بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهرانعلی اکبر صارمیکاربریمراکز مسکونیمیراث معماری ایرانیویلا

خانه افشار | علی اکبر صارمی

خانه افشار
معمار :
علی اکبر صارمی

موقعیت: ایران ، تهران 
وضعیت : ساخته شده 
مساحت : ۶۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا : ۲۰۰ مترمربع
تاریخ : ۱۳۵۵


خانه افشار | علی اکبر صارمی
خانه افشار | علی اکبر صارمی

 

درباره پروژه خانه افشار

خانه افشار بین سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۵ در زعفرانیه تهران در زمینی شیبدار طراحی و توسط علی اکبر صارمی برای خواهرش ساخته شد. از دوران بعد از انقلاب تاکنون این خانه در اجاره سفارتخانه های مختلف بود از جمله سفارت هلند که از خانم کاردار سفارت که خود هنرشناس و نقاش است نقل است که می گفت این خانه مرا یاد خانه ی “ریتولد” و “گروه داستیل” در هلند می اندازد. عرض ساختمان این خانه ۹ متر و طول آن حدود ۲۰ متر است.

مشخصات خانه افشار

زیر بنا ۲۰۰ متر به صورت دوبلکس و مساحت کل زمین ۶۰۰ متر مربع است. این بنا در انتهای زعفرانیه، کوچه روشن یک، پلاک ۲ واقع شده است.

گفته معمار در مورد کارفرما

کارفرمای این خانه خواهر من و همسر و فرزندانش بودند که همگی هم‌فکر و هم‌نظر در طراحی بودند. مسئله توافق کارفرما به عنوان سفارش‌دهنده، همیشه از نکات کلیدی اجرای هر پروژه می‌باشد. به طوری‌که غالباً نظر کارفرما مخصوصاً در زمینه‌ی خانه‌ی شخصی می‌تواند به‌کلی طرح را دگرگون سازد.

ادامه مطلب
المان یادبود شهدای دفاع مقدس | افشین خسرویان

طراحی پروژه 

در این پروژه سعی شد دو بخش عملکردی و معمارانه از همدیگر تا حدودی جدا شده و هر کدام استقلال خود را داشته باشند. رابرت ونتوری از استقلال نما صحبت می‌کرد ولی در اینجا از استقلال «معماریت معماری» صحبت می‌شود. شاید چنین نکته‌ای در مباحث معماری مدرن ثقیل به نظر آید چون در آن تفکر، فرم از عملکرد پیروی می‌کند و چیزی بنام «معماریت» وجود ندارد. شاید این کلمه را “Architecturally” ترجمه کرد. مسلماً چنین بحثی را جز در مصداق واقعی و عینی نمی‌توان دنبال کرد.

لایه های معمارانه

 در خانه‎ی افشار لایه‎ی بیرونی همان لایه‎ی معمارانه است که با ستون‌های آزاد و سطوح متقاطع تعریف شده و سقفی نیز بر روی خود ندارد که بشود آن را به اصطلاح ایوان نامید. در پشت این مجموعه بخش عملکردی قرار گرفته که شامل دو طبقه ساختمان با اتاق پذیرایی، آشپزخانه و ناهارخوری و خواب و انبار و غیره است.
این دو بخش با هم ترکیب شده‌اند و کل خانه را به‌ وجود آورده‌اند.

پس از انقلاب 

ز دوران بعد از انقلاب تاکنون این خانه در اجاره سفارتخانه های مختلف بود از جمله سفارت هلند که از خانم کاردار سفارت که خود هنرشناس و نقاش است نقل است که می گفت این خانه مرا یاد خانه ی “ریتولد” و “گروه داستیل” در هلند می اندازد.

ادامه مطلب
دروازه گمرک تهران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا