آثار معماری ایرانایمان شفیعیبهداشتی و درمانیبهزاد منشگرپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردفتر معماری کاماساریکاربریمعماران

بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان | دفتر معماری کاما

بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان
معمار : دفتر معماری کاما (ایمان شفیعی، بهزاد منشگر)

موقعیت: ایران،مازندران، ساری، میدان معلم، ساختمان اندیشه، طبقهی سوم، واحد ۱۱
وضعیت: ساخته شده
مساحت زمین: ۷۰متر مربع
کاربری: بهداشتی درمانی
تاریخ ساخت: ۹۳
همکاران طراحی: ایمان شفیعی و بهزاد منش‌گر، لیدا بادافره پژمان معینی
اجرای پروژه : محمد جلالی فراهانی، ، مهدی فرید افشار، حامد فرید افشار
مصالح: ام.دی.اف ۸ میلیمتری با زیرسازی ام.دی.اف ۱۶ میلیمتری
عکاسی پروژه: استدیو دید
جوایز: طرح تقدیر شده در اولین دوره مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران، رتبه سوم در اولین دوره جایزه معماری آسیا در بخش طراحی داخلی، کشور ترکیه، ۲۰۱۵


 

بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان
بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان

مشخصات پروژه بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان

در تضاد با برخورد متداولی که در پروژه های بازسازی فضاهای داخلی صورت می گیرد، ما بدون تغییر فیزیکی سطوح موجود یا سعی در پوشاندن آن ها، فضایی را درون فضای اولیه جای دادیم تا به کیفیات فضایی متفاوتی دست یابیم. این هندسه باعث می شود تا حوزه هایی از فعالیت ها، نظم طبیعی خود را پیدا کنند و فضاهای باقی مانده که شامل عملکردهای خدمات دهنده( آشپزخانه، سرویس بهداشتی، رختکن، انبار، فضای گل و گیاه) می شوند در اطراف این هندسه شکل بگیرند. ساختمان پروژه واقع در شهر ساری، مانند بسیاری از ساختمان های این گونه بر اساس پلانی با کنج ها، قناسی ها و زوایای متعدد ساخته شده بود. 

ادامه مطلب
مرکز تجارت بین المللی یزد | استودیو چالش

تقسیم بندی فضاها

بر اساس این ساختار، توزیع فضاها بر حسب هندسه، روابط و عملکردها حول فضایی مرکزی شکل می گیرد که این فضای مرکزی در بخش ۱( سالن انتظار) یک فضای خالی است و در بخش ۲( اتاق معاینه) یک فضای پر است. درست مانند رمان هایی که از تقاطع داستانی درون داستان دیگر شکل می گیرند، تلاقی فضاهای این پروژه درون همدیگر، نوعی پیوستگی فضایی را ایجاد می کند که در آن، هر فضا بنا به تلفیق و نفوذ در فضاهای مجاورش، کیفیات متفاوتی را برای خود بوجود می آورد.

استراتژی شبکه سازماندهنده

پروژه ای که دارای یک زمینه نامنظم یا پیچیده است می تواند از طریق عوامل هندسی، شکل متعارف خود را پیدا می کند. این استراتژی، طیف های متنوعی را شامل می شود؛ از سازماندهی فضاها در معماریسنتی ایران که زمینه غیر هندسی خود را تبدیل به سلسله مراتب هندسی می کنند تا ” شبکه مرتب سازی” در ریاضیات و برنامه نویسی کامپیوتری که می تواند به مرتب سازی رشته ی پیچیده ای از اعداد بپردازد.

” شبکه سازماندهنده” این طرح شامل ۲ عنصر ” ستون ها” و ” تیرها” است که در ترکیب با هم، مجموعه ای از تکرارهای متفاوت را ایجاد می کند، ترکیب هایی که در آن، سطوح به دور از جنبه های فرمال، تجربیات حسی- فضایی متفاوتی را شکل می دهند. از طریق این استراتژی، تغییر محسوسی در مقیاس و ابعاد فضاها ایجاد گردید. کاربر بر حسب نقطه دید خود تصاویری از فضا را می بیند که حاصل پیوستگی فضاهاست. تصاویری که مدام جلو/عقب می شوند و تجربیاتی از حرکت/سکون، روشنی/ تیرگی و بزرگ/ کوچک بودن را بوجود می آورند.

ادامه مطلب
ویلای سفید رستم | استودیو MRK (محمدرضا کهزادی)

رنگ

معمولاً طراحی یک مطب دندانپزشکی از اصول و هارمونی عملکردگرا پیروی می کند. اما طراحی و دکوراسیون داخلی به صورتی متفاوت و بر اساس سلیقه شکل می گیرد. معمولاً فضای داخل مطب دندانپزشکی مدرن با رنگ ها روشن و خطوط منحنی طراحی می شود تا در مراجعه کننده حس خلوص و آرامش به وجود آورد. مطب دندانپزشکی آرمان نسبت به طرح های مشابه خود متفاوت است. اما این تفاوت باعث نشده تا پروژه فوق دچار افت کیفیت شود.رنگ به کار رفته در فضای این طرح بر خلاف نظریه کتاب رنگشناسی یوهانس ایتن می باشد. هر چند خود ایتن در انتهای کتاب خود عنوان کرده که قوانین و نوشته های من تا مدت خاصی اثرگذار می باشد و ممکن است در آینده قوانین متفاوتی برای استفاده از رنگ در هر عملکردی معرفی شود. مطب دندانپزشکی آرمان را می توان جزء همین تفاوت ها دانست.

جوایز

طراحی مطب دندانپزشکی آرمان توسط گروه معماری کاما طراحی شده و طرح تقدیر شده در اولین مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران به شمار می رود. همچنین این پروژه رتبه سوم در اولین دوره جایزه معماری آسیا ۲۰۱۵ در بخش طراحی داخلی را کسب نموده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا