آثار معماری ایراناستودیو طرح ماناپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپریسا علیمحمدیتکمیل شدهحمیدرضا محمدیدفاترساختمان های اداریشیرازعلی شکراللهیکاربریلیلاشکرالهیمراکز تجاریمعماران

ساختمان خیابان هدایت |استودیو طرح مانا (محمدی، شکرالهی و همکاران)

ساختمان خیابان هدایت
معمار: استودیو طرح مانا (محمدی، شکرالهی و همکاران)

موقعیت: شیراز، ایران
تاریخ: ۱۳۹۳
مساحت: ۱۲۰۰ مترمربع 
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقای مصطفایی و شرکا
طراحی و اجرا: پریسا و حمیدرضا محمدی، لیلا و علی شکرالهی
سازه: یحیی فیلی، مجید شکرالهی
تاسیسات: زهرا شکرالهی


ساختمان خیابان هدایتساختمان خیابان هدایت

درباره پروژه ساختمان خیابان هدایت

ساختمان خیابان هدایت در زمینی به مساحت ۲۹۰ مترمربع و با زیربنای ۱۲۰۰ مترمربع، در مرکز تجاری و اداری شهر شیراز، در هفت طبقه ساخته شده است. این بنا شامل دو طبقه زیرزمین، با کاربری پارکینگ، طبقات همکف و اول با کاربری تجاری، و طبقات دوم تا چهارم با کاربری اداری است. در هر طبقه از سه طبقه فوقانی، دو واحد اداری (دفتر کار) ۸۰ متری طراحی شده که بدین‌ترتیب، طبقات اداری شامل شش واحد دفتر کار است. طبقات همکف و اول نیز مجموعا شامل یک واحد تجاری است که با یک پله داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند. دسترسی زیرزمین اول با رمپ مربوط به پارکینگ‌های تجاری و دسترسی زیرزمین دوم نیز از طریق کارلیفت مربوط به پارکینگ واحدهای اداری میسر می‌شود.

روند طراحی

در ابتدا، استفاده از یک ریتم منظم برای کاهش تشدید ناهمگونی بصری سیمای ساختمان‌های اطراف شکل گرفت که در المان‌های معماری بنا، معنایی تصویری به خود می‌گیرند و به عبارتی، تکرار منظم و توالی و تغییر و حرکت عناصر، ضرب‌آهنگی بصری را به وجود می‌آورد. در وهله بعد، استفاده از فضای سبز در کنار فضاهای داخلی و گسترش آن به نمای ساختمان، از یک‌سو، سبب ارتقاء کیفیت فضای دفاتر کار و بالا بردن روحیه افراد و کارکنان می‌شود و از دیگرسو، با توجه به خشکی اقلیم محیط، باعث تعدیل هوا و لطافت آن، برای جلوگیری از ایجاد شوک‌های حرارتی خاص اقلیم‌های خشک می‌شود.

ادامه مطلب
شهر تئاتر نيويورك | فرزان شاماسب لو

نمای پروژه

تابش خورشیدی با وجود ارزش به‌سزایش، برای محیط درونی ساختمان دارای معایبی است. تابشی که مستقیما وارد فضای داخلی می‌شود، به طور کلی مطلوب نیست، زیرا می‌تواند باعث ایجاد حساسیت به نور و گرمای بیش از حد شود. در این پروژه، هدف این بود که با مدل‌سازی نرم‌افزاری نور روز و شدت سایه به وسیله اکوتکت، بتوان تا جای ممکن، با ابزارهای غیرفعال طراحی اقلیمی، شامل شکل و هندسه عناصر ساختمانی، مزایای تابش را به حداکثر و معایب آن را به حداقل رساند. در نتیجه، جداره شفاف کارشده در نمای جنوبی واحدهای اداری با لایه‌ای از صفحات تابش‌گیر به گونه‌ای پوشانده شده تا مطابق تحلیل‌ها، نور روز دریافتی توسط فضاهای جنوبی مدیریت و علاوه بر این، ضمن حفظ شفافیت و دید، مانع از ورود تابش‌های غیرمفید در ساعات میانی روزهای گرم شود.

سیستم سازه ای ساختمان 

برای سازه بنا، سیستم تیر و ستون فولادی طراحی شده است که در جهت عرض، با قاب خمشی و دیوار برشی و در جهت طولی، با قاب ساده بادبندی مهاربندی شده است. برای سیستم سرمایش و گرمایش نیز در واحد تجاری از فن‌کویل و چیلر استفاده شده و برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، استفاده از پکیج کاندنسینگ سولار با کلکتور و پمپ خورشیدی پیشنهاد شده است.

ادامه مطلب
بانک ملی شعبه ی دانشگاه تهران|شرکت کمپساکس

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” lightbox=”yes” source=”media: 12282,12281,12283,12287,12285,12284,12288,12286,12290,12289,12292,12291,12293,12294″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا