رئال، دسترسی به دوربین فول‌آپشن واقعی و از همه مهم‌تر امکان دسترسی به یک موتور رندر پرسرعت و بی‌نظیر جهت خروجی گرفتن از پروژه‌های سه بعدی ساخته شده در نرم‌افزارهای مذکور را می‌دهد.

vray

Photoshop

برای خلق یک رندر جذاب، تفاوت نمی کند پلان باشد یا نما و یا مقطع، آشنایی با فوتوشاپ امری حیاتیست.Photoshop یک نرم افزار خلق تصویر با کیفیت بالا و مناسب برای ویرایش های نهایی است. با بهره گیری از سیستم لایه بندی شما میتوانید محیط اطراف و هر آنچه را که مایلید به طراحی و رندر خود اضافه کنید مانند اضافه کردن بافت، چشم انداز، مردم، آسمان، و غیره Photoshop نرم افزاری فوق العاده برای ایجاد ویرایشها و پرزانت نهایی طرح میباشد.

8 نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد
۸ نرم افزار پرکاربرد که هر معمار باید یاد بگیرد

InDesign

ین نرم افزار مناسب برای شیت بندی به خصوص در ابعاد بزرگ می باشد. شما می توانید آبجکت ها را به شکل های قابل ارائه از جمله متن، شکل و تصویر درآورده و در یک لی اوت مناسب جایگذاری کنید همچنین برای ایجاد رزومه و پرتفولیو نیز In Design مناسب است. در In Design امکان نصب هرگونه فونت با هر سایز و همچنین قابلیت صفحه بندی وجود دارد که سبب افزایش بهروی از این نرم افزار خواهد شد. این نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا فایل های خود را پکیج کرده و آنها را با خود درهرجای دیگر مانند مدرسه، خانه یا محل کار به همراه داشته باشید.

ادامه مطلب
گلایه طراحان از تصمیم‌گیری‌ کمیته‌های نما در مناطق
InDesign
InDesign

Rhino

Rhino نرم افزاری که به تازگی راه خود را در مارکت مدلینگ باز کرده و به خاطر ویژگی های منحصر به فردش روز به روز بر تعداد کاربرانش افزوده میشود. تفاوت اصلی این نرم افزار با دیگر نرم افزار های مشابه نظیر مکس در شیوه ساخت مدل می باشد، در Rhino بر خلاف مکس ( که از سیستم mesh برای مدلینگ استفاده میکند) مدلسازی بر اساس خطوط nurbs انجام میشود و همین امر موجب مزایایی برای Rhino شده است که در زیر به برخی از آن ها مختصرا میپردازیم. 

۱- مدل سازی در Rhino بر پایه ابعاد و اندازه و با استفاده از الگوریتم های دقیق ریاضی انجام میشود به همین دلیل مدل های ساخته شده از دقت بالا تری نسبت به مدل های مکس برخوردارند.

۲- حجم مدل ساخته شده در Rhino نسبت به حجم همان مدل در مکس، کم تر خواهد بود.

۳- خروجی های Rhino قابلیت سازگاری با انواع دستگاه های CNC و لیزر کات ها را دارند.

Rhino
Rhino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا