آثار معماری ایرانامیر افغانایوان - A1Architectureپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردماوندکاربریمعمارانویلا

ویلای رودسار | دفتر معماری ایوان (امیر افغان)

ویلای رودسار
معمار: دفتر معماری ایوان (امیر افغان)

موقعیت: دماوند، ایران
تاریخ: ۱۳۹۶
مساحت: ۷۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: مهدی نظری
تیم طراحی: ایلا کبگانی، عطیه کشاورز، محمدجواد فریزهند
سازه: رامین رئوفی
تاسیسات: ایمان شمشادی
اجرا: حامد نقی‌زاده
گرافیک: فاطمه محمودیار
عکس: استودیو دید، پیمان امیرغیاثوند


ویلای رودسار ویلای رودسار

درباره پروژه ویلای رودسار

ویلای رودسار در منطقه گیلاوند، در محدوده شهر دماوند، به فاصله ۵۶ کیلومتری از تهران، و در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع قرار دارد و به عنوان ویلای آخر هفته‌، برای یک خانواده ساکن تهران طراحی شده است. این منطقه به واسطه نزدیکی به تهران، تمیزی هوا، وجود منابع آب و طبیعت بکر، مکان مناسبی برای فراغت از مشکلات و گرفتاری‌های زندگی در کلان‌شهر محسوب می‌شود.زمین پروژه به عرض ۱۴/۵ و طول ۷۶ متر، و با شیب زیاد، از یک طرف به جوی دائمی آب و از طرف دیگر به رودخانه منتهی می‌شود. چشم‌انداز روبروی سایت، توپوگرافی لایه‌لایه‌ای است که از دامنه پر از درخت در نزدیکی شروع می‌شود و به کوهستان پوشیده از برف البرز و قله دماوند، در لایه نهایی می‌رسد.

روند طراحی

در هماهنگی با چشم‌انداز سایت، حجم پروژه به صورت لایه‌لایه درآمده و سه لایه اصلی روی شیب زمین، بر روی هم لغزیده و استقرار یافته‌اند. انتخاب این استراتژی در نشستن پروژه بر روی سایت، مجموعه متنوعی از فضاهای باز، نیمه‌باز و بسته را تشکیل داده است که امکان رویداد فعالیت‌های مختلف یک ویلای آخر هفته‌ (شامل فضاهای تک‌نفره، چندنفره و دسته‌جمعی) را فراهم می‌آورد.احجام سه‌گانه پروژه بر روی شیب، به نحوی با هم ترکیب شده‌اند که از تداخل آن‌ها حیاط‌های کوچکی ایجاد شود. مسیر سیرکولاسیون روباز از لابه‌لای احجام عبور و این حیاط‌های کوچک را به هم متصل می‌کند و در نهایت، به استخر و حیاط بزرگ جنوبی منتهی می‌شود.

ادامه مطلب
مطب دکتر کوشا | پژمان طیبی

نورگیری بنا

نفوذ نور طبیعی به عمق ساختمان و ایجاد سایه‌روشن روی سطوح سفید داخلی و خارجی، در ساعات مختلف روز، در کنار جداره‌های شفاف درونی و بیرونی، سیالیت فضا را افزایش داده و همپوشانی بین فضاها باعث شده است از هر نقطه‌ای در داخل، به نقاط دیگر اشرافیت داشته باشیم. همچنین در جهت تقویت سادگی کانسپت، از به‌کارگیری متریال‌های متنوع پرهیز و برای بهبود شرایط اقتصادی، از مواد و مصالح بومی استفاده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا