آثار معماری ایرانامیرعباس ابوطالبیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدماوندکاربریمعمارانویلا

ویلای درخت سیب | امیرعباس ابوطالبی

ویلای درخت سیب
معمار: امیرعباس ابوطالبی

موقعیت: آبسرد، دماوند، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۶۵۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: مرتضی ابوطالبی
سازه: احسان درویش
تاسیسات مکانیکی: علی رنجبر
تاسیسات الکتریکی: مشاور باکان
طراحی محوطه: فاطمه تاجیک
گرافیک: یاسمن فروتن
عکس: پرهام تقی‌اف


ویلای درخت سیب
ویلای درخت سیب

درباره پروژه ویلای درخت سیب

از دوران‌های بسیار دور سلسله هخامنشیان، ایده یک بهشت زمینی در ادبیات فارسی گسترش یافت. از این‌رو، سبک و سنتی در طراحی خانه‌ها و باغ‌های ایرانی شکل گرفت که تاکنون و همواره از برجسته‌ترین مثال‌های فرهنگ زندگی ایرانی به شمار می‌رود. این پروژه سعی می‌کند تا همان فلسفه را به سادگی و بدون تجملات بیان کند. هدف اصلی پروژه، تامین مکانی برای آرامش روحی خارج از هیاهوی زندگی شهری و اوقات فراغت با دوستان و افراد خانواده است، در حالی‌که آسایش و رفاه مورد نیازشان را به درستی فراهم آورده باشد.اين پروژه در تلاش است تا با بیان ساده، استفاده مناسبي از انرژي‌هاي فعال و غيرفعال محيطي داشته باشد و در عين حال، فضاهايي را مطابق نيازها و سليقه کارفرما خلق کند. این بنا در حالی‌که از لوکس‌گرايي پرهیز می‌کند، تا حد ممکن، از مصالح ارزان‌قیمت و نیروی کار محلی استفاده می‌کند.

ادامه مطلب
داروخانه روشا | استودیو معماری چهار 

ساختار اصلی پروژه

ساختار اصلی پروژه، هم فرمال (با تاکید روی سازه) و هم اتفاقی (با تاکید روی طبیعت) شکل گرفته است که قوانین ساده طراحی را دنبال می‌کند. این ساختار، اجازه دسترسی حداکثری توامان به عملکردها و احساساتی را که قرار است در پروژه اتفاق بیفتد، می‌دهد. تلفيق فضاهاي دروني و بيروني، به واسطه يک حياط مياني شاخص در مرکز ثقل پروژه شکل گرفته است. اين حياط، حريم نيمه‌خصوصي و غيررسمي طرح محسوب مي‌شود که دارای هندسه بسیار ساده‌ای است و توسط شبکه آب‌راه جمع‌آوري آب باران و آب‌هاي سطحي تقسيم‌بندي شده است.تاثیر نور طبیعی خورشید، یکی از نکات مهم در طراحی این پروژه است.

آنالیز پروژه

آنالیز سطوح سایه‌انداز برای هر چهار فصل انجام گرفت و علاوه بر لحاظ بازی‌های نور و سایه، برای زیبایی‌شناسی سیاه و سفید، روشنایی و گرمایش طبیعی تنظیم شد. این تنظیم، از طریق طراحی ابعاد پنجره‌ها، سلسله‌مراتب، عایق‌کاری جداره‌ها و استفاده از مصالح با جرم حرارتی مناسب صورت گرفت.

روند طراحی

استفاده از انرژي‌هاي غيرفعال در اين پروژه، کليد پايداري اين بنا خوانده مي‌شود. مهم‌ترين اصل در طراحي ويلاي درخت سيب، اين نکته بوده است که با ترکيبي از انرژي‌هاي فعال و غيرفعال، هزينه‌هاي انرژي و کنترل محيط، تا حد زيادي کاهش پيدا کند. ما در اين پروژه تلاش کردیم که ضمن تطبيق خواسته‌هاي کافرما با جنبه زيبايي‌شناسي فرم، پاسخ درستي به شرايط محيط و اقليم منطقه داده شود. اين پاسخ مي‌بايست در راستاي بالابردن رفاه زندگي کاربران و کاهش مصرف انرژي ساختمان صورت مي‌گرفت. طراحي بر اساس اقليم، اين امکان را به ما داد که سيستم سرمايشي و هزينه‌هاي مربوط به آن از پروژه حذف و شرايط آسايش دما، صرفا با طراحي مناسب فراهم شود. علاوه بر کاهش هزينه‌ها، نوسانات دمايي نیز تا حد قابل قبولي کاهش يافت. همچنين ضمن ارتقاء کيفيت هواي مصرفي، از اثرات زيست‌محيطي، از قبيل انتشار گازهاي گلخانه‌اي حاصل از موتورخانه زيرزمين کاسته شد.

ادامه مطلب
ویلای روان(پاک) | بابک آبنار

ویژگی شاخص پروژه

از آنجا که سايت پروژه و محدوده اطراف آن، فاقد لوله‌کشي آب شهري است و در راستاي استفاده بهينه از امکانات موجود در سايت ـ برخلاف روند معمول در پروژه‌هاي اطراف و احداث چاه و بهره‌برداري از سفره آب زيرزميني ـ دو منبع سرپوشيده و روباز براي تامين آب مصرفي اين بنا تعبيه شده است. نحوه کارکرد به اين صورت است که سهميه آب کشاورزي که به صورت هفتگي به مالک اين بنا تعلق مي‌گيرد، در منبع روباز که در جبهه شمالي بنا قرار دارد، ذخيره و سپس به آب‌انبار زيرزميني منتقل مي‌شود و آب ذخيره‌شده در آب‌انبار، با استفاده از دستگاه تصفيه، سالم‌سازي و برای استفاده آشامیدنی و غیرآشامیدنی به ساختمان منتقل مي‌شود. پس از پر شدن منبع اول، منبع پشتيبان روباز وظيفه ذخيره آب را بر عهده دارد. از آب ذخيره‌شده در اين منبع، براي آبياري قطره‌اي درختان باغ و محوطه استفاده مي‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا