آثار معماری ایرانآینهاصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترعاطفه کرباسیعلی دهقانیعلی سلطانیکاربریمراکز مسکونیمعمارانویلا

خانه شماره هفت | دفتر معماری آینه

خانه شماره هفت
معمار:دفتر معماری آینه
( علی دهقانی، عاطفه کرباسی، علی سلطانی)

موقعیت :ایران، اصفهان، نجف آباد
وضعیت : تکمیل شده
مساحت
: ۵۵۲ مترمربع
 کاربری : مسکونی
تاریخ ساخت :  ۱۳۹۱
تیم طراحی: علی دهقانی، عاطفه کرباسی، علی سلطانی
کارفرما: مهدی صالحی، الهه ابراهیم
جوایز : رتبه اول گروه مسکونی جایزه معمار ۱۳۹۱


خانه شماره هفت
خانه شماره هفت

درباره پروژه خانه شماره هفت

موقعیت پروژه

زمین خانه شماره هفت در محل باغ‌هایی قرار دارد كه یكی پس از دیگری، در حال نابودی و قربانی گسترش شهرند. آخرین و تنها باغ باقیمانده آن حوالی كه مالك آن اصرار بر نگهدار‌ی‌اش دارد، با درختان بلند و تنومند توت، درست در مقابل زمین پروژه ماست.

ایده پروژه

خانه در احترام به باغ و در مقابل سركشی درختان توت، در بدنه شمالی عقب نشسته و شكافی عمیق را در حجم به نمایش می‌گذارد. این شكاف با پلكانی نمادین، تا حیاط طبقه دوم پیش می‌رود و از آنجا به حیاط همكف سرازیر می‌شود. حیاط همكف باغچه‌هایی كشیده در امتداد شكاف دارد. در دیوار جنوبی حیاط، صفحاتی سبز رنگ، چون پنجره‌هایی رو به باغ و باغ‌های ناپیدای بعدی ــ كه امروز دیگر نیست ــ امتداد باغ‌های روزگاران قبل را در خاطر ابدی می‌كند.

ادامه مطلب
پروژه مسکونی رویال رزیدنت | فرهاد میرزایی

توسعه طرح

شکاف حجم، فضای داخل را در هر دو طبقه، به دو قسمت جداگانه عملکردی تقسیم می‌کند: فضاهای خصوصی در بخش شرقی و فضاهای عمومی در بخش غربی. خانواده ساکن خانه چهار نفرند که طبقه همکف را برای زندگی روزانه و طبقه بالا را برای پذیرایی و اقامت میهمانان گاه و بیگاه‌شان می‌خواسته‌اند. به دلیل روحیه خاص خانواده، فضاهای عمومی، در طبقه همکف و نیز بین دو طبقه، در ارتباط فراوان و سیال با همدیگر است و به کمک بازی‌های حجمی، دیدهایی وسیع به فضاهای باز و آسمان دارد.

جذابیت های پروژه

خانه شماره هفت شاید بتواند با پیش و پس‌رفتگی‌ها، پلكان‌ها، بازی‌های سطوح افقی، حیاط‌ها، باغچه‌ها و سایه‌روشن‌هایش، خاطره‌ای از گوشه و كنار خانه‌های پیشینمان را به یاد آورد و همنشین و همسایه خوبی برای باغ سرسبز و تنهای مقابلش باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 18 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا