آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانشقایق ریاضیکاربریمرکز نمایشگاهمعماران

 نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه | شقایق ریاضی

 نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه و برندهای وابسته در تهران
معمار: شقایق ریاضی

موقعیت: تهران، خیابان مطهری
وضعیت: تکمیل شده
مساحت:
 ۲۲۰ متر مربّع
تاریخ: فروردین ۱۳۸۹
عکّاس: مصطفی قاهری


نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه
نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه

درباره پروژه نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند فرانسه

نمایشگاه مرکزی محصولات لگراند،در متراژ ۲۲٠ متر مربّع در طبقه­‌ی همکف دفتر مرکزی این شرکت در تهران با هدف نمایش محصولات لگراند، تولید ایران و فرانسه، محصولات برندهای وابسته، ایجاد فضای آموزش جهت متخصّصین و فضای انتظار، در محلّ واحد اداری و ورودی ساختمان در نظر گرفته شد. ساختمان شرکت لگراند، که با نام صنایع الکتریکی البرز مشهور است، یک بنای بتُنی ۲۵ ساله است.

چالش های پروژه

در فروردین ۱۳۸۹ طبقه‌­ی اوّل ساختمان با تغییر کاربری به نمایشگاه دایمی محصولات لگراند اختصاص یافت و بنا به درخواست کارفرما قرار بر این شد تا تغییرات معماری با حفظ لوله‌های تأسیسات مرکزی انجام پذیرد. آنچه در طرّاحی و خلق فضایی برای نمایش محصولات در این پروژه مطرح بود، ایجاد فضایی ساده، با کیفیت و قابل برابری با نمایشگاه‌های دایمی این برند در سایر کشورها بود. عمده‌ی محصولات لگراند را کلیدها و پریزهایی تشکیل می‌دهند که بر روی بردهایی با ابعاد ثابت و غیر قابل تغییر نصب شده‌اند. سایر محصولات مانند محصولات شبکه و تولیدات صنعتی از جمله کابل‌ها، سینی کابل‌ها و تابلوهای برق را شامل می‌شوند، از این رو فضای مورد نظر می‌بایست به چند بخش مجزّا با در نظر گرفتن عملکرد محصولات تقسیم می‌گردید.

ادامه مطلب
برج مسکونی اقدسیه |  فرشاد مهدی زاده

طراحی فضا با توجه به عملکرد 

کلّیه‌ی محصولات در صورت داشتن عملکرد می‌بایست قابلیت فعّال‌شدن می‌داشتند، و از آن‌جا که یکی از خدمات شرکت لگراند هوشمندسازی فضاهای ساختمانی است، باید در طرّاحی فضا این نکته نیز مدّ نظر قرار می‌گرفت. در کنار الزامات عملکردی،خطوط طرّاحی نیز با توجّه به سیاست شرکت لگراند می‌بایست کاملاً در جهت نمایش محصولات و عملکرد آن‌ها، بدون اغراق و با جزئیات کارآمد ترسیم می‌گردید.

روند طراحی

بر اساس موارد ذکر شده آنچه می‌توانست راهنمای اصلی در تقسیم‌بندی فضا و ترسیم خطوط طرّاحی باشد، ستون‌های اصلی ساختمان، ورودی واحد و فضای وُید بود. بنابراین، ابتدا مرز ورودی واحد نمایشگاه از ورودی اصلی مشخّص و وُید به‌عنوان فضای نمایش محصولات صنعتی به فضای اصلی نمایشگاه اضافه شد، پنجره بزرگ و ثابت میان فضای نمایشگاه و حیاط حذف گردید تا حیاط نیز که تاکنون بدون کاربری و استفاده بود بازسازی و به فضایی الحاقی و نیمه‌مسقّف جهت برگزاری مناسبت‌های خاص تبدیل شود. در داخل فضای اصلی، ستون‌های ساختمان مبنای اوّلیه‌ی طرّاحی نمایشگاه قرار گرفت، ستون‌ها حجم گرفتند و به دیواره‌هایی برای نمایش «تازه‌های تولید» تبدیل شدند.

راه حل های در نظر گرفته شده 

فضا بر اساس تقسیم‌بندی هندسی موجود در خود که با حجم‌گرفتن ستون‌ها محسوس‌تر شده بود به ۱۲ بخش تقسیم گردید. برای پوشش کفْ سرامیک، و برای سقف پوشش کناف در نظر گرفته شد. کلّیه‌ی تأسیسات تهویه از فن‌کویل‌های زمینی به فن‌کویل‌های سقفی و کانال‌های هوارسانی از پیش عایق‌شده‌ی پُلی اورتان تبدیل شد. دیوارها برای تحمّل وزن تابلوهای محصولات و پانل‌های دکوراتیف تقویت‌شده و با روکش کناف مسطّح شدند، تا هم فضایی برای عبور کابل‌ها ایجاد شود و هم ناصافی‌های دیوار را هموار کنند. برای نمایش تابلوها، نورپردازی محصولات و مجزّا کردن آن‌ها از هم، پانل‌هایی از جنس نئوپان طرّاحی شد.

ادامه مطلب
کارخانه قند ورامین | نیکلای مارکف

ویژگی شاخص پروژه

از جمله موارد توجّه در این پروژه نورپردازی فضا بود که می‌بایست به‌عنوان عنصری فعّال بر روی شبکه هوشمندسازی قرار می‌گرفت.بنابر این فضا با استفاده از تلفیقی از نور طبیعی ورودی از حیاط و نورهای مصنوعی متنوّع و قابل کنترل توسّط مدارهای هوشمندسازی طرّاحی شد. همانطور که از چنین فضایی انتظار می‌رود، می‌بایست در برخورد با مخاطب نخست حسّ اطمینان ایجاد نماید و سپس آرامشی جهت ارتباط و ترغیب به انتخاب محصولات. از این رو سعی شد تا کیفیت اجرای فضا، متناسب باشد با کیفیت بالای محصولات لگراند. همچنین با انتخاب رنگ سفید و پرهیز از شلوغی فضا سعی شد با مبلمان و رنگ به ایجاد حسّ اطمینان و تمرکز کمک بیشتری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا