آثار معماری ایرانالبرزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردفتر معماری سهراب رفعتسهراب رفعتکاربریمحمد شوقیمحمد­رضا موحدیمراکز مسکونیمعماراننگین عسگریویلا

خانه ای به یاد رستم | سهراب رفعت

خانه ای به یاد رستم
معمار:دفتر معماری سهراب رفعت

موقعیت :ایران،استان البرز ، کردان
وضعیت : تکمیل شده
مساحت سایت پروژه
: ۱۹۵۰ متر مربع
مساحت کل ساخته شده: ۲۵۰متر مربع ویلا + ۲۴۰ مترمربع خدماتی جمعاً ۴۹۰ متر مربع
کاربری : مسکونی
تاریخ ساخت : ۱۳۹۱ – ۱۳۹۳
معمار مسئول: سهراب رفعت
تیم طراحی: محمد رضا موحدي، نگين عسگري، محمد شوقی
مهندس سازه: سلمان رستمی
مهندس تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: علی فرجی
اجرا : حسین گودرزی
مدیر اجرایی پروژه: سهراب رفعت
مهندس ناظر: امیر خسرو اردلان
پیمانکار: حسین گودرزی
عکاس: علی دقیق
جوایز : برنده رتبه اول گروه مسكوني تك واحدي مسابقه معمار سال ۱۳۹۳


خانه ای به یاد رستم
خانه ای به یاد رستم

درباره پروژه خانه ای به یاد رستم

 

موقعیت پروژه

این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۹۵۰  مترمربع در كوهپايه واقع شده است كه در دو بخش خدماتی به مساحت ۲۴۰ متر­مربع و ویلای اصلی  به مساحت ۲۵۰ مترمربع احداث گردیده است.مکان این مجموعه بر اساس علاقه کارفرما به اسب و همچنين پتانسیل منطقه جهت سوارکاری­و پرورش اسب انتخاب گردیده و نام مجموعه، به ياد بود اولين اسب در گذشته ايشان،خانه­اي به ياد رستم، نامگذاری شده است.

ساختار کلی طرح

ساخت مجموعه عوامل مذكور، ساختار طرح را در غالب تركيب دو حجم مكعب مستطيل ساده و خالص شكل داده است كه بتواند پاسخگوي تمامي نيازهاي پروژه باشد.

ادامه مطلب
کاخ دادگستری| رولان مارسل دوبرول، گابریل گورکیان

عوامل مشکل ساز در روند پروژه

از عوامل مشكل ساز در روند ساخت پروژه ،آبهای سطحي و آب چشمه ضلع شمالی و غربي زمین بود که باعث به بوجود آمدن باتلاق در زمین شده و عملاً به هدر ميرفت ، كه پس از بررسي­هاي لازم اين آبها جمع­آوري شده و هم اكنون به صورت آبنما و جوي در مجموعه روان مي­باشد كه پس از ذخيره شدن در منبع فيلتر شده و جهت آب مصرفي مجموعه و آبياري كل محوطه مورد استفاده قرار مي­گيرد و مازاد آن توسط دو قنات ايجاد شده در زير­زمين براي استفاده به زمينهاي پايين دست هدايت مي­شود.

توسعه طرح

بخش خدماتی به موازات دیوار شرقی (ورودی مجموعه) بنا شده است كه شامل سرایداری، مطبخ، سوئیت مهمان، انبار، موتورخانه و محل نگهداری اسبها و علوفه می­باشد كه در ضمن سرويس­ دهي به مجموعه در حداقل سطح اشغال ممكن، مقابل همسايگان و گذر موجود جهت كاهش اشراف همسایگان و عابران به درون مجموعه نيز عمل مي­نمايد.ویلای اصلی در قسمت­ میانی زمین قرار گرفته که پشت به بخش خدماتي طراحي شده تا خواست کارفرما مبنی بر جداسازی این­دو قسمت از یکدیگر خصوصاً قسمت استخر بدون ایجاد حصار در زمین میسرگردد. بدین صورت رفت و آمد­های معمول از جمله امور تاسیساتی و یا خدماتی همچون آشپزی و رسیدگی به اسبها و … خللی در خلوت ساکنان و استفاده از قسمت خصوصی نخواهد داشت.

ادامه مطلب
 مسکونی رویای سپید | دفتر معماری طرح و ساخت صفحه

عوامل تاثیرگذار در طراحی

از ديگر عواملي كه هم به لحاظ خواست كارفرما و هم شرايط حاكم بر موقعيت مكاني در شكل­گيري ساختار طرح تاثيرگذار بوده است مي توان به موارد زير اشاره كرد:
ديد و منظره بكر طبيعت كوهستاني كه ارتباط بصري بي­پرده و صريحي را طلب ميكرد.
امكان دسترسي مستقيم ميان خوابها و استخرايجاد محرميت و امنيت حسي و فيزيكي كه ضمن داشتن ارتباط ملموس با طبيعت اطراف بایستی امنيت خاطر كاربران را تامين نماید.
جاگیری فضای عمومی در طبقه بالا به دليل بهره­ مندي هر چه بيشتر از مناظر اطراف استفاده از حداقل سطح اشغال بناها برای بهره­ وری از حداکثر فضای سبز موجود
تاکید بر سادگی و خلوص در بافت­ها و جنسيتهازمان­ كوتاه ساخت با توجه به شرايط محيطي و نياز كارفرما جهت بهره ­برداري سريع و همچنين رعايت جوانب اقتصادي

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا